Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
MÁRCIUS 1.
A mai nap három apropó miatt a napfény városát, Szegedet látogattam meg.
Egyrészről, mert a hétvégén szép, fehér bundába burkolózott, amely még
nyomaiban is ritka jelenség Szegeden, másrészt pedig újra közlekedik önálló
szakaszán a 3-as és 3F villamos. Harmadrészt: a 480 001-es pályaszámú TRAXX
mozdony is arra haknizik.
Kezdjük a vasútnál: sohasem látott személykocsi-hiány okoz fejtörést a
MÁV-Start-nak és kényelmetlenséget az utasoknak. Az elővárosi forgalom
számára Bhv kocsik kinyerése céljából Szeged telepállomás kölcsönadott
Bhv kocsikat Budapest, Nyugati pályaudvarnak, akik cserébe BDt vezérlőkocsikat
adtak. Ingavonat híján a vezérlőkocsik például Szeged és Békéscsaba közötti
személy- és IR vonatokba sorozva közlekednek, M41-es mozdonnyal, amelyet
„természetesen” nem lehet velük távvezérelni.
Azért nem írhattam teljes vonalat, mert napjainkban épp a Tarján – Annaforrás
közti szakasz újul meg. A 3, 3F és 4-es villamosok emiatt Annaforrásnál
fordulnak vissza a dél-nyugati szakasz bejárása után deltázva, tolatásokkal.
Ezen komplikált műveletekre azért van szükség, mert e vonalakon is az egyirányú,
korszerűsített KT4-es villamosokkal közlekednek. Jelenleg FVV-csuklós villamos
(bengáli) nincs forgalomban, megmaradt példányai a kocsiszínben kisebb
felújításon esnek át, ugyanis a 2-es villamos megindulása esetén kocsihiány
léphet fel. A lengyel PESA járműgyárral tavaly nyáron megköttetett szerződés
értelmében az első PESA Csárdás villamos csak 2011. végén várhatók, amelyet
még tesztüzem követ. A házi járműépítéseket, átalakításokat (pl. a két
B3-as pótkocsiból és alacsonypadlós középrészből készülő KT8-A3) pedig
jelenleg leállították.
A megmaradt bengálik:
Db |
Típus |
Állományba
vétel |
Állományba
vétel |
Átalakítás |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Pályaszám |
Tulajdonos |
Telephely |
Megjegyzés |
1. |
DKV
CsM4 |
1973.12.29 |
|
|
|
|
803 |
SzKT |
Szeged |
|
2. |
DKV
CsM4 |
1974.12.27 |
|
|
|
|
806 |
SzKT |
Szeged |
|
3. |
DKV
CsM4 |
1975.12.10 |
|
|
|
|
809 |
SzKT |
Szeged |
|
4. |
FVV
CsM4 |
1964.12.14 |
1984.11.15 |
1985.. |
1231 |
819 |
812 |
SzKT |
Szeged |
|
5. |
DKV
CsM4 |
1977.11.17 |
|
|
|
|
813 |
SzKT |
Szeged |
|
6. |
DKV
CsM4 |
1978.09.05 |
|
1996.. |
|
816 |
815 |
SzKT |
Szeged |
|
7. |
DKV
CsM4 |
1978.12.13 |
|
|
|
|
817 |
SzKT |
Szeged |
|
8. |
DKV
CsM4 |
1978.04.13 |
|
2000.03.10 |
|
814 |
818 |
SzKT |
Szeged |
|
9. |
DKV
CsM4 |
1979.03.07 |
|
2002.07.02 |
|
818 |
821 |
SzKT |
Szeged |
|
A 3-as vonal két végállomásához: Vadaspark és Fonógyári út a 4-es kecskési
végéhez hasonlóan deltavágányt építettek, ahol az egyirányú KT4-esek üggyel-bajjal,
de vissza tudnak fordulni. A műveletet némileg egyszerűsíti a szükségvezetőállás
„joy-stick-ja” a kocsik B-végében. A képek Fonógyári útnál, Vadasparknál
és Annaforrásnál készültek:
Tarján és Centrum között pótlóbuszok közlekednek, ahol felvonul az SzKT
heterogén járműparkja: ex-BKV-s Ikarus 280-asok, két- és háromtengelyes
Mercedes-Benz Citarok, ex-wuppertali Ikarus 417-esek. Ez utóbbi járművezetője
sajátos jelrendszerében üdvözölt…
A Luca-székeként épülő 2-es villamos építési munkálatai gyakorlatilag hónapok
óta stagnálnak, egy kapavágás sem történik.
Napnyugta környékén ellátogattam Újszegedre, a Békéscsaba – Kétegyháza
– Mezőhegyes – Makó – Újszeged vonal végállomás-torzójához. Majd utána
egy kis trolizás és mars téri fotózás után megkezdtem a tervszerű visszavonulást.
A trolibuszok közé ezúttal is becsúszott egy-két kakukktojás. Ottlétem
idején csak egy troli helyett kiadott autóbusszal találkoztam, de meglepett,
hogy a nosztalgia-célból eredeti állapotára visszaalakított 505-ös pályaszámú,
egyetlen megmaradt Ikarus 280-as trolibusz is a 9-es vonalon rótta a köröket.
Úgy fest, itt is fennáll némi járműhiány. Mindenesetre üde színfoltja volt
a meggyvörös Ikarus a fehér-zöld, egységes színezetű flottában.
Visszaérkezvén Szeged pályaudvarra, már meg is érkezett a Traxx a 716-os
sz. IC élén, hogy nem sokkal rá visszatérhessen a Nyugati pályaudvarra
a 7001-es sz. gyorsvonat előfogataként. Búcsúzóul megint traxxoljunk! Először
Szegeden, utána a Nyugatiban:
HBweb
• 2011. március 7.
|