HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 
AKTUÁLIS CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!
AKTUÁLIS
2010. DECEMBER 29.
   A mai napra szervezte meg a Trains.hu vasútbarát közösség és a MÁV Nosztalgia Kft. az MD motorvonatokat búcsúztató különvonatos kirándulását - elsősorban a járműfényképészek számára.
   Kedves Olvasóm! Elnézésed kérem a nagyon hosszúra nyújtott bevezetőért, de egy-két visszásság a hazai vasút mai működéséről már az égbe kiált. A vasúti személyszállítást és a vasúti közlekedést valóban szerető és érte felelősséget érző és aggódó vasútbarát – függetlenül attól, hogy része-e a gépezetnek, vagy sem – , nem mehet el szó nélkül olyan aprónak tűnő, de összességében riasztó körülmények mellett, amelyek egy kis odafigyeléssel, összehangolt munkavégzéssel elkerülhetők lennének. És ne feledd, a rendszereket is emberekből építik, tehát minden, rendszerre fogott hiba mögött 100%-ban emberi mulasztások, nemtörődömségek húzódnak meg.
   A különvonat útvonaláról: sajnos a szép ötletet áthúzta az élet és a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletága - a közlekedési D-eformban megszabott
szüneteltetési feltételekkel szemben - pálya-rendelkezésre nem állásával. Eredetileg a 117-es vonal tavaly decemberben bezárt (virágnyelven: ideiglenesen szünetelő) Ohat-Pusztakócs - Tiszalök vonalát utaztuk volna végig az egyik utolsó üzemelő MD motorvonattal. Az említett vonalat
időközben iparvágánnyá minősítették át és felújítását (elvben) megkezdték. A teljes, 65 kilométeres szakaszra 3, azaz három! km/h sebességkorlátozást vezettek be, amelyet a pálya állapotának további romlása miatt forgalomból kizárásra változtattak két héttel a különvonat előtt.
   Zárójelben: érdemes lenne elgondolkodni azon is, hogy mily pályahiba vezethet oda, hogy 65 kilométernyi, heterogén állapotú vágányzat minden pontjára olyan alacsony sebességhatárt írnak elő, amelyet huzamosabb ideig semmiféle vasúti járművel tartani nem lehet. Mert az a 3km/h hamar átcsúszhat 5...10-re, amely a szakemberek által végzett állapotfelmérés szerint – a 65 kilométer bármely pontján – végzetes balesethez vezethet. Elvégre azért jelölték ki ezt az abszurd sebességet. 
   Nem felejtem el, amikor a szép emlékű ormánsági 62-es vasútvonal kritikus szakaszán: Sellye és Középrigóc között tízzel araszolt a Bz motorkocsi. Utólag videofelvételeken jól látni, hogy a felépítmény félelmetesen szétmállott, a girbe-gurba sínszálak pedig a Bz motorkocsi csekély 9,5 tonnás tengelynyomása alatt is majd' kifordultak a helyükből. Ilyen állapotú pályára 10 km/h sebességet engedélyeztek. A 117-es vonal lezárt szakasza néhány rész kivételével ennél sokkal jobb állapotnak örvend...

   Szóval útra keltem. Volna. Az a 128-as autóbusz, amely a Nyugati pályaudvarhoz eljutásom láncolatának első eleme lett volna, egy picit korábban közlekedett. Így maradt a keletiből 6:40-kor induló 367-es „Hargita” Marosvásárhelyre és Kolozsvárra tartó nemzetközi InterCity vonat. Karcagon 13 percem lett volna átszállni a különvonatra. Indulási idő után 6-7 perccel, még mindig a Keletiben ácsorogva tájékoztatnak, hogy műszaki okok miatt kb. 20 perc késéssel indulunk. Előre mentem, érdeklődtem a késés okáról: vontatójármű-nehézmény, egész pontosan az őrá szánt V43-as mozdony a  karbantartási ciklusidejének lejártáig nem tudott volna karbantartó telephelyre jutni, így a nemzetközi Intercity vonat indulása körül kellett rá alkalmas(abb) mozdonyt találni. Éreztem, hogy ez a 20 perc nem csak 20 perc lesz, így a menetrendkönyv bogarászása után arra az elhatározásra jutottam, hogy a másik irányból: Füzesabony - Tiszafüred - Kunmadaras felől közelítem meg a különvonatot, ugyanis a Tiszafüred - Karcagi  személyvonattal ott találkozik az MD. 
   Így is történt, megrohamoztam az 5510. sz. egri gyorsvonatot. Utazási igazolványom lehetővé teszi az első osztályon való utazást, de az a kocsi már induláskor tele volt javarészt olyan beosztású hazatérő kollegákkal, akik munkakörüknél fogva nem jogosultak az első osztályra. Sajnos a szokásos látkép fogadott: a „megfáradt” kollegák zöme civilizált utashoz méltatlan módon utazva: dohányzás, szemetelés, sör-kiöntés, köpködés: elkergette azon elvétve
található utasokat is, akik még ki is fizetnék a különbözetet a komfortosabb és kulturáltabb utazásért. Hidd el, kedves Olvasóm, ez nem presztízskérdés nálam, egyszerűen a másodosztályon nem volt már hely. 
   Találtam egy napjainkban másodosztályú 29-05-ös sorozatú Bp kocsit, amely üres volt. Hamar rájöttem az okára: a fűtése nulla. Az alábbi képeken látható, hogy nem csak a kocsi előterében, hanem az utasterében is a jég az úr, az ablakok tömítetlen hézagaiban is beköszöntött a zimankó az utastérbe.





   A jelenlegi helyzetben az ilyen kocsikat csak honállomásuk műhelyében javíthatják, abban az esetben is, ha csak egy fránya fűtési biztosíték
cseréjéről van szó. Ettől válik holt tömeggé a vonatban, csökkentve az utasok számára felkínálható ülőhelyeket. Hatvanig, amíg a fent említett „csorda” el nem hagyta az Ao kocsit, élvezhettem tél kapitány társaságát. Hál'Istennek, készülve a zimankós fotózásra, jól felöltöztem, bár a végére így is fáztam egy kicsit. Hatvanban kiszellőztettem a kedves kollegák cigaretta-bűzét az egyébként nem dohányzó kocsi kiürült fülkéjéből és Füzesabonyig a teleszemetelt fülkében elgondolkodhattam, hogy kedves kollegáim vajon otthon is így viselkednek-e...

   Füzesabony állomásra érve még egy érdekes látvány fogadott: az aluljáróból az első peronra felvezető lépcső szélén gőzölgő patak hömpölygött le, melynek forrása az igen elhanyagolt oldalfal egyik kövér repedése volt. Csak azért nem fagyott meg életveszélyessé téve a lépcsőt, mert a melegvíz rögtön, a lépcső alján egy kanálisba ömlött és a folyamatos, bővízű forrás busásan utánpótolta azt. Vasúti dolgozók elmondása szerint napok óta ömlik az egyszerű halandók háztartásában kincset érő melegvíz csőtörés miatt a szabadba. Ezt a vizet valahol felmelegítik, nem kevés energia befektetésével, amit végső soron mindannyian kifizetünk adóforintjainkból. A MÁV Ingatlankezelő Kft. már a csőtörés napján már tudott a problémáról...



   Továbbléptem. Az új, december 12-én életbe lépett menetrendben a 108-as (Füzesabony - Tiszafüred - Hortobágy - Balmazújváros -
Debrecen) vonalat kétórás ütemben Eger - Debrecen - Mátészalka - Fehérgyarmat között közlekedő személyvonatokkal látják/ látjuk el. Az elképzelés nemes és előre mutató, a hosszúviszonylatos rendszer a világ szinte minden pontján megállja a helyét. Tudjuk, hogy szinte egyetlen utas sem veszi igénybe a végállomások között, de pl. Eger - Tiszafüred, vagy Balmazújváros - Nyíradony között utazók számára átszállásmentes kapcsolatot biztosít. Többlet eszközigénnyel nem jár. Tehát jó. 
   Most következik a megvalósítás problematikája: helyes meglátás volt, hogy a tavaszi kampányban Debrecenbe kihelyezett és itt maradt (a budapesti elővárosban egyébként hiányzó, de ha itt maradt, hát használjuk ésszerűen) két Siemens Desiro motorvonat is erre közlekedik. 
   Most jön a feketeleves: a többi fordulót M41-es mozdonnyal és ingavonattal (általában 1 Bhv+1 BDt) teljesítik. Debrecen állományába csak olyan 100-as sorozatú BDt vezérlőkocsik kerültek, amelyek fel vannak szerelve EVM 120 vonatbefolyásoló berendezéssel. Csak pár szerelvénybe nem jutott vezérlőkocsi! Némelyben pedig vagy a vezérlőkocsi alkalmatlan tolt vonati üzemmódra, vagy a reá kapcsolt M41-es mozdony. Ékes példa volt a 6527-es sz. vonat, amelyre az M41 2325-ös pályaszámú, korszerűsített mozdonyt osztották be, amely altípusról tudvalevő, hogy nem képes ingavonati üzemre. 
   Vagy a már tetemes késéssel ellenirányból érkezett 6510-es, amelynél a vezérlőkocsi volt a gyenge láncszem. Mindkét vonat esetében Füzesabonyban körül kellett járni. Az állomás 10km/h-val járható vágányain ez további (esetemben 14 perces) késést eredményezett.








   A korábban pontosságáról is híres 108-as vonalon emiatt napjainkra már gyakoriak a 20-30-40 perces késések, a csatlakozásokat az utasok már
„menetrend szerint elmulasztják”. Tiszafüreden az átszállásra kijelölt 27 percem 12-re zsugorodott, de így is jutott időm a leendő „bézémen” kívül a Jászkun Volán és a Panoráma Tourist (az előbbi alvállalkozója) elhavazott járműparkját megtekinteni:






   Utamat a D-eform idején megszüntetett, de már idén nyáron újraindított 103-as vonalon (Tiszafüred - Karcag) folytattam Kunmadarasig, ahol már
várt a különvonat és a fotósok hada. Itt csatlakoztam a rendezvényhez. 






   A különvonattal az angyali tájon Pusztakettősön álltunk meg. E megállóhely híressége az a csárda, amelyet egy tiszaszentimrei vállalkozó alakított át a megállóhely épületéből és ezt a csárdát körbevette vasúti relikviákkal, egész és rész-járművekkel. Van itt sorompó, állítóemeltyű, áramszedő, alakjelző, a baleset miatt selejtezett M41 2213-as mozdony homlokfala, valamint egészben a volt miskolci iparvasúti A21 011.
   Nem csak vasútbarát körökben népszerű ez a hely, nyaranta a csárda nagy forgalmat bonyolít le. Sajnos a személyvonatok is csak májustól szeptemberig állnak itt meg. Közös fotózás erejéig beállt mellénk a www.kulonjarat.hu képviseletében a korábban MÁV tulajdonú KPY 822-es
forgalmi rendszámú Ikarus 250-es autóbusz (amely az erre külön befizető részt vevőket a Vasúttörténeti Parkból Karcagra szállította).










   Következő foto-megállásunk Tiszaszentimre közelében volt, ahol igazi, fagyos rónaságon fényképezhettük a maholnap eltűnő MD motorvonatot:






   Ezt követte Tiszaszőlős állomás:


   Tiszafüredre érve meg kellett várnunk a soron következő egri személyvonatot, ezt követően indulhattunk el a Tisza-tó hídjához és azt követően Poroszló állomásra. Útközben hűségesen kísért minket a „buszunk”.










   Visszafordultunk Tiszafüredre, ahol a megrendelt ebéd várt. Félre kellett állnia az MD-nknek, mert az Eger-Fehérgyarmati személyvonat
több, mint 30 perces késése miatt a vonattalálkozást Ohat-Pusztakócsról Tiszafüredre helyezték át. Néhány percre pályaudvari forgatag pezsdült a csendes, kis tisza-tavi állomáson. 


   Ohat-Pusztakócs állomáson afféle flash-mob, azaz váratlan tüntetés fogadott: a korábban már említett, az előző kormány közlekedési D-eformja keretében 2009. decemberében bezárt 117-es vonal újraindítása mellett tüntettek tiszacsegei aktivisták, mondván: a jelenlegi kormány megígérte, hogy újranyitja (ezt a vonalat is), még e vonal esetében ez nem történt meg.


   Hortobágy előtti foto-megállásunk következett, ahol a lemenő nap és a mínusz 10 fokos zimankó összhatásaként gyönyörű és izgalmas talajmenti köd
fogadott. Különvonatunk itt köszönt el a napocskától. 






   Hortobágy állomáson kereszteztünk egy kivételesen ingavonatként, tolva közlekedő személyvonattal. Ennél az egyetlen szerelvénynél sikerült összehozni...




   Balmazújvárosban köszöntött ránk az este. Sietnem kellett, így néhány vasúti és buszos felvétel készítése után a soron következő, Debrecenbe tartó személyvonattal el kellett hagynom a különvonatunkat.












   Végezetül szintén egy kis negatívum: a Debrecen-Balmazújváros „tingli-tangli” személyvonat 20 perces késése miatt és a tócóvölgyi bejárati jelzőnél ácsorgás az addig majdnem pontos Desiro 19 perc késéssel landolt a cívis város nagyállomásán, így megállásunkkor épp láthattuk Budapest felé elindulni a „csak” 11 percet késő kör-intercityt. És mint azt tudjuk, az IC nem vár...
   De ne zárjuk keserű szájízzel ezt a napot, egy búcsúfotó, indulás előtt Debrecenből:


HBweb • 2011. január 7.
Hírek-Beszámolók Címlapra
Kapcsolódó oldalak:
FG1308 (MD-búcsúvonat a Rónaságon) * HBweb Fotogaléria /2011. nyár végéig/
Korábbi aktualitások:
  • 2010.12.282010.12.262010.12.242010.12.232010.12.182010.12.172010.12.162010.12.152010.12.142010.12.112010.12.092010.12.062010.12.052010.12.042010.12.032010.11.292010.11.282010.11.272010.11.252010.11.242010.11.202010.11.172010.11.142010.11.132010.11.102010.11.092010.11.082010.11.06 2010.11.052010.11.042010.11.032010.11.022010.11.012010.10.312010.10.302010.10.282010.10.252010.10.232010.10.152010.10.122010.10.112010.10.102010.10.092010.10.082010.10.032010.10.022010.10.012010.09.302010.09.292010.09.272010.09.262010.09.252010.09.242010.09.222010.09.202010.09.192010.09.182010.09.172010.09.112010.09.092010.09.062010.09.052010.09.042010.09.032010.09.022010.08.312010.08.292010.08.242010.08.232010.08.222010.08.212010.08.202010.08.192010.08.162010.08.132010.08.122010.08.092010.08.082010.08.072010.08.062010.08.052010.08.032010.08.012010.07.302010.07.272010.07.262010.07.242010.07.232010.07.21 • 


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2011 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com