Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
JANUÁR 4.
Tegnap, 2011. január 3-án indította útjára a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
közvetlen megbízásából a Weekendbus Zrt. új repülőtéri céljáratát (REA).
A fél évig
közlekedő járatok a Roosevelt térről indulnak, érintik a Deák Ferenc teret,
Blaha Lujza teret, Stadionokat, Népligetet és a Ferihegy 1. terminált,
míg kijutnak Ferihegy 2-re. A járatok mindennap hajnaltól késő estig, meghirdetett
30-60 percenként közlekednek. Ez a szolgáltatás nem képzi a közszolgáltatás
részét, ezért semmilyen kedvezmény nem érvényes rá. A jegy ára egységesen
5 EURO (vagy annak megfelelő Ft).
E célból az Alfa Busz közbenjárásával négy török gyártmányú Otokar 290LF
típusú alacsonypadlós, klimatizált autóbuszt szereztek be. Ez a típus nem
idegen a nemzetközi buszokat figyelemmel kísérők számára, 2009-ben a kortrijk-i
fesztiválon kategóriájában az első díjat szerezte meg.
Felkerekedtem, hogy ezeket a barna-metál színű autóbuszokat elcsíphessem.
Isten látja lelkem, előítélet nélkül közelítettem a témához, mégis rövidesen
rá kellett jönnöm, hogy a Minisztérium által megbízott közlekedési társaság
nem tudta levetkőzni a jellegzetességét. A belvárosi végállomás akadályozza
a menetrend szerinti közforgalmú közlekedést (16, 105-ös buszok megállóhelyén
tartózkodik). Ezt a torlódások miatt megkésett busz csökkent végállomási
tartózkodása csillapította.
A WEB-025 fényképezése után a Ferihegyi repülőtér felé vettem az irányt.
Feltűnt, hogy mindössze egyetlen tábla van elhelyezve (Ferihegy 2 felé
tartó járatokra utal) a BKV Kőbánya-Kispest irányú megállóhelyén. 200E
autóbusszal tovább utaztam a 2-es terminálhoz, ahol bármerre is kerestem,
sehol sem leltem a REA végállomását.
Érdeklődtem több helyen, de vagy nem tudták, vagy nem is hallottak a Minisztérium
által létrehozott járatról. Kiálltam hát a második szintre és sasszemmel
figyeltem a jól megkésett barna buszt. A REA ezen járata a harmadik szint
felé tartott és közel 100 méterrel a repülőtér utascsarnokának első bejárata
előtt a jeges, csúszós útra engedte leszállni utasait, akik nehezen botorkálva,
csomagokkal vergődtek át a bejárathoz.
Először azt hittem, hogy a torlódás miatt nem megy közelebb, de mint kiderült,
a jármű vezetője ott „horgonyzott le”. Annyiban mindenképp igaza volt,
hogy sehol sincs számára kijelölt és meghirdetett végállomás. Cigiszünet
után elegánsan elhaladt a repülőtér épülete előtt és megállás és utasok
nélkül távozott a belváros felé. A következő járatot már a lényegesen kulturáltabb
Ferihegy 1-nél terveztem lencsevégre kapni. Sikerült is. Természetesen
e közben az arra kóválygó BKV buszok iránt sem maradtam közömbös.
Vártam egy kicsit még a hiányzó kocsit, a WEB-026-ost, hogy kifelé betérjen
az 1-es terminálhoz, de közel s távol se híre, se hamva. Gyanítható, hogy
ez a járat kimaradt. Mint a kombinált közlekedés híve, vonattal utaztam
be a Nyugati pályaudvarhoz, ahol szintén fogadott egy-két fényképeznivaló.
Például a BDV motorvonatot (hernyó) pótló Bombardier Talent. A járműínséget
illetően az istvántelki kocsiszín már ott tart, hogy bármit kiad, ami
gurul. A
Talentek szerelvényfordulójának kiragadott része így szól: 4911 Győr-Budapest-Déli
(érk: 23:35) * szerelvényvonat Istvántelekre, ahol megkapja a karbantartást.
Ezzel délelőtt végeznek, attól kezdve késő estig szabad préda, majd irány
a Déli pu, ahonnan visszamegy Győrbe 4910-ként másnap 4:21-kor. A szabad
préda idején rendszeresen megjelenik vagy a 70-es, vagy a 71-es vonalon,
csillapítva a járműhiányt. Szemfülesebbek már Desiroval is találkozhattak
váci személyvonatként.
Vissza a Roosevelt térre! 17:55-től 18:17-ig vártam és vártam, de a barna
busz bizony nem jött. Gyanítható, hogy a WEB-026-os járatai teljes
egészében kimaradtak.
Hazafelé a BKV BPI-398-as rendszámú Ikarus 405-ös midibusza borzolta a
kedélyeket, amelynek alvázán csúnya törés mutatkozott. A második
ajtótól
gyakorlatilag látszik az aszfalt, a padló borítása már rég nem borít. Az
úthibákon jól láthatóan (és érezhetően!) a vázszerkezet
elemei külön
életet élnek, bármikor bekövetkezhet akár egy teljes váztörés is. Félelmetes
és üzemveszélyes!
Térjünk még néhány szóra vissza a Weekendbus REA járatára! Nem csak e sorok
írójának tűnt fel e kezdeményezés visszássága, az Indóház Online
készítőinek
fejébe is szöget ütött és számtalan kérdést generált ez a furcsa transzfer.
Ők fel is tették illetékes helyeken - egyelőre még sikertelenül. Cikküket
itt találod, érdemes elolvasni: Magánbusz
Ferihegyre - kérdőjelekkel
Hazafelé találkoztam a Luca székével, azaz a Fogaskerekű Vasút 53/63-as
pályaszámú motorvonatával:
HBweb
• 2011. január 7.
|