Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2013.
ÁPRILIS 4.
Ma jól megmozgatták kisvasútjaink kismozdonyait. Amint
arról már március 29-én írtam, a 2006. óta a Szalajkavölgyi Állami
Erdei Vasúton 2006. óta (Szilvásvárad) szolgáló Mk48 411-es mozdonyt a
felsőbb akarat a gyöngyösi Mátravasútra szánta. Az 1960-ban gyártott Rába
M041-es mozdonyt a szilvásváradi fűtőházban kismértékben felújították,
majd az eredetihez hasonló, a szépemlékű Hegyközi Kisvasút flottaszínére
fényezték.
Ma gurították a nemrég megépített rámpán keresztül trélerre és útnak is
indult a szállítmány Gyöngyösre.
Erről
a műveletről Bakos Attila képtárában találhatsz felvételeket.
Postafordultával meg is érkezett Szilvásváradra Gyöngyösről a javításra
szoruló, igen lerongyolódott állapotú Mk48 412-es. Itt közepes szintű javítást
kap, mely után visszaszállítják a Mátrába.
Erről
a műveletről is Bakos Attila képtárában találhatsz felvételeket.
Szintén ma indult el közúton Hűvösvölgyből Szombathelyre a MÁV Széchenyi-hegyi
Gyermekvasút soron következő megfiatalodó Mk45-ös mozdonya, a 2005-ös.
A kép illusztráció,
a trélerre helyezésről és a szállításról nincsenek felvételeim.
Napjaink nagy visszatérője a kék szergej. Az államvasúti korában 1972.
március 1-től M62 168-as pályaszámmal éldegélt miskolci füstokádó nehézfiút
a MÁV 2001. december 30-án törölte az állományból. Kisebb felújítást követően
rendhagyó kék alapszínnel állította hadrendbe 2002. március 4-én, azaz
majdnem napra pontosan 30 éves korában a debreceni MÁV Hajdú Kft. Magánvasúti
mozdony lévén elébb az A62 001, majd a 4062 001-es pályaszámot
viselte.
A Hajdú Kft. csődbemenetele és két évnyi passzivitás után a Közgép Zrt.
vette meg. Mivelhogy ez a cég a munkáit a Swietelsky leányaként végzi,
annak infrastruktúrájával, így főhősünknek nem sok dolga akadt. Előbb a
Magyar Vasúttörténeti Parkban ette a rozsda, majd átkerült szintúgy rohadás
céljából Istvántelekre.
2013. februárjában megvásárolta a Kárpát Vasút Kft. és rövide, de lényegre
törő dombóvári javítgatás után rögtön be is dobta a mélyvízbe. A pályaszám-mániások
megrökönyödésére 628 168-as pályaszámmal folytatta az életét. Gyakorlatilag
visszakapta az eredeti, MÁV-os 168. sorszámát és a mozdonysorozatot jelentő
628-as kód is inkább utal államvasúti tulajdonra, mint magánra. Igaz, tavaly
ezt a kritériumot a minisztérium eltörölte. Kelenföldi pihenőjét töltve
tudtam lencsevégre kapni ezt a nagy-nagy visszatérőt.
Szintén kelenföldön henyélt próbafutásai és a magyar hálózat jellegzetességeivel
szembeni viselkedésének mérései közepette a Cseh Államvasút 380 017-es
pályaszámú Skoda 109E típusú korszerű villamos mozdonya. Ezt a típust a
magyar vasúton is honosítani kívánják, ugyanis a Cseh (és Szlovák) Államvasút
e sorozatban látja a tervezett élettartamát rég meghaladt, 160 km/h sebességgel
közlekedni tudó 350-es sorozat (gorilla) utódját.
Közepesen súlyos közúti-vasúti baleset történt ma Királyegyházán (Szentlőrinc-Sellye
vonal). Egy jól működő fény- és félsorompóval ellátott vasúti átjáróban
személyvonat elé hajtott cementszállító tehergépkocsi. Az ütközésben a
Bzmot 204-es pályaszámú motorkocsi (volt Bzmot 224, Bzmot 022) súlyosan
megrongálódott, a teherautó vezetője súlyosan, a motorkocsié könnyebben
megsérült.
Archiv felvétel,
az ominózus motorkocsit ábrázolja még ép korában.
Cikk a témában:
www.bama.hu
HBweb
• 2013. május 4.
|