Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
MÁRCIUS 20.
Második nap idén, hogy a Budapesti Fogaskerekű Vasút a
nyári hétvégi menetrend szerint közlekedik. A menetrend lényege, hogy
9 és 19 óra között a vonatok 12 perces követéssel közlekednek. Ez a legtöbb,
amely az 1991-ben telepített és 1998-ban „elrontott” biztosító berendezésből
kihozható. Ez a menetrend a fenti időszakban öt szerelvényt kíván, a vonattalálkozások
Városmajorban, Erdei Iskolánál, Gyöngyvirág utcánál és Széchenyi-hegyen
történnek. A rendszer további hibája, hogy a hétdarabos flottából kettő
(52/62 és 57/67) főműhelyi nagyjavítás alatt áll, tehát a legjobb esetben
is csak öt vonat fogható hadra.
A járművek állapota aggasztó. Ez részben következménye az elöregedésnek
(38 évesek), a pálya leromlásának (a fogaskerekű vasutaknál nagyon nagy
a szerepe a fogaspálya-jármű kapcsolatnak) és a BKV általános műszaki színvonalának.
Tehát a
maradék - és hétvégén szükséges - öt szerelvény állapota is gyenge. Mind
március 15-én, mind pedig 20-án a vasútüzem kénytelen volt a 12 perces
követési időközű közlekedtetést 19 óra előtt felfüggeszteni.
Mint a HBweb Aktuális rovatban
már korábban írtam, március 15-én 16 óra körül az 53/63-as pályaszámú
(friss fővizsgás) szerelvény dobta be a törölközőt hegymenetben, Gyöngyvirág
utcánál, átmenetileg 25-40 perces lyukat és menetkimaradást eredményezve
a 12 perces követésnél.
Ma, március 20-án szintén ezidőtájt' robbant le ezúttal az 51/61-es pályaszámú
szerelvény: völgymenetben a vonat főkapcsolója kiejtett menet közben és
nem volt lehetséges visszakapcsolni, utasok nélkül Gyöngyvirág utcánál
rekedt. Üzembe helyezni nem lehetett, a rugóerőtárolós fékberendezése biztonsággal
fogta és el nem engedte a vonatot. E fékrendszer működésének alapelve az,
hogy a jármű rögzítőfékje csak akkor old fel, ha valamely követelmény teljesül.
Ez esetben legalább 4,2 bar nyomású sűrített levegőnek kell a fékrendszerben
lennie.
Ezért az épp arra járó, forgalmi kocsikból kellett feltölteni a lerobbant
vonat légrendszerét, tovább rombolva az amúgy is már romokban heverő menetrendszerűséget.
Végül többszöri próbálkozás után 21 óra után sikerült a városmajori kocsiszínbe
lejuttatni.
További nehézség (amely a BKV ágazatai közti koordinálatlanságból következik),
hogy épp a napokban kezdték meg a pálya két szakaszán: Szent János Kórház
felett és Gyöngyvirág utca mindkét vágányán az aljcserét (talpfacsere).
Ezért a vonatok csak sebességkorlátozással haladhatnak, amely az amúgy
is labilis nyári hétvégi közlekedési rendet tovább borítja. Ez is hozzájárult
ahhoz, hogy 16 óráig a vonatok gyakorlatilag össze-vissza, menetrendszerűtlenül
közlekedtek.
HBweb
• 2011. március 20.
|