Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
ÁPRILIS 29.
A vonalbúcsúztatásra indulás előtt adódott másfél órám egy kis helyi közlekedés-update
fényképezésre. Hiányzott még néhány trolibusz a teljességtől, valamint
az Ikarus 280-asok maradékának kiváltására vásárolt Irisbus Citelis csuklós
autóbuszok zöméről sincs még felvétel a HBweb-en. Eme új beszerzésű járművek
színezése már árulkodik a kassai közlekedési társaság új arculatáról: a
sárga és kék színek (a város jelenlegi zászlója) hullámai, huplijai jelennek
majd meg a járműveken előbb-utóbb. Mint az 525-ös pályaszámú KT8D5-ös típusú
villamoson:
Valódi (!) gyorsvonattal (dízelvontatás, dimbes-dombos vonalvezetésű pályán
85 km/h átlagsebesség) utaztam Pelsőcre. Pelsőc a kezdőpontja a május 1-én
megszüntetendő 165-ös számú, Rőcén át (járásközpont) Murányaljáig vezető
mellékvonalnak. A napi két vonatpár pénteken kiegészül négyre, már, ha
a technika ördöge nem szól közbe.
A ZSSK e nemes feladatra a 812 055-ös pályaszámú, korszerűsített motorkocsit
szemelte ki. Kicsit véres volt a torka, hisz nem működött az utastájékoztató
rendszere, a wc-öblítése, valamint a jobb első ajtaja is műszaki hiba miatt
le volt zárva. Ez utóbbi volt a legsúlyosabb hibája (Lubényig), hisz a
peronok mindegyike jobb oldalra esik.
Az utazás ennek ellenére közel zavartalan volt az utazás Lubényig, ahol
a motorkocsi elkezdett „köhögni”, majd lefulladt. Újraindítás után a következő
megállóhely felé félútig bírta, ott teljesen beadta a törülközőt, szaknyelven:
fekve maradt, azaz szolgálatképtelenné vált. Hosszas élesztgetés után vissza
tudott még vánszorogni Lubénybe, ahol azt az információt adták, hogy pótlás
nincs (hisz Pelsőcön összesen két motorkocsi van, a második szükségeltetik
a kora délutáni vonathoz), próbálják meg az utasok a buszközlekedést. Vonatpótló
busz rendelését sem tartotta indokoltnak a ZSSK.
Mindezt annak dacára, hogy Rőcén a vonat menetrend szerint is 102 percet
áll. Otthon éreztem magam...
Busszal eljutottam Rőcére, ahonnan tovább egy másikkal Murányaljára, ahol
így lehetőségem nyílt fényképezni az érkező, következő vonatot a másik
Pelsőcre kihelyezett motorkocsival, a 812 037-el. Gyönyörű fekvésű állomás
búcsúzott másnap a személyvonatoktól. A szlovák autóbusz-járműpark is igencsak
megújult az elmúlt fél évtizedben: a rozoga Karosa C934-esek zömét kiváltották
már az Irisbus Crossway-ek, Novoplanok és a Karosa C956-osok ráncfelvarrott
változatai, az irisbus Axerek.
Visszaútban meglepetésként ért, hogy a 812 055-ös időközben valahogy mégis
eljutott Rőcére a beteg motorkocsi és ott kapcsolódot össze az üzemképessel.
Szerencsére a 37-esnek a graffiti-mentes oldalát simogatta a délutáni napsütés.
Pelsőcön több, mint egy órám adatott, így körbenéztem egy kicsit a fűtőházban.
Egy 721-es és üzemképes és üzemképtelen "bardotkák" jó nagy kupacokban,
köztük a tavaly leégett 751 061-es is, amelyből minden valószínűség szerint
nem lesz már élő mozdony.
Személyvonattal, a 813 029+913 029-es kétrészes motorvonattá alakított
"bézével" utaztam Enyickére (Haniska pri Košiciach), amely a kassai acélművet
kiszolgáló, 1520 mm nyomközű ŠRT-vasútvonal kezdőpontja.
Ez szlovák üzemeltetésű, különleges széles nyomközű vasútvonal Mátyóccal
(Maťovce) köti össze az acélművet, hogy átfejtés, vagy forgóvázcsere nélkül,
egyszerűen eljuthasson a vasérc és a szén Ukrajnából Kassára. Szerencsémre
épp érkezett is egy ércvonat Mátyócról 2x2 Škoda 67E1-es villamos mozdonnyal
az élen.
Érkezés után a szintén széles nyomközű 721 802-es hektor vette kezelésbe
a szerelvényt. A rémhírekkel ellentétben barátságos emberek fogadtak és
engedték, hogy háborítatlanul fényképezgethessek. A válság óta feleslegessé
vált széles mozdonyokon felül (pl. 125 005-006, 007-008, 033-034) normál
nyomközű társaik is várják sorsukat, ez utóbbiak a felújítást: 162 001,
163 056, 362 007.
Idő közben rám esteledett, a komplexum közforgalmú megállóhelyén várakozva
jellegzetes Caterpillar-dünnyögésre lettem figyelmes: a Kassai Acélmű (US
Steel Košice) 774 502-es pályaszámú, eredetileg 770 502-es pályaszámú (dongó)
korszerűsített SMZ 1435 Co'Co' 990-es típusú, belszolgálati mozdonya állt
modellt néhány percig.
HBweb
• 2011. május 2.
|