Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
JÚLIUS 7.
Kassai éjszakázás után ez a zarándoklat véget ért, kora reggel irány kis
Hazánk. Füzesabonyi leszállást követően Heves- és Jász-Nagykun-Szolnok
bugyraiba vetettem magam. Már a füzesabonyi indulásnál szembesültem, hogy
mind utastájékoztatásban, mind pedig az átlagos (!) menetrendszerűségben
még mindig magasabban áll a hazai vasúti személyszállítás, mint a közúti.
Igaz, ha a vasúti menetrend "borul", akkor nagyot borul. Háromnapnyi felvidéki
didergés után derült égből rámszakadt a kánikula. Füzesabonyból Hevesre
Hazánk egyik legrosszabb főútján döcögtem a KAH-145-ös forgalmi rendszámú
Agria Volános MAN SÜ313-assal.
Heves autóbuszállomásán eltöltöttem másfél órát, ezalatt Agria, Mátra,
Hajdú, Tisza és Jászkun Volános autóbuszokat kapkodtam el.
Majd az indulási idő után hat perccel a felszállóhelyre beálló Mátra Volános
GEE-181-el utaztam Jászberénybe. Azért hangsúlyozom ki a hat perccel megkésett
beállást, mert az autóbusz már több, mint 30 perce az állomáson állt és
semmiféle műszaki akadálya nem lett volna a pontos indulásának. A járművezető
az utasokat a beszállításnál sürgette. Holott nem rájuk kellett várni.
A járat végül nyolc perc késéssel indult el, amelyet üzemanyagtakarékos,
de kesze-kusza vezetési stílussal nem tudott lefaragni a gépkocsivezető.
Jászapáti állomásán megpillantottam egy Ikarus 417-est, amelyet szerettem
volna lefényképezni. Láttam, hogy legalább 3-4 perces tartózkodásra számítani
kell a felszálló utastömeg miatt, ezért megkértem a vezetőt, hogy egy perc
alatt hadd fényképezzem le azt a kocsit. Ismét a késésre hivatkozott és
meg akarta tiltani. De én voltam a gyorsabb, a második ajtónál hamarabb
szálltam le, mint azt becsukni tudta volna előttem. Majd utolsóként felszállva
vigyorogva mutattam neki a már korábban nála váltott menetjegyemet.
Végül Jászberénybe 5 perc késéssel esett be a járatunk, amelyet gyakorlatilag
a járművezető induló késésének és a menetrendhez visszatérés meg sem kísérlésének
köszönhettek az utasok. Ahogy elnéztem, még csatlakozásokat is mulasztottak
egyesek...
Jászberény külterületére látogattam el a járműfotósok körében rettegett
Jász-Plasztik Zrt. bekötőútjára. Kínosan ügyeltem, hogy a magánút táblán
túl semmiképp se menjek. És láss csodát: több fotós kollega tapasztalatával
ellentétben semmiféle bántódás, atrocitás nem ért, bár a rendészet egy
alkalommal ki is jött érdeklődni, de miután megtudták, hogy mi célból tartózkodom
a bekötőútjuk torkolatánál, semmiféle akadályt nem görgettek a további
fényképezés elé. A Jász-Plasztik a környék egyik legnagyobb létszámú munkahelye,
a dolgozói eljuttatására céljáratokat közlekedtet mind saját tulajdonú
autóbuszokkal, mind pedig külső személyszállítással foglalkozó vállalkozókkal.
Kicsit bolyongtam még a városban mielőtt megcéloztam a vasútállomást, hogy
Hatvanon át hazatérjek.
Hatvanon át Gödöllő érintésével haladtam tovább. Gödöllőn kiszálltam egy
picit, hogy megtekintsem az Európai Uniós elnökségünk utolsó perceire elkészült
királyi várót. Az 1880-ban épült előkelő várócsarnok az utóbbi igénytelen
félszázadnak köszönhetően leromlott, a városnak nemhogy ékköve, hanem egyenesen
szégyenévé vált. Váróteremként funkcionált, legalább a zimankós téli napokon
az utasokat szolgálta. 2011. júniusának végére gyönyörűen felújították,
Gödöllő városa már büszkén tekinthet reá. Bár a helyzet egy kicsit kontrasztos...
Archív felvétel,
a Királyi váró 2000. végén.
... és így fest most – kívülről, mert be nem jutottam. Megpróbáltam, még
a bejáratnál nekem szegezett 300 Ft-os belépő sem szegte kedvem. Ha nem
lenne világos, a középnzekből és a Norvég Alapból finanszírozott felújítás
nem az eredeti céljára, nem a várakozók megsegítésére készült (Urambocsá'
Business Lounge-nak), hanem belső terében helytörténeti kiállítás kapott
otthont. Belépti díj ellenében ez meg is tekinthető, kivéve, ha épp zártkörű
rendezvény miatt zárva tart. Illetve ez inkább visszájára fordítva igaz,
azaz, ha azon ritka pillanatokban keveredik arra az érdeklődő, amikor épp
nem tartanak zártkörű rendezvényt, a kiállítás a zárási időpont előtt fél
órával még megtekinthető.
De ne búsuljunk,
kérlek, tekintsd meg, hogy a királyi váró helyett a közforgalmú vasúti
személyszállítás fizető utasainak milyen alternatíva kínálkozik a várakozás
hosszú perceire:
Igen, egy konténer – jól látod – padok nélkül, de tiszta, kulturált. E-ticket
kioszkkal és személypénztárral. Kissé kontrasztos helyzet...
Kicsit körbenéztem
a HÉV-ek háza táján, hogy sikerült-e a BKV-nak az életbe lépés után egy
héttel elhelyeznie a H8-as viszonylatjelző táblákat. A válasz: nem. A szélvédő
bal felső sarkában található hirdetmény sem a viszonylatszámról szól, hanem
arról ad tájékoztatást, hogy az adott vonatról a Cinkota állomáson túl
utazóknak át kell szállniuk.
Hazautazásom előtt álljon itt egy pár elcsípett pillanat Gödöllő állomás
és a 80a vasútvonal életéből:
Az abszolút hatvan:
HBweb
• 2011. július 18.
|