Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
AUGUSZTUS 26.
Ködös, mondhatnám őszies reggelre ébredtünk Csíkcsicsón. A házigazda azzal
vígasztalt, hogy a Csíki medencében gyakran ilyen az idő, feljebb, a Gyimesekben
jó esélyünk van a nyárra. Kora reggel, a Csíkszerda – Kománfalva (Comăneşti)
személyvonattal hágtuk meg a Gyimesi hágót és ahogy elhagytuk Karakót,
Lóvészt, Tarkőt, egyre jobban tisztult a kép.
Gyimesbükk állomás robusztus méretét az indokolja, hogy a trianoni nemzetcsonkítás
előtt Hazánk keleti határa volt. Szép, míves motívumai, termeinek, irodahelyiségeinek
zöme már pusztulásnak indult.
Érkeztünk után indult Madéfalva felé a GFR 40-0711-es pályaszámú EPC 040EA
villamos mozdonya a tehervonatával.
Az állomás kissé
kietlen környezete és a felszálló köd miatti zord idő nem árulkodott arról,
hogy micsoda kincseket is rejt történelmi Hazánk legkeletibb csücske. Lovon
caplató székelyek, szabadon legelésző jószágokkal kezdődött a ráhangolódás.
Ha gyalog nekivágunk a falunak, kb. húszperces sétával eljutunk a büszkeségeikhez:
a Rákóczi-vár romjaihiz, a 30-as őrházban berendezett helytörténeti és
vasúti múzeumhoz és a Kontumác templomhoz.
A Kontumác templom és környékének rövid története: 1782-ben épült és Nagyboldogasszony
tiszteletére felszentelt kápolna, a Gyimesek legrégebbi temploma. Legnagyobb
csodálatunkra a kápolna nyitva állott, az angyalok őrizték, szabadon megtekinthette
bárki és az élményen kívül senki semmit onnan el nem vitt. A templom körül
egy település romjai találhatók. Ha jól értettük az egymásnak némileg ellentmondó
leírásokat, a falak maradványai egy, a templom köré épült kolostorrendszer
maradványai.
Szintén jelképe történelmi keleti határunknak a Rákóczi-vár romja és a
30. sz. őrház, amelyet 2008-ban, az első Székely Gyors érkezésének alkalmára
felújítottak és Bilibók Ágoston, nyugalmazott kocsimester a gyűjteményéből
múzeummá rendezte be. Trianon előtti államvasúti, majd román vasúti relikviák,
térképek, leírások töltik meg a kis őrházat. Ottjártunkkor a mester épp
személyesen tartott tárlatvezetést.
2008 óta Pünkösd másnapján, a Székely Gyors és 2010 óta a Csíksomlyó Expressz
különvonatok közlekedésekor Gyimesbükk és az ezeréves határ felbolydul,
zarándokok ezrei lepik el a hegyoldalt és üdvözlik a kishazából érkező
különvonatokat.
Mindez az év többi, csendesebb napján, azaz ottjártunkkor:
Gyimesbükk állomáson sikerült kifognom közel s távol legsötétebb személypénztárosát,
aki még román tolmács segítségével sem értette meg, miként is lehet kiadni
FIP füzetjegy mellé a kötelező helyjegyet. Ezt már csak a jegyvizsgáló
tetézte, aki a jegyre írott ékes, román nyelvű utalást sem értette meg
arról, hogy egy rubrika érvényessége két napra szól.
Így jutottunk el koraestére Madéfalván és Csíkszeredán át Tusnádfürdőre,
ahol egy hangulatos vacsora mellett esteledett be. Visszaútban a Brassó
– Madéfalvi személyvonat tetemeset késett, így volt szerencsénk látni,
hogy működik, használható a második vágány is, ahol a Regiotrans dízel
motorvonata jött szembe.
Folytatás:
2011.08.27 »
HBweb
• 2011. november 1.
|