Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2010.
NOVEMBER 29.
Ma tartották a Gyermekvasút első, korszerűsített, Caterpillar motoros mozdonyának,
az Mk45 2003-asnak a hatósági vizsgáját. A járműtelepen elvégezték a fékútméréseket,
majd négy személykocsit Hárshegyre továbbított. A mozdony a vizsgán megfelelt,
minden bizonnyal hétvégén, a Mikulásvonat által generált éles járműkiadásban
is megállja a helyét.
Este, hazafelé tartván az 52-es és 62-es pályaszámú kocsikból álló Fogason
utazván tudtam meg, hogy a Fogaskerekű Vasút egyetlen, „értéknövelő felújításon”
át nem esett szerelvényén (52/62) annak utolsó üzemnapján ülök. 2010. november
29-én, 20:40-kor ugyanis leáll és másnap már nem adják forgalomba. J1-es
nagyjavítását a héten már megkezdik. A sietség egyik oka az lehet, hogy
a J2-es jelű, általános főjavításon harmadik éve inproduktív 53/63-as végszereléséhez
szükségeltetik néhány olyan „nem kopó” alkatrész, amelyet a kétségbeejtő
alkatrészhiány idején máshonnan beszerezni nem tudnak. A vasútüzem reménye
szerint az 53/63-as még idén teljes értékű, forgalomba adható szerelvény
lesz. Sietségem okán nem volt lehetőségem
utolsó hegymászásán
megörökíteni a „ketteskét”, így álljon itt emlékül néhány korábbi felvétel
róla:
1973. augusztus 10-én vették állományba és a hétdarabos flotta legkalandosabb
életúttal megáldott tagját, amely főszereplője (járműoldalról tekintve
az okozója) volt az 1987. január 11-i két
áldozatot követelő balesetnek. Súlyos sérüléséből 1989-re állították
helyre.
1999 és 2004 között negatív rekordidő alatt J2-es általános főjavítást
kapott, amely alatt 2001-ben öt hónapig az 54-es motorkocsi viselte az
52-es pályaszámot. Társa, az eredeti 62-es pályaszámú vezérlőkocsi követte
ideiglenes párját, majd a motorkocsik visszarendeződésekor új társánál
maradt, így lett az aktív 62-esből aktív 64-es, az eredeti, a leállított
64-esből pedig passzív 62-es. Ez utóbbi az erősen leromlott vázállapota
miatt a V3-as középjavítás helyett teljes felújítást kapott és csak 2004-ben,
a valódi 52-essel együtt állt újra forgalomba.
Az utóbbi idők leg-ütött-kopottabb, de legbiztosabban üzemelő szerelvénye
volt. S hogy miért írok utolsó üzemnapról? Mert valószínűleg ma közlekedett
utoljára az 52-es pályaszámú motor- és 62-es (eredetileg 64-es) pályaszámú
vezérlőkocsi. A héten megkezdődik a főjavítása, amely a Fogas-projekt sikere
esetén nem fog befejeződni. Ha a Fogaskerekű Vasút teljes rekonstrukciója
valamely oknál fogva mégsem jönne össze, az esetben - ki tudja, mikor -
újból találkozhatunk forgalomban a „ketteskével”.
HBweb
• 2010. december 1.
|