HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 
AKTUÁLIS CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!
AKTUÁLIS
2011. MÁJUS 2.
   A munka ünnepét munkával ünnepeltem, így sem Feketebalogon, sem a Mátravasúton, sem a többi, különleges rendezvényen nem vettem részt. Másodikán pedig a frissen életbe lépett paraméterkönyv látható változásait vettem górcső alá.
   Három év után újra 21-es a jelzése a Svábhegyre felkapaszkodó autóbuszoknak. Történelmi áttekintés:
   A járat elődje az 1950-es évek második felében indult 21-es jelzéssel a Moszkva tér és Szabadság-hegy (Svábhegy), Fogaskerekű vasút között. Ekkor betétjáratok is indultak, 21A jelzéssel a Szabadság-hegy – Csillebérc, valamint 21B jelzéssel a Szabadság-hegy – Jánoshegy között. Az 1960-as évek közepétől, 121-es jelzéssel gyorsjárat is járt hétvégén a Moszkva tér és a János-hegy között. 1961. június 15-étől a 21A buszt felváltotta a 90-es, a 21B buszt pedig a 90Y jelzésű busz, az útvonaluk változatlan maradt.
   1977. első napján a 90Y járat jelzése „D”-re, a 121-es pedig „J”-re változott. 1985. február 1-jén a „D” járat ismét új, ezúttal a 190-es jelzést kapta. 1983. március 1-jétől ismét a gyors 21-es járat indult Moszkva tér és Szabadság-hegy között, munkanapokon, csúcsidőben.
   1988. július 1-jétől a gyors 21-es buszok útvonalát a Normafáig hosszabbították, a 90-es járat pedig a Normafa és Csillebérc között ingázott. A 21-est megrövidítették Moszkva tér és a Nógrádi utca közé. Eme elhibázott döntést szeptember elsejétől korrigálták, a 21-es ismét Szabadság-hegyig közlekedett.
   1995. május 14-én közlekedett utoljára a 190-es autóbusz. Azóta a János-hegy tömegközlekedéssel ellátatlan (a Libegőt Budapesten nem tekinthetjük klasszikus tömegközlekedési eszköznek).


Az archiv felvétel az utolsó üzemnapon készült a Jánoshegyi úton (OFF: ifjúkorom utolsó napján).
   1996. március 21-én megcserélték a felső végállomásokat: a 21-es alap Normafáig, a 21-es gyors Svábhegyig közlekedett, ez utóbbi ismét csak csúcsidőszakban. A hosszú és kacifántos 21-es járatain a késő esti időszak kivételével állandósult a zsúfoltság. Ezen segítve később a gyors közlekedését délelőttre és koraestére is kiterjesztették.
   2004. szeptember 1-jétől a 90-es autóbuszok útvonalát meghosszabbították a Moszkva térig, így a 21-es gyakorlatilag a 90-es betétjáratává vált.
   A 2008-as paraméterkönyv bevezetésével a 90-es busz változatlanul a Moszkva tér és Csillebérc között jár. A 21-es busz 90A jelzéssel, a 21-es gyors 190-es jelzéssel közlekedett tovább, változatlan útvonalon. A „gyors” megkülönböztetés értelmetlenné vált, hisz a 21/90-es által érintett valamennyi megállóhelyen megállt. A csillebérci járatokat (90) csúcsidőszakban lényegesen sűrítették.
   2009. augusztus 28-tól a 90 és 90A járatok a Királyhágó teret nem érintik, mert az Orbánhegyi út helyett egyenesen, az Istenhegyi úton közlekednek. Ezzel együtt a 190-es busz megszűnt (hisz annak útvonalán kúsznak fel a hegyre), a Királyhágó tér felől pedig meghosszabbított útvonalon közlekedő 212-es busszal látják el a kimaradó szakaszt. 
Forrás: Wikipédia – HB által javítva

   2011. május 1-től csak a számozás változott. Tehát 2011. május 1-től az alábbi viszonylatokkal közelíthető meg a Svábhegy környéke:
• 60 (Fogaskerekű Vasút): Városmajor – Svábhegy – Széchenyi-hegy
• 21: Moszkva tér (leendő Széll Kálmán tér) – Svábhegy – Normafa – Csillebérc
• 21: Moszkva tér (leendő Széll Kálmán tér) – Svábhegy – Normafa
• 212: Boráros tér – Kosztolányi Dezső tér – BAH-csomópont – Királyhágó tér – Svábhegy.





   A 21-es és 21A autóbuszokon kívül más gumikerekes érdekességeket is rejt a hegy mélye. Csillebércen, a Központi Fizikai Kutató Intézet munkatársait évtizedek óta különjáratokkal juttatják el a Moszkva térről és a Kosztolányi Dezső térről. Az utóbbi évtizedben a korábbi színtiszta BKV-szolgáltatást egyre nagyobb koncentrációban jelent meg a magánfuvarozás. 2006. óta két ex-BKV-s Ikarus 260-as látja el a moszkva téri járatokat, a Kosztolányi Dezső térre pedig két ex-Volánbuszos Ikarus 260.32-es.
Típus Állományba vétel Állományba vétel Előző frsz. Előző frsz. Előző frsz. Forgalmi rendszám Azonosító szám Telephely Megjegyzés
Ikarus 260 32 1987.04.02 2009..     BY 24-45 ELK-668 668 Magán Budapest Szerződéses ex-Volánbusz; KFKI-különjárat
Ikarus 260 45 1986.11.14 2006..  BX 60-82 BPO-097 JOY-392 FKB-875 875 Magán Budapest Szerződéses ex-BKV; KFKI-különjárat
Ikarus 260 46 1988.08.18 2006..  BX 72-56 BPI-620 JOY-393 FKB-876 876 Magán Budapest Szerződéses ex-BKV; KFKI-különjárat
Ikarus 260 32 1985.09.17 2009..   BX 96-36 ELK-692 LPA-381 381 Magán Budapest Szerződéses ex-Volánbusz, KFKI-különjárat

   A két kék-zöld, jellegzetes ex-BKV-s busz jelenleg vizsgáztatás alatt áll, így egy Neoplan és a szintén ex-volánbuszos FKF-401 (Ikarus 256.50V; 1989.09.06; BY 53-37 » DZA-359) helyettesíti.




HBweb • 2011. május 9.
Hírek-Beszámolók Címlapra
Kapcsolódó oldalak:
FG1319 (2011. májusi vegyesfelvágott) * HBweb Fotogaléria /2011. őszéig/
Korábbi aktualitások:
  • 2011.04.302011.04.292011.04.282011.04.272011.04.262011.04.252011.04.232011.04.212011.04.202011.04.192011.04.172011.04.162011.04.142011.04.132011.04.092011.04.062011.04.052011.04.032011.04.022011.03.242011.03.202011.03.172011.03.152011.03.142011.03.112011.03.082011.03.072011.03.062011.03.052011.03.032011.03.012011.02.272011.02.252011.02.222011.02.212011.02.202011.02.192011.02.182011.02.172011.02.122011.02.092011.02.052011.02.042011.02.012011.01.302011.01.292011.01.282011.01.272011.01.232011.01.202011.01.152011.01.142011.01.062011.01.042011.01.022010.12.312010.12.292010.12.282010.12.262010.12.242010.12.232010.12.182010.12.172010.12.162010.12.152010.12.142010.12.112010.12.092010.12.062010.12.052010.12.042010.12.032010.11.292010.11.282010.11.272010.11.252010.11.242010.11.202010.11.172010.11.142010.11.132010.11.102010.11.092010.11.082010.11.062010.11.052010.11.042010.11.032010.11.022010.11.012010.10.312010.10.302010.10.282010.10.252010.10.232010.10.152010.10.122010.10.112010.10.102010.10.092010.10.082010.10.032010.10.022010.10.012010.09.302010.09.292010.09.272010.09.262010.09.252010.09.242010.09.222010.09.202010.09.192010.09.182010.09.172010.09.112010.09.092010.09.062010.09.052010.09.042010.09.032010.09.022010.08.312010.08.292010.08.242010.08.232010.08.222010.08.212010.08.202010.08.192010.08.162010.08.132010.08.122010.08.092010.08.08  • 2010.08.072010.08.062010.08.052010.08.032010.08.012010.07.302010.07.272010.07.262010.07.242010.07.232010.07.21 • 


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2011 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com