Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
ÁPRILIS 30.
... és az utolsó nap. A mai nap döcög utoljára menetrend szerinti személyvonat
Pelsőc – Murányalja, valamint Fülek – Somoskőújfalu között. A menetrendet
böngészve adódott a lehetőség, hogy reggeli kassai indulással utazhassak
az utolsóelőtti murányaljai vonattal, valamint az utolsó somoskőivel térjek
haza kis Hazámba. Sőt, e közben még egy vicinálist is meglátogathatok,
a mindig halogatott Losonc – Újantalvölgyit. Pelsőcön már fekete zászlócskákkal,
koszorúkkal várta a reggeli zólyomi gyorsot a tegnap már megismert 812
037-es motorkocsi, amelyet a várható nagyobb utasforgalom miatt megfejeltek
a tavaly korszerűsített 012 014-es pályaszámú mellékkocsival. Útközben
aktív és volt dolgozók, helyi lakosok jöttek ki utoljára megtekinteni a
vonatot, vagy épp utazni vele egy kicsit.
Ismerős
érzés kerített hatalmába: keserű és torokszorító. 2007. március 3-án és
2009. december 11-én éltem át ezt legutóbb – odahaza. Vajon itt is lesz
feltámadás, újranyitás, mint nálunk?
Útközben meg-megálltunk, az állomásokon és megállóhelyeken fotózás céljából,
sajnos rossz napállás mellett. Igazi fotóidőnek a visszaút ígérkezett,
bár akkor szorított az idő a gyorsvonati csatlakozás miatt.
Murányalja
állomáson további megemlékezések zajlottak és a méltóságteljes körüljárás
után indult is vissza a vonat.
Lényegesen kevesebb fotózási lehetőséggel, de kedvező napállással döcögtünk
vissza Pelsőcre. Gömörhuta megállóhely bizonyult a legjobb helyszínnek.
Némi lobbierőt be kellett vetnem, hogy összejöjjön a kétperces túltartózkodás.
Pelsőcről pár perces várakozás után a hajszálpontos zólyomi gyorsvonattal
utaztam tovább Losoncig. A gyorsvonat 2009. december 12. óta Sajólénártfalván
nem áll meg, hisz a magyar állami szolgáltató, a MÁV-Start nem biztosít
Bánréve felé átszállást.
Losoncról Újantalvölgyre a 813 006+913 006-os pályaszámú korszerűsített,
csuklós motorvonattal utaztam. A vonal gyönyörű, de nagyon döcögős, 20-40,
néhol 60 km/h csak a pályasebesség, pedig Poltár várost, régióközpontot
is ez köti össze a Pozsony- Zólyom- Kassa- Losonc vasútvonallal. Korábban
Poltárról el lehetett jutni Rimaszombatra is, de azon a vonalon 2002-ben
szüntették meg a személyszállítást. Ez a rimaszombati ág egyike azon néhány
bezárt vonalnak, ahol valóban megszűnt minden mozgás, még tehervonatok
sem közlekednek, a pálya nagy része már nem is járható, fel van szedve.
Negyvenegy kilométer, másfél óra. Ez szolgáltatás, amit a másutt lényegesen
igényesebb ZSSK szolgáltatásként nyújt Ipolyberzence, Poltár, Csehberek,
Rimakokova és Újantalvölgy lakosságának.
Visszaútban
egy kemény, de frissítő tavaszi záporba szaladtam bele Ipolyberzencén.
Losoncról Fülekre utaztam, ahol már várt a legutolsó somoskői vonat. A
máskor elégségesnek bizonyuló szóló 812-es motorkocsi helyett a mai napon
egy kétrészes, csuklós motorvonat, a 813 026+913 026 járt át Somoskőújfaluba.
Béna és Sátorosfalu vasúti ellátása is ezzel a vonattal véget ért.
Uzsgyira átszállva irány Hatvan és onnan Budapest. Hatvanban épp tehervonatára
járt rá a Magyar Magánvasút Zrt. 0600 154-es pályaszámú román eredetű,
EPC 060 DA típusú, "sulzer" mozdonya.
HBweb
• 2011. május 2.
|