Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2010.
NOVEMBER 14.
Vigyázó szemetek Miskolcra, azon belül Lillafüredre vessétek! De nem árt
útközben is figyelmesnek lenni, például Füzesabonyban feltűnt az MD motorvonatok
egyik utolsó üzemelő példánya, egy közel négy évtizedes életmű hattyúdalaként.
A mai nap jelentős dátum nem csak a magyar keskenynyomközű vasutak életében,
hanem a magyar vasúti vontatás történetében is. Hazánk első
hibrid-hajtású
mozdonya először továbbított személyszállító vonatot. A Lillafüredi Állami
Erdei Vasút (Miskolc - Lillafüred - Garadna) 2007-ben vásárolta meg a MÁV
Kecskeméti Kisvasútjáról selejtezett, erősen hiányos Mk48 2021-es pályaszámú
Rába D041-es sorozatú mozdonyát (korábbi felvétel).
Az idén 49 éves mozdonyra több évnyi „érlelés” után nemes feladat hárult:
a főkeretét és a forgóvázát felújítva otthont adott egy lítium - vas-foszfát
akkumulátortelepnek és dízel-villamos hajtásrendszernek. A villamos hajtást
két vízhűtéses aszinkron motor, a dízel hátteret pedig egy Cummins motor
adja. A Bobó Kft. miskolci műhelyében felépített immár villamos mozdony
tisztán magyar mérnökök szellemi terméke, a Bobó Kft, a Sedulitas-Pro Kft.
és az Invent Kft. közös munkájának gyümölcse.
Ezzel az újítással Hazánk egy valóban KOR-SZERŰ mozdonyt nyert, amely előnyei
hamarosan jelentkezni fognak a vontatási energia felhasználásban, annak
újbóli felhasználásában, valamint az elenyésző károsanyag-kibocsájtásban.
A vasútüzem ezzel az előre mutató fejlesztéssel meg kíván emlékezni a dicső
ősökről, akik 1929-ben a ló- és gőzvontatás aranykorában már benzinüzemű
motorvonatot állítottak forgalomba. Ennek a motorvonatnak megmaradt járművei
1991 óta a MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasút nosztalgiavonat-flottájának
ékkövét képzik, feliratozásában és színvilágában a lillafüredi múltat hirdetik
Budapesten. A motorvonat színeit hordja magán az Mk48 2021-es.
A projekt anyagi hátterét 90%-ban a „A Lillafüredi Állami Erdei Vasút Ökoturisztikai
fejlesztése” c. ÉMOP öko-turisztikai fejlesztés biztosította. A hibrid
mozdonyon kívül teljesen megújult Lillafüred és Garadna állomás épülete
és környezete.
A mai különvonat apropóját az adta, hogy napra pontosan kilencven esztendős
a LÁEV. 1920. november 14-én haladt végig a Miskolcot övező
Bükki erdőségből
Miskolcra az első fával megrakott vonat. Ennek tiszteletére a miskolci
Dorottya utcától Garadnára 10:20-kor induló személyvonat előtt haladt az
ünnepi különvonat. Hegymenetben egyaránt bemutatkozott a tisztán villamos
hajtás, Majláth-tól pedig a dízel-villamos üzem. A majláth-i indulásra
a TRAXX premierjének mintájára ködgép helyett ezúttal a természet produkált
egy kis „ködösítést”.
A dorottya utcai bemutató után Garadnáig komolyabb megállás nélkül haladt
a menet, ott a menetrend szerinti személyvonat előtt félreállt.
Völgymenetben Lillafüreden, a völgyhíd után és Papírgyár állomáson adódott
lehetőség egy kis fotózásra. Dolga végeztével Dorottya utcára érkezés után
távozott a nap fénypontja a majláth-i járműtelep felé.
Más.
Halad a "Zöld nyíl" projekt: jelenlegi ütemében az Újgyőri piac és Diósgyár
között végzik a miskolci 1-es villamos pályájának és létesítményeinek teljes
felújítását. Ez idő alatt csak a 2-es villamosok közlekednek Tiszai pályaudvar
és Vasgyár között KT8 és e1-es járművekkel vegyesen. A kimaradó szakaszon
villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat. A belső szakaszon (végre-valahára)
Hazánk immáron legjobb állapotú villamospályáján suhannak a járművek.
Búcsúzóul Miskolc egyik legkedvesebb emlékműve: a 2007-ben örök vadászmezőkre
távozott Mancs kutya - még életében emelt - szobra. Mancs a Miskolci Speciális
Mentőcsapat világszerte híres tagjaként többszáz, katasztrófa által sújtott
ember életét mentette meg. Emlékművét folyamatosan ápolja a lakosság: mécsesek,
gyertyák, koszorúk övezik.
HBweb
• 2010. november 15.
|