Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
FEBRUÁR 20.
Borongós hajnalon keltem útra Ausztria felé. Szentgothárd fele nemrég
átadott, villamosított és teljesen felújított 21-es sz. vonalán a GySEV-nek.
Kicsit nyomasztó volt a 120 km/h-ra alkalmas pályán kőkemény 60-nal döcögni,
de a menetrend még a dízel-korszakra készült. Szűkült a nemzetközi kínálat
errefelé is: már csak egyetlen közvetlen vonatpár közlekedik Hazánk és
Graz között.
Grazban sem várt sem hó, sem fanfár, egyszerűen elfogadott a város, mint
mindig. A főpályaudvar környéke egy, a 4-es metró építkezése által edzett
budapesti honpolgár számára nem jelentett akadályt. A tér és a villamosközlekedés
rendezése legfőbb elemeként kedves, ligetes villamosvégállomást felszámolták,
a villamosok az alagút elkészülte után – linzi mintára – az állomás alatt
haladnak majd át.
Graz egyébként jónak mondható közösségi közlekedése vasárnap szinte teljesen
kihalt. A villamosközlekedés is csökkent üzemben dolgozik: a kelet-nyugati
tengelyt csak az 1-es és 7-es, az észak-délit pedig csak az 5-ös látja
el. Az egyéb nyúlványokat a központi átszállóhelyről, a Jakominiplatzról,
mint csillagponttól induló viszonylat-töredékek látják el. Az összehangolt,
ütemes menetrendnek köszönhetően viszont a Jakominiplatzon viszont bármely
irányból bármely irányba, komolyabb várakozás nélkül át lehet szállni. Vasárnap
ezen a „minimálüzemű” napon csak alacsonypadlós és alacsony belépésű villamosok
és autóbuszok közlekednek. Az egyébként sokszínű grazi villamosállomány
új üdvöskéivel, a Stadler Variobahnokkal ellenben nem sikerült összefutnom,
csak SGP-Bombardier 600-as és Bombardier Flexity Outlook C-k rótták a várost.
Az előbbi járművekből 12-t birtokol a Grazer AG, 1986-os évjáratúak és
1999 óta közlekednek alacsonypadlós középrésszel.
Sajnos a Slossbergi Sikló karbantartás miatt nem közlekedett, úgyhogy a
szertartásszerű siklózás ez alkalommal elmaradt. Ellenben meglátogattam
a Slossberg hegy gyomrában kanyargó Grottenbahn-t, amely a mi Vidámparkunk
Szellemvasútjára hasonlít leginkább. Átalakított, klasszikus bányavasúti
járművekkel a hegy gyomrában Grimm és a germán mesevilág figuráival találkozhat
a látogató.
A mesevilág után látogassunk el kicsit Graz jellegzetes elővárosi vasútjára,
a Graz-Köflacher Bahnhoz (GKB), amely már rég kinőtte ezt a kis mellékvonali
szerepkörét. A jellegzetes VT70-es motorvonataikon túl munkanapokon emeletes
vonatokkal is szállítják az agglomeráció közönségét, valamint már feltűnnek
az új beszerzésű Stadler GTW 3/8-as háromrészes dízel motorvonatok is.
A vontatási telepen békésen megférnek egymás mellett a magántársaságok
járművei, pl. egy LTE-s 2016-os sorozatú (Herkules) dízelmozdony.
Estefelé egy kicsit vonatozgattam: Spielfeld-Straß-t és Bad Radkersburg
volt az úticél. Sokat a tájból nem láttam, de egy kicsit legalább zötyögött
alattam a kerék. Spielfeld-Straß állomásán, amely az osztrák-szlovén határ
állomása találkoztam a Szlovén Államvasutak 363 027-es és Siemens Dispolok
ES64U2 027-es mozdonyaival is.