Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2010.
DECEMBER 15.
Havas hajnalon keltem útra Felvidék és Csehország felé vonatozgatni és
fényképezgetni egy kicsit, amíg tél kapitány hatalmában tartja Európa
zömét. A
szokásos EC174-es vonattal indultam és őróla szálltam le Pozsony főpályaudvarán.
Egyórás pozsonyi tartózkodásom kevésnek bizonyult a komolyabb szétnézésre,
így maradtam a Főpályaudvar (Bratislava hlavná stanica) közelében. Itt
sikerült végre elcsípnem a Szlovák Államvasutak MVTV-01-es felépítmény-
és felsővezeték mérő-motorkocsiját, néhány helyi vasúti és városi tömegközlekedési
járművet:
Pozsonyból Hőlak (Trenčianska Teplá) felé indultam Trencsénen (Trenčín)
át. Trencsén:
Hőlak állomáson találkoztam a Szlovák Személyszállító Vasúttársaság (ŽSSK
- Železničná spoločnosť Slovensko a.s.) új üdvöskéjével, a Škoda
671-es sorozatú háromrészes, kétáramnemű villamos motorvonatával. A majdan
20 darabos flotta első példánya hosszú tesztüzem után, menetrendváltáskor
állt forgalomba Zsolna környékén. A vasúttársaság elképzelései szerint
a flotta fele Kassára lesz állomásítva, amely előre vetíti kis képzelőerővel,
hogy a Miskolc - Hidasnémeti (- Kassa) vonalon mily' járművek vehetik át
a szolgálatot előbb-utóbb.
Hőlakról indul Trencsénteplicre a Trencséni Villamos Kisvasút (Trenčianská
Elektrická Železnica). Felvidék e különleges kisvonata az év minden napján
közlekedik 1951-ben gyártott, azóta többször korszerűsített kis motorkocsijaival.
Menetrendjét a
szlovák vasút 122-es mezejében keresd (PDF!)!
Róla további képeket a HBweb Fotogaléria alábbi bugyrában találsz: http://hbweb.hu/fg/fg090391/.
Hőlakra visszatérve utamat Zsolnán keresztül Kralovánba folytattam, ahol
az elébb említett 671-es motorvonatot vártam meg:
A 671-es motorvonattal utaztam a végállomásig, Liptóújvárig (Liptovský
Hrádok), ott - igaz, hogy már sötétben -, de sikerült nyugodtabb körülmények
között is végigfotóznom kívül-belül:
Visszaútban előbb Rózsahegyen, majd Ruttkán is szétnéztem egy kicsit. Magánvasúti
(ZOS) villamos mozdony, hókotró munkagép, stb...
Zsolna állomáson közel egy óra várakozás adatott meg, amely ahhoz kevés
volt, hogy a vontatási telepen szétnézzek, de az állomás „szemrevalóbb”
szereplőit sikerült megörökítenem.
Derék tót atyafiaink feltalálták a majdnem tökéletes személykocsit. A régi,
21-08-as kocsiból felújított 20-00-ás sorozat már megközelíti azt, ami
egy XXI. század eleji regionális forgalomban közlekedő vasúti személykocsitól
elvárható. A termes kialakítást egyesek szeretik, egyesek nem. A lehúzható,
osztott ablak hiányát az átlagos utas számára kompenzálja a klímaberendezés,
bár ez a járműfotósnak nem jelent vigaszt. Ellenben a még középtávon is
kényelmes ülések, az egyszerű, de mégis esztétikus belső kialakítás, az
egyedileg kapcsolható oldalvilágítás és a már Hazánkon kívül mindenütt,
a
felújított
kocsik szériatartozékaként kezelt 230 voltos konektor magáért beszél. A
kombinált utazás szerelmeseinek pedig az egyik végen kerékpár szállítási
lehetőséget is kialakítottak. Két szóval: egyszerű és nagyszerű.
A hófödte Csaca (Čadca) állomás is tartogatott némi-nemű látnivalót, mielőtt
szálláshelyemet felkerestem. Folytatás »
HBweb
• 2010. december 26.
|