Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2010.
SZEPTEMBER 9.
Ismét Szegeden jártam, egy, a múltkori utam során esett fiaskó tisztázása
végett. A helyzetet az SzKT tisztázta, visszatért a régi, baráti légkör.
Oly annyira, hogy ottjártam idején belecsöppentem egy konferencia látványosabbik
felébe, miközben a Széchenyi téren kiállított Pesa Twist villamos felé
igyekeztem.
Mint ismeretes, 2011. őszén fog érkezni a Napfény Városába a tendergyőztes
lengyel Pesa járműgyár Csárdás fantázianevű csuklós villamosa. Ez a Csárdás
hasonlatos a már több lengyel városban közlekedő Twist villamoshoz, a prospektus
szerint érdemi különbség a férőhelyek száma és a jármű szélessége, amely
nem 2350, hanem 2400 milliméter lesz. A járművek gyártása még nem kezdődött
meg, ezért a választási kampány jegyében a szegedi lakosság egy e célra,
több, mint ezer kilométert megfurikáztatott, Varsóba szánt Pesa Twist-tel
ismerkedhetett.
A Széchenyi tér felé igyekezve beleszaladtam egy vonali meghibásodásba,
hiába, Murphy arrafelé is ténykedik. A 200-as pályaszámú KT4D villamos
rögzítőféke nem oldott fel, emiatt az őt követő 910-901-es T6A2-esek sem
szállíthattak tovább utasokat, el kellett tolni az előtte veszteglő villamost.
A vonalműszak az Aradi Vértanúk tere előtt kiért a helyszínre, gyors beavatkozásuknak
köszönhetően a 200-as önerőből távozhatott a kocsiszínbe, a 910-901-as
szerelvény újra szállíthatott utasokat.
Augusztus 14-e óta a 8-as vonalon újra trolibuszok közlekednek, már a meghosszabbított
útvonalukon: Rókustól a Klinikákig. Most az 5-ös vonalon pöfékel az SzKT
változatos dízel-flottája: ex-BKV-s, ex-KTZRt-s Ikarus 280-asok, ex-wuppertali
Ikarus 417-esek, ex-plzeni Skoda 21-esek és ex-német Mercedes Citaro O530-asok.
A kötöttpályás konferencia csúcspontja a felújított és kibővített trolibusz-telephelyen
berendezett járműkiállítás volt, itt lehetőséget kaptam én is néhány felvétel
elkészítésére. A villamos főműhelynek is helyt adó troli-telep műhelyében
felvonultatták az új fejléesztésüket, a KT8 A3-M-LF típusú nyolctengelyes,
alacsonypadlós középrészű, háromrészes, kétirányú csuklós villamosuk vázszerkezetét.
Két, Rostockból vásárolt B6-os pótkocsit alakítanak át motorkocsivá és
közé építik a középrészt. A forgóvázak kialakításához nem nyúltak, a csuklós
villamosoktól eltérően nem jacobs-rendszerű forgóvázakkal oldják meg a
középrész felfüggesztését.
Üde színfoltja a járműparknak a belszolgálati dízel-aggregáttal felszerelt
03-as pályaszámú (a volt M III-as) villamos mozdony. A két telephely között
ugyanis nincs közvetlen, saját használatú vágánykapcsolat, hanem a MÁV
Szeged-Rókus állomásának vágányait kell igénybe venni, ha villamosokat
mozgatnak a főműhely és a kocsiszín között. Felsővezeték hiányában szükségeltetik
az aggregát.
Bemutatták még a konferencia résztvevőinek a nemrég forgalomba állt SZKT-ARC
187-es trolibuszt, valamint látható volt két további, Plzenből vásárolt
Skoda21-es autóbuszból átalakított trolibusz, valamint a soron következő
Mercedes-Benz-SZKT O530 Citaro Tr12/TV.EU troli félkész állapotban. A Budapesten
közlekedett Ikarus 60T felújítása is szépen halad, a vázszerkezet felújítása
szinte már kész.
Búcsúzóul este megörökítettem a vonatomat, hazatérve a Nyugati pályaudvaron
pedig egy szépen beállt hagyományos lajosmizsei személyvonatot.
HBweb
• 2010. szeptember 9.
|