Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
JÚLIUS 5.
Célba vettük Felvidéket, a reggel már Kassán ért. Kassáról Feketebalogra
Zólyomon és Besztercebányán át vezetett az utunk. Zólyomban egy röpke átszállásra
futotta a legendásan gyönyörű vonalvezetésű „Horehronyec” gyorsvonatra,
amelyet Pozsony és Besztercebánya között szokás szerint is a kilométer-kiegyenlítés
jegyében cseh felségjelzésű „plehács” vontatott.
Besztercebányától Margitfalváig, a dízel-szakaszon a 754 055-ös pályaszámú
„búvár” biztosította a vonóerőt.
Besztercebányán meglepetésként ért, hogy a 2005. december 31-én hasztalanság
miatt megszüntetett, de 2007. július 7-én újraindított trolibuszüzem járműparkjának
zömét egyetlen varázsütéssel kicserélték. A korábbi, Škoda 14Tr és 15Tr
trolikat új gyártású, teljesen alacsonypadlós Škoda 30Tr SOR City TNB12-ekre.
Alig öt nappal ottjártunk előtt állt forgalomba a 19db új jármű (3001-3019).
Mivel Ciril és Metód ünnepén látogattunk Felvidékre, csak ezek a járművek
közlekedtek Beszterce utcáin.
A trolizást városnézéssel kötöttük egybe, amely végén a városközpont vasúti
megállóhelyén egy méltatlanul elhagyatott kápolnára bukkantunk:
Irány Feketebalog (Čierny Balog), amelyet Henriktelepig (Chvatimech) a
Zólyom-Besztercebánya-Breznó között közlekedő személyvonattal közelítettünk
meg. A zólyombreznói állomáson vonattalálkozásra várva adódott egy kis
idő a fotózásra:
Henrikteleptől a Feketegarami Erdei Vasút (ČHŽ - Čiernohronská železnička)
menetrend szerinti személyvonatával utaztunk Feketebalogra. A kisvasút
május elsejétől szeptember közepéig közlekedik hivatalosan, de a fővonalukon:
Feketebalog és Henriktelep között csak júniustól szeptember elsejéig szavatolt
a vonatközlekedés. Májusban és szeptemberben csak legalább 20 fő előzetes
bejelentkezése esetén kelnek útra. A személyvonatot a Hazánkban is jól
ismert Mk48-as mozdony Csehszlovákia számára gyártott altípusának (Rába
M042) 2005-ben korszerűsített, egyetlen példánya továbbította.
A Feketegarami Erdei Vasút TU45 001-es pályaszámú mozdonyát 1961-ben gyártották
Győrött (1961.06.17-én állt forgalomba Feketebalogon) és több, mint egy
évtizesed enyészet után 2004-ben Zólyomban, a ZOŠ üzemben dízel-villamos
hajtásúvá alakították át. 2005. május 1-én mutatták be a korát öt évvel
megelőző modern és megbízható dízel-villamos mozdonyt. Erről a bemutatóról
a HBweb Fotogalériájában további képeket is találhatsz.
»
Kattints IDE «
Tehát ez a TU45 001-es pályaszámú mozdony vontatta a két ex-nyíregyházi
Bax-kocsiból álló személyvonatot.
A feketebalogi végállomáson és a vasútüzem központján ismét találkozhattam
a rég nem látott kedves járműparkjukkal, amelyből rögvest kitűnt a Trencsénteplici
Villamosvasúttól áthelyezett 911 902-es pályaszámú villamos-pótkocsi, amelynek
ittléte előrevetíti a 2011. decemberi, leendő szolgáltatóváltást. Ugyanis,
mint ismeretes (a HBweb-en már
megíródott), 2011. május 1-től a Szlovák Államvasút kezelésében lévő
villamos kisvasutat az állam tovább üzemeltetni nem kívánta. A leállítás
előtti utolsó pillanatban a decemberi menetrendváltásig kapott az üzem
haladékot a megállapodás megkötésére, amely azóta meg is született. A Trencsénteplicei
Villamosvasutat tehát 2011. decemberétől a (ČHŽ - Čiernohronská železnička)
üzemelteti tovább.
Szintúgy üde színfoltja – számunkra – a vasútüzemnek a sok-sok Bax és BDax
személykocsi, amelyeket még jóval a 2009. decemberi bezárás előtt a MÁV
Kecskeméti és Nyírvidéki Kisvasútjától vásároltak – selejtezett állapotban.
Egyikükön, a még felújítás előtt álló 25-01 614-es pályaszámú BDax kocsin
még a MÁV pályaszáma fakóskodik.
HBweb
• 2011. július 18.
|