Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2010.
DECEMBER 17.
Prága Spořilov városrészében talált nekem szállást cseh barátom. Innen,
külvárosból húsz perc bejutni a város egyik legfontosabb csomópontjára,
az I. P. Pavlovára 11-es villamossal. Útközben is számos látnivaló fogad,
úgyhogy az ember ne legyen rest és szálljon csak le szépen, ha fototéma
akad. Prága városa megújítja az autóbusz-járműparkját. Az ostravai képek
között már bemutatott négyajtós SOR TNB12-es troli eredetije (autóbusz-változata)
és az ötajtós SOR NB18-as csuklós egyaránt rója már a cseh főváros útjait.
Valamint összefutottam a próbajáratként közlekedő 9074-es pályszámú KT8D5.RN2P
villamossal.
Ezt követően irány a Főpályaudvar:
Utam egyik céljaként tűztem ki, hogy a ČD Cargo áruszállító társaság Caterpillar
motorral felszerelt 753-as (búvár) mozdonyairól készíthessek néhány felvételt,
amelyek eddig valahogy számomra kimaradtak. 2009 és 2010 között harminc,
sok esztendeje leállított és 2006-ban selejtezett, de fel nem aprított
750-es és 753-as mozdony újult meg. Íme a cseh recept: Dobáld ki a már
korszerűtlen lim-lom mozdonyaidat, érleld Česká Třebován vagy Břeclavban
évekig, majd egy hirtelen jött ötlettől vezérelve újítsd fel őket a piacvezető
dízelmotorral, vagy szaggatós elektromos cuccal és verd velük kenterbe
a közép-európai és a belföldi vasúti áruszállítást! Ennek a gondolatnak
egyik jellegzetes eleme ez a 30 dízelmozdony (753 751...780). E megfiatalodott
mozdonyokat Prágától északra, Kralupy nad Vltavou-ban lestem meg, sűrű
hóesésben.
Kralupy nem csak búvárokat tartogatott, hanem a csomóponti összefutás (pók-hatás)
idején csak úgy hemzsegett a 809, 810 és 814/914-es motorkocsiktól, motorvonatoktól:
Végezetül a Cheb - Ústí nad Labem felől érkező, a hóakadályok miatt több,
mint 30 percet késő gyorsvonattal tértem vissza az aranyvárosba.
Holešovice állomáson szálltam le, amely a Főpályaudvar felújítása óta,
egy esztendeje már nem Prága kapuja a nemzetközi Euro City vonatok számára.
Szerepe és forgalma töredékére esett vissza.
Térjünk át a villamosokra, a magyar közlekedésbarátok által is kedvelt
prágai piros T3-asokra. Holešovicé-ről Malostranská-ra vezetett első utam,
ahol kapásból leszobroztam egy 20-25 percre:
Majd a híres „villamoskapu” alatt átcammogva a Malostranské námestí. Innen
indul Prága egyik előremutató kezdeményezése, kísérleti stádiumban lévő
tisztán villamos hajtású autóbusz, amely a 292-es vonalon a prágai vár
hegyén található kórház (Nemocnice pod Petřínem) főbejáratáig caplat fel.
A nyáron már volt szerencsém kipróbálni, a villanybuszokról a
HBweb Fotogalériában is megemlékeztem.
Meglepetésemre e zimankós téli időben a villanybusz helyett egy magyar
gyártású Ikarus-EAG E91-es midibusz toppant be. Magyar szívem természetesen
örült neki, de mindazon által megválaszolatlan kérdés maradt számomra a
villamos hajtás sorsa.
Malostranské námestín tudatta velem a karácsonyi vásár egyik kis pavilonja,
hogy a mi tradicionális, erdélyi kürtőskalácsunk voltaképpen szlovák és
trdelník-nek hívják. Talán egy szerencsés pillanatban érdemes lenne udvariasan
felvilágosítani őket a trdelník valódi eredetéről. Elvégre mi sem állítjuk,
hogy a ténylegesen szlovák nemzeti étel, a bryndzové halušky (idehaza juhtúrós
sztrapacska néven ismert) voltaképp magyar kaja lenne.
Az est beköszöntét Prága számomra legkedvesebb pontján, a sikló Nebozízek
megállóhelyén és környékén töltöttem. Innen páratlan kilátás nyílik a prágai
várra, amely a hóesés ellenére kitűnően, élesen látszott.
A gyönyörködés és fotózás után a sikló Petřín -i végállomását céloztam
meg. Nem sokkal lejjebb a sikló feletti viaduktról kitűnő a rálátás a
sikló egyvágányú,
középkitérős vonalára és a jellegzetességére: az aszimetrikusan elhelyezett
megállóhelyre. Nebozízek megállóhely a középkitérő felett található, emiatt
a siklóvasút azon kocsija, amely a kitérő alatt tart épp, megállásra kényszerül
a "semmi közepén", amíg a felső részen lévő kocsi a megállóhelyen tartózkodik.
Ennek köszönhetően sötétben is jól fotózható.
A
Prágai Siklóvasútról (Lanová dráha na Petřín) további felvételeket a HBweb
idevágó galériájában találsz.
Maradtam a sikló közelében, a völgyállomás, Újezd-nél található villamos
elágazásnál. A sötétben nehéz volt fényképezni a megállóhelyen össze-vissza
és csak rövid időre megálló villamosokat a szűk utcában, intenzív gépjárműforgalom
mellett. A "cseh kresz"-nek fittyet hányt az a taxis, aki az első képen
a még be nem csukott ajtajú villamos mellé, az utasok biztonságával mit
sem törődve behajtott.
Újezdről Anděl -re utaztam, ahol már rögvest kiszúrtam egy különlegességet:
az 5413-as pályaszámú hó-villamost (aktív, utaszállító korában 1976-1980-ig
6972, majd hajtás-korszerűsítését követően a 2007-es kivonásáig és átalakításáig
8060 volt a neve). Ez a hóvillamos nem az a Budapesten megszokott „hógép”
vagy „hómuki”, hanem inkább egy olyan műhelykocsi, amely a hálózat kritikus
pontjain a takarítást szolgáló munkaerőt és eszközöket szállítja. Az est
folyamán még két hasonló belszolgálati járművel sikerült találkoznom.
Andělről a „pesti oldalra” tujáztam, amikor szembe jött velem a 349-es
pályaszámú nosztalgia motorkocsi. Vezetője méltányolta fotózási
szándékomat,
megállt egy picit, hogy a felvételemet elkészíthessem.
Majd fotózgattam kicsi a Palackého náměstí-n, a Strossmayerovo náměstí-n,
Výstaviště-n és végül I. P. Pavlován.
Spořilov felé a Namesti Bratri Synku megállóhelyen ismét észrevettem egy
félreállt hóvillamost, az 5418-ast (ex-6975, ex-8062). Majd a spořilovi
végállomásra is betértem egy picit.
HBweb
• 2010. december 26.
|