Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
JÚNIUS 25.
Ma tartotta a Zalaerdő Zrt. a Csömödéri Állami Erdei Vasút a kisvasúti
napját. Idén igencsak kitett magáért a csömödéri üzem: valamennyi különleges
járművét különvonatként bemutatta és megsétáltatta Csömödér és Lenti között.
A teljes járműparkot is megismerhették a látogatók. Azt, amely zöme – mára
már idehaza egyedüliként – elsősorban tehervonatokat továbbít. Ugyanis
a zalai erdőségek fakitermelését a kisvasút segítségével végzik. A szerteágazó
hálózatnak mindig más-más nyúlványain találkozhatunk kitermelt rönköket
szállító vonatokkal.
Első körben az 1956-ban gyártott, korábban Várasfenesben (Finiş) 764,460-as
pályaszámmal szolgált, 1999-ben felújított és Csömödéren szolgálatba állt
490 2002-es pályaszámú gőzmozdony mászta meg Lenti felé a Zalai dombságot.
Odaútban az egyik fotomegállásnál megrázó élményben volt részem: megismerkedtem
a villanypásztorral.
Lentiből visszaútban már megállások nélkül, utasokkal és további három
kocsival megrakva csühögött az öreg Resica Csömödéren át Kistolmácsra.
Ezt követően a vasútbarátok számára ínyencfalat, Hazánk egyetlen megmaradt
üzemképes Rába M040-es dízelmozdonya következett. A mechanikus erőátvitelű
Mk48 1005-ös pályaszámú mozdony 1959.09.27-én állt forgalomba a MÁV Hegyközi
Kisvasútján, majd Békéscsabán, Szegeden és Kecskeméten szolgált. Mind-mind
már múlt idő... 1976-tól 1999-ig Szegeden volt kiállítva, ahonnan elég
hiányos állapotban vásárolta meg a Zalaerdő. Nagykanizsán felújították
és 2000.07.11-től már a Csömödéri Kisvasút állományának nagyon ritkán üzemelő
tagja. Ővele is megjártuk Lentit és vissza.
Csömödérre visszatérve egy félórányi szünet után hazánk legismertebb keskenynyomközű
dízelmozdony-típusának zalai képviselője, az 1961-es évjáratú, korábban
Kecskeméten, Oroszlányban, a Széchenyi-hegyi Úttörővasúton, majd megint
Kecskeméten és végül Nyíregyházán szolgált és ott selejtezett, majd Nagykanizsán
romjaiból felújított Mk48 2015-ös lépett akcióba.
Érdemes említést tenni a két Bax kocsijukról is. A jelenleg Hazánk legszebb
és legelegánsabb zártperonos Bax személykocsiját 1959-ben gyártották és
igen hitvány állapotban Nyíregyházán törölték az állományból 2501 407-es
pályaszámmal (korábbi Bax 270) 1995.10.25-én. A szombathelyi Vasjármű Kft.
pedig szép munkát végzett. Ezt a szalonkocsit a „VIP” utasok számára állítják
forgalomba.
Archiv felvétel
– ilyen volt 2002-ben...
Kevésbé csinos, de mégis elegáns a F12-402-es pályaszámú, korábban szintén
Nyíregyházáról selejtezett volt Bax 478, majd 2501 429-esből varázsolt
személykocsi.
Archiv felvétel
– ilyen volt 2002-ben...
A csömödéri program végeztével visszatértem Zalaegerszegre.
Még szoknom kell a látványt, hogy Zala megyeszékhelyén már villamosüzemű
járművekkel is találkozhatunk. Sőt, szombat esténként – amikor Budapest
elővárosában nem mind szükségeltetik – még egy Stadler Flirt villamos motorvonat
is üzemszerűen erre kóvályog.
HBweb
• 2011. június 28.
|