Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
MÁJUS 2.
A munka ünnepét munkával ünnepeltem, így sem Feketebalogon, sem a Mátravasúton,
sem a többi, különleges rendezvényen nem vettem részt. Másodikán pedig
a frissen életbe lépett paraméterkönyv látható változásait vettem górcső
alá.
Három év után újra 21-es a jelzése a Svábhegyre felkapaszkodó autóbuszoknak.
Történelmi áttekintés:
A járat elődje az 1950-es évek második felében indult 21-es jelzéssel a
Moszkva tér és Szabadság-hegy (Svábhegy), Fogaskerekű vasút között. Ekkor
betétjáratok is indultak, 21A jelzéssel a Szabadság-hegy – Csillebérc,
valamint 21B jelzéssel a Szabadság-hegy – Jánoshegy között. Az 1960-as
évek közepétől, 121-es jelzéssel gyorsjárat is járt hétvégén a Moszkva
tér és a János-hegy között. 1961. június 15-étől a 21A buszt felváltotta
a 90-es, a 21B buszt pedig a 90Y jelzésű busz, az útvonaluk változatlan
maradt.
1977. első napján a 90Y járat jelzése „D”-re, a 121-es pedig „J”-re változott.
1985. február 1-jén a „D” járat ismét új, ezúttal a 190-es jelzést kapta.
1983. március 1-jétől ismét a gyors 21-es járat indult Moszkva tér és Szabadság-hegy
között, munkanapokon, csúcsidőben.
1988. július 1-jétől a gyors 21-es buszok útvonalát a Normafáig hosszabbították,
a 90-es járat pedig a Normafa és Csillebérc között ingázott. A 21-est megrövidítették
Moszkva tér és a Nógrádi utca közé. Eme elhibázott döntést szeptember elsejétől
korrigálták, a 21-es ismét Szabadság-hegyig közlekedett.
1995. május 14-én közlekedett utoljára a 190-es autóbusz. Azóta a János-hegy
tömegközlekedéssel ellátatlan (a Libegőt Budapesten nem tekinthetjük klasszikus
tömegközlekedési eszköznek).
Az archiv
felvétel az utolsó üzemnapon készült a Jánoshegyi úton (OFF: ifjúkorom
utolsó napján).
1996. március 21-én megcserélték a felső végállomásokat: a 21-es alap Normafáig,
a 21-es gyors Svábhegyig közlekedett, ez utóbbi ismét csak csúcsidőszakban.
A hosszú és kacifántos 21-es járatain a késő esti időszak kivételével állandósult
a zsúfoltság. Ezen segítve később a gyors közlekedését délelőttre és koraestére
is kiterjesztették.
2004. szeptember 1-jétől a 90-es autóbuszok útvonalát meghosszabbították
a Moszkva térig, így a 21-es gyakorlatilag a 90-es betétjáratává vált.
A 2008-as paraméterkönyv bevezetésével a 90-es busz változatlanul a Moszkva
tér és Csillebérc között jár. A 21-es busz 90A jelzéssel, a 21-es gyors
190-es jelzéssel közlekedett tovább, változatlan útvonalon. A „gyors” megkülönböztetés
értelmetlenné vált, hisz a 21/90-es által érintett valamennyi megállóhelyen
megállt. A csillebérci járatokat (90) csúcsidőszakban lényegesen sűrítették.
2009. augusztus 28-tól a 90 és 90A járatok a Királyhágó teret nem érintik,
mert az Orbánhegyi út helyett egyenesen, az Istenhegyi úton közlekednek.
Ezzel együtt a 190-es busz megszűnt (hisz annak útvonalán kúsznak fel a
hegyre), a Királyhágó tér felől pedig meghosszabbított útvonalon közlekedő
212-es busszal látják el a kimaradó szakaszt.
Forrás:
Wikipédia
– HB által javítva
2011. május 1-től csak a számozás változott. Tehát 2011. május 1-től az
alábbi viszonylatokkal közelíthető meg a Svábhegy környéke:
• 60 (Fogaskerekű
Vasút): Városmajor – Svábhegy – Széchenyi-hegy
• 21: Moszkva
tér (leendő Széll Kálmán tér) – Svábhegy – Normafa – Csillebérc
• 21: Moszkva
tér (leendő Széll Kálmán tér) – Svábhegy – Normafa
• 212: Boráros
tér – Kosztolányi Dezső tér – BAH-csomópont – Királyhágó tér – Svábhegy.
A 21-es és 21A autóbuszokon kívül más gumikerekes érdekességeket is rejt
a hegy mélye. Csillebércen, a Központi Fizikai Kutató Intézet munkatársait
évtizedek óta különjáratokkal juttatják el a Moszkva térről és a Kosztolányi
Dezső térről. Az utóbbi évtizedben a korábbi színtiszta BKV-szolgáltatást
egyre nagyobb koncentrációban jelent meg a magánfuvarozás. 2006. óta két
ex-BKV-s Ikarus 260-as látja el a moszkva téri járatokat, a Kosztolányi
Dezső térre pedig két ex-Volánbuszos Ikarus 260.32-es.
Típus |
Állományba
vétel |
Állományba
vétel |
Előző
frsz. |
Előző
frsz. |
Előző
frsz. |
Forgalmi
rendszám |
Azonosító
szám |
Telephely |
Megjegyzés |
Ikarus
260 32 |
1987.04.02 |
2009.. |
|
|
BY
24-45 |
ELK-668 |
668 |
Magán
Budapest Szerződéses |
ex-Volánbusz;
KFKI-különjárat |
Ikarus
260 45 |
1986.11.14 |
2006.. |
BX
60-82 |
BPO-097 |
JOY-392 |
FKB-875 |
875 |
Magán
Budapest Szerződéses |
ex-BKV;
KFKI-különjárat |
Ikarus
260 46 |
1988.08.18 |
2006.. |
BX
72-56 |
BPI-620 |
JOY-393 |
FKB-876 |
876 |
Magán
Budapest Szerződéses |
ex-BKV;
KFKI-különjárat |
Ikarus
260 32 |
1985.09.17 |
2009.. |
|
BX
96-36 |
ELK-692 |
LPA-381 |
381 |
Magán
Budapest Szerződéses |
ex-Volánbusz,
KFKI-különjárat |
A két kék-zöld, jellegzetes ex-BKV-s busz jelenleg vizsgáztatás alatt áll,
így egy Neoplan és a szintén ex-volánbuszos FKF-401 (Ikarus 256.50V; 1989.09.06;
BY 53-37 » DZA-359) helyettesíti.
HBweb
• 2011. május 9.
|