Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2011.
OKTÓBER 23.
Az 1956-os Forradalmunk 55., a Köztársaság kikiáltásának 22. és az újkori
rendőrterror 5. évfordulóján a Bükk-hegységben ért a reggel. 9-kr keltünk
útra Mátrafüred felé, ahol a mai nap tartották a "Gyöngyi" becenevű gőzmozdonyuk
névnapját, természetesen befűtve azt. Szilvásváradról Egeren, Füzesabonyon
és Vámosgyörkön át utaztunk Gyöngyösre. Érdemes megtekinteni a sorompót,
irigylésre méltó: több, mint huszonöt éve mered az ég felé...
A LYL-828-as forgalmi rendszámú Credo EC12-es autóbusz Hazánt jelenleg
legifjabb autóbusza. 2011. októberében vette állományába a Hatvani Volán.
És az 1995-ös évjáratú FGM-697-es forgalmi rendszámú Ikarus 415.27G autóbusz
kapta az új rendszámot: a LYC-316-ost.
A Mátravasúton
– mint írtam –, ünnepeltek: ezúttal nem a Forradalmunkat, hanem a gőzmozdonyukat.
Gyöngyi, az alias 490 2005-ös pályaszámú Dn2t jellegű (gyakorlatilag a
magyar 490-es sorozat másolata), resicai gyártású gőzös 1954-től Erdélyben,
Kománfalván (Comăne?ti) üzemelt 764,426-os pályaszámmal. 2005-ben vásárolta
meg a Mátravasút tulajdonosa, az Egererdő Zrt. 2006. április 3-án közlekedett
először, amellyel egy időben a Szalajkavölgyi ÁEV-től kölcsönkapott 394,057-es
kisgőzös visszakerült rendeltetési helyére. 2011-ig ritkán láthattuk, csak
megrendelésre fűtötték be (2008 és 2011 között egyáltalán nem) és a kifizetett
forduló után azonnal lesalakozták, publikus nosztalgiavonatként utána nem
járatták, nehogy költséghatékony legyen. 2009-ben az Egererdő Zrt. felkínálta
eladásra, de vevő nem jelentkezett.
Megmaradt hát a gőzös és a 2011. éveleji teljes leállás, majd az azt követő
szemléletváltással tarkított újraindulás számára is meghozta a lehetőséget:
idén nyáron majd' minden hétvégén gőzösözhetett a nagyközönség. Sőt! A
Vasútüzem nem is kért érte felárat: normál menetjeggyel utazhattunk a vonatán,
igaz, a nem szocpol-jellegű kedvezmények (pl. MÁV arcképes igazolvány)
nem volt érvényes rá.
Az alábbi felvételek Gyöngyösön, a tili-tolizás közben és két nehéz Bax
kocsival a több, mint 40 ‰ emelkedőn Mátrafüredre érkezve ábrázolják.
A telephelyén nyílt napot tartott, szabad bejárást engedélyezett a Mátravasút.
Jó volt viszontlátni a belszolgálati C50-esüket, a C05 404 (LÁEV M-10,
Mátra M-15, D04 002) kismozdonyt, amely 1989. május elsején a repülőnap
miatt Lajosházára továbbított személyvonatot. Lásd az archív képen!
Archiv felvétel,
1989. május 1-én készült Lajosházán.
Sajnos a korábban Gyöngyössolymoson tárolt kocsik és forgóvázak a lángvágó
martalékává váltak, az előző üzemvezetés egyik utolsó lépéseként.
Hazafelé még tettem egy kis kerülőt Füzesabonyba, ahol az idei menetrendi
időszakban debütált Campus Expressz nevű Miskolc - Szeged között közlekedő
helyjegyköteles diákvonatot kaptam lencsevégre. A szerelvényt első osztályú,
hagyományos Ao kocsikból és egy BDbh sorozatú másodosztályú, kombinált
kerékpárszállító kocsikból állították össze.
A keleti pályaudvaron pedig a szintén csak vasárnap közlekedő Somoskőújfalu
- Budapesti sebesvonattal találkoztam, amelyet 2db RA 731.25-ös ikermotorkocsiból
(uzsgyi) állítják össze, amely igen nagy teljesítmény, hisz napjainkban
a 40 motorvonatból 11 (!!!) üzemképtelen, és szintén 11 darabot 80 km/h
sebességre korlátoztak.
HBweb
• 2011. október 24.
|