Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
JÚLIUS 6.
Reggel Feketebalogon: A Zelený dom nevű panzió falán kedves festmények
árulkodtak arról, hogy a Fekete-Garam környéki tót atyafiak szívében előkelő
helyet tölt be a kisvasútjuk.
Mindez élőben:
Kilenckor indult az első kisvonat Henriktelep felé, amely egy Bax kocsit
és az 1935-ben gyártott cseh motorvonat mellékkocsiját tartalmazta. Henriktelep
és Kisgaram falvak között a kisvasúttal párhuzamosan normál nyomközű pálya
is halad, a kisgarami fatelepet és acélidomgyárat kiszolgálandó. Ezt az
adottságot ki is használják minden május elsején, a szezonnyitáskor: Zólyomból
Kisgaramig nosztalgiavonat szokott közlekedni. A fent említett közös szakaszon
a két gőzös (a kicsi és a nagy) együtt is halad a fotósok és videósok kedvéért.
Ezen felvételek
2005. május elsején készültek Kisgaramnál.
Hasonló, de nem tervezett együttállásra utazásunkkor is sor került: épp
Kisgaramon járt a fatelep kiszolgáló tehervonata a 742 618-as pályaszámú,
magánvasúti eredetű, de jelenleg a ŽSCS állományába tartozó ČKD DE 1435
Bo'Bo' 880 típusú dízelmozdonnyal az élén. A »tegnap
bemutatott« TU45 001-es kismozdonnyal tökéletes összképet alkottak:
A Feketegarami Erdei Vasút júliustól augusztus végéig mindennap közlekedtet
gőzvontatású nosztalgiavonatot is. A gőzös lakhelye ellenben nem a feketebalogi
központban, hanem Kisgaramon, a Hronec zlievareň nevű megállóhelynél van.
A gőzös menetrendje is ehhez alkalmazkodik: Kisgaramtól elébb Henriktelepre
tér be (ahol a nagyforgalmú Horehronec gyorsvonathoz csatlakozik), majd
Feketebalogon át a Vidrás Skanzenig felviszi utasait. Onnan vissza a bázisra,
majd egyórányi pihenő és vízvétel után vissza Henriktelepre és onnan a
kisgarami mozdonyszínbe. Az egyszerűség kedvéért és a csatornadíj elkerülése
végett a kis gőzöst közvetlenül a Fekete-Garam patakból „itatják meg”.
A kis gőzös vonóereje kevésnek bizonyul, ezért az M21,004-es pályaszámú
korszerűsített, de nosztalgia motorkocsi Kisgaramtól Vidrás Skanzenig a
tológép feladatát töltötte be.
Sanske középállomástól pedig egy újabb stokkal egészül ki a vonat, így
közlekedik tovább Vidrásig.
Vidrás Skanzen, átmeneti végállomás, illetve végmegállóhely. A (ČHŽ - Čiernohronská
železnička) hivatalos honlapján közölt menetrendi adatokkal ellentétben
(!!!) a vonatok még továbbra is csak Vidrás Skanzenig közlekednek, valamint
a Feketebalog - Dobrocsi vonalon sincs még személyszállítás. Talán majd
jövőre. Vagy azután...
Vidrásig
is csak feltételes a vonatközlekedés az elő- és az utószezonban, de ezen
a vonalon a Vasút lényegesen engedékenyebb: itt nem muszáj már előre jeleznie
legalább 20 főnek az utazási szándékot, itt elegendő, ha a helyszínen két
utas megjelenik a vonat indulása előtt közvetlenül.
Vidrásról visszaérve búcsút vettünk e hangulatos kis településtől és stílszerűen
kisvonattal távoztunk Feketebalogról.
Henriktelepről Breznóig személyvonattal, onnan pedig belföldi távolsági
autóbusszal utaztunk keresztül az Alacsony-Tátra gyönyörű szerpentinútján
a Magas-Tátra csücskéhez, Csorbához.
Csorbáról egy gyors kör a Fogassal (csak az érzés kedvéért), majd irány
Poprád személyvonattal – némi vacsora-féleség felkutatás végett. A Magas-Tátra
kapuja, a poprádi vasútállomás és környéke a várakozásokkal ellentétben
megdöbbentő és lesújtó képet adott: az állomás 500 méteres sugarában semmiféle
bolt, étterem, pizzeria, szendvicsbár nem volt található, ellenben füstös
kocsma lerobbant, valaha-emberekkel annál inkább. Mialatt eledel után kutattam,
lencsevégre kaptam néhány poprádi helyi és helyközi autóbuszt. Sajnos a
SOR villamos hajtású buszával nem találkoztam. Végül a Vagon Slovakia (~utasellátó)
étkezőkocsijában elfogyasztott vacsora lett belőle.
HBweb
• 2011. július 18.
|