Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2010.
AUGUSZTUS 9.
A MÁV Széchenyi-hegyi Úttörővasút (1990 óta Gyermekvasút) 1973-ban vette
állományába a román FAUR LDH45-ös mozdonyait. A kisvasutakhoz
képest nagy
teljesítményű Mk45-ös mozdonyok 37 éve derekasan állják a sarat, vontatják
a személyvonatokat Hűvösvölgy és Széchenyi-hegy között.
Napjainkra állapotuk a folyamatos karbantartás ellenére leromlott, a dízelmotor
és a hajtásrendszer is elöregedett. Kiváltásuk lenne ildomos, de erre nincs
lehetőség. Évekkel ezelőtt megszületett a szándék: a 6 darab Mk45-ös mozdony
remotorizációs felújítására van szükség. A megvalósításig ezt „lealkudták”
ötre, a 2001-es pályaszámú mozdony eredeti állapotában nosztalgiamozdony
marad.
A 2002...2005-ös pályaszámú mozdonyok ellenben teljes felújítást, Caterpillar
motort és vezérlés-korszerűsítést kapnak Szombathelyen, a Vasjármű Kft.
főműhelyében. A vázjavítást és készre szerelést a Gyermekvasút hűvösvölgyi
műhelye végzi el. A motorcserének köszönhetően lényegesen kisebb károsanyag-kibocsájtás
és üzemanyag-fogyasztás mellett nagyobb teljesítmény leadására lesznek
képesek e mozdonyok és az üzemük is a remények szerint megbízhatóbbá válik.
2010. nyarán szállították el Szombathelyre az „első fecskét”, a három éve
üzemképtelenül veszteglő 2003-ast. A megújult gép forgalomba állása 2010.
szeptemberére várható. A járművek jellege, külleme a felújítást követően
nem fog változni. Az épp felújítás alatt álló Mk45 2003-as mozdonyról
felvételeket csak az átadása után tekinthettek meg.
A Vasjármű Kft-ben tett látogatásom után megtekintettem Hazánk egyik nemrég
épített kisvasútját, a Vas megyei Gyöngyösfalu buja, erdős hegyeinek lábánál
épített Holdfényliget Kalandpark valódi kisvasútját. A bányavasúti eredetű
dízelmotoros kuli és a teherkocsikból kialakított személykocsikból álló
szerelvény jó idő esetén, a Kalandpark nyitva tartása alatt félóránként
döcög végig az 1,1 kilométer hosszú, változatos vonalvezetésű pályáján.
HBweb
• 2010. augusztus 10.
|