Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
MÁJUS 15.
Irány: Debrecen. Oka: csak úgy. Útvonal: Füzesabonyon át.
Széll Kálmán tér, vasárnap reggel: csuklósok hada forgolódik a téren. Nincs
sok időm a vonatig, riadtan nézem a kijelzőt: M2 Jaj! Tűzoltó a térről
megkülönböztető jelzés nélkül elvonul. Összeáll a kép: füst/tűz, vagy gázolás.
Érdeklődtem a fődiszpécsertől, hog tart-e még a zűr, de ő megnyugtatott,
hogy már lezárult. Utólag megtudtam: 7:45 és 8:10 között füstölés miatt
állt le a kelet-nyugati metró, de már újra közlekedik.
Indulás előtt a már-már szokásos látvány fogadott a Keletiben: a matrica
szerint még a Rail Cargo Hungária kezelésében álló, valójában már ÖBB-szabadflotta,
azaz általában GySEV által hajtott 1116 020-as Siemens ES64-es mozdony
a Sopronból érkezett InterCity élén.
Debrecenbe érkezvén a szokásos Train Hungary-s Sulzer (EPC 060-DA) flotta
fogadott: 60-1107 és 0601-525, azaz 60-1525.
Kis városnézés és nagyerdei barangolás. A Debreceni Kultúrpark (vidámpark+állatkert)
közlekedésbarát számára legkedvesebb része, a Vidámparki Kisvasút is épp
üzemelt:
Majd a Köztemetőtől kívántunk volna a belvárosba visszajutni a hétvégi
trolipótló autóbusszal.
Mint ismeretes, áprilistól hétvégén nem közlekednek Debrecenben trolibuszok,
a hivatalos indoklás szerint karbantartás miatt. Ezzel szemben a valóság
az, hogy a 2009-ben átalakított városi tömegközlekedési rendszer 2009 végén
és 2010-ben kedvezőtlen irányba fordult: az elhibázott tarifaemelés miatt
csökkent az utasszám. A viszonylatok negatív átalakításával ennek a folyamatnak
utánamentek, amely végeredménye egy drága és nem nagyvárosi jellegű, abszolútértékben
elégtelen, de apró szinten pazarló rendszer lett. A Cívisbusz Konzorcium
autóbuszokat rendelkezésre bocsájtó alvállalkozója, az Inter Tan-Ker Zrt.
kifogásolta a 2009-es szerződésben foglalt, de a csökkentés miatt meg nem
rendelt járműkilométer-mennyiségét, amely teljesítése után a magáncég a
bevételét kapja. A cívis város ezt úgy oldotta meg, hogy hétvégi napokon
autóbuszokat közlekedtet a trolik helyett. Mind amellett, hogy (munkanapokon)
a trolibuszközlekedés volumenét is csökkentette...
Tehát jött a 2T jelzésű trolipótló, az LMG-059 forgalmi rendszámú, 2009-es
évjáratú Alfa Cívis 12 (~Volvo 7700) személyében. Járművezetője trágár
módon nehezményezte a fotózást és ennyinél nem állt meg, szégyent hozva
a kenyéradójára. A történetbe itt nem kívánok mélyebben belemenni, a Facebook-on
bőségesen ki lett tárgyalva.
Gyors ebédet követően újból irány Füzesabony! Útközben Ohat-Pusztakócs
főpályaudvarán a szembejövő vonatra várva tizenegynehány perces fotószünet
jutott. Nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a 2009. decemberéig elágazóállomásként
működő kísértetkastély valaha szebb napoknak is örvendett. Annak idején
még Utasellátó is gondoskodott az utazók éhének, szomjának csillapításáról.
Ma már pénztár és elágazás sincs.
Füzesabonyban pedig az átmenetileg Rail Cargo Hungáriás (testén a Rail
Cargo Austriát hirdető) 1116 003-as pályaszámú mozdony várta indulását.
HBweb
• 2011. május 16.
|