Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
AUGUSZTUS 19-20.
Debrecenbe készültem egy különleges, éjszakai fotótéma végett. Dolgaim
intézése után a 19:23-kor induló IC608-ast választottam. Kalandosan indult
az út. 19:28-kor szólott a jegyvizsgáló, hogy műszaki okok miatt 5-10 perc
késéssel indulunk. A vonatra kijelölt 431 124 (V43 1124) pályaszámú mozdony
makacsolta meg magát.
Rájárt a vonatra az állomási tolatómozdony, hogy lehúzza az üzemképtelen
vontatójárművet. A MÁV Trakció úgy döntött, hogy a vonatnak továbbítania
kell a nyíregyházi műhelybe az 1124-est.
Rosszul döntött, mert a segélygép, az 1139-es besorozásával sem tudták
orvosolni a légveszteséget. Ezek után az 1139-essel eltávolították az 1124-est.
Az 1139-es visszakapcsolása után a hiba továbbra is fennállt. Hosszas tanakodás
és vizsgálódás után kiderült, hogy a gond a vonat első kocsijával, a 8055
003-as pályaszámú, Bybdtee sorozatjelű halberstadti vezérlőkocsival volt.
A vonatgéppel kihúzták a kocsit, majd az 1139-es sokadjára rájárt a szerelvényére.
Az egész művelet közel két órán át tartott, gyakorlatilag 1 óra 49 perc
késéssel, 21:12-kor sikerült elindulni.
A továbbiakban már csak a lassújeleknek volt köszönhető, hogy a késést
feltornásztuk kereken 120 percre.
Debrecenbe érkezvén az üres állomás látványa fogadott, a csatlakozó vonatok
nem várták meg a két órát késő IC608-ast. A pályaudvar félreeső végében
rég hallott motorzaj csapta meg a fülem. Az idő közben 0329 009-es UIC-pályaszámmal
ellátott Ganz MÁVAG DHM6-os kismozdony teljesített szolgálatot.
Az éjszakai villamosfényképezésre készülve szomorúan konstatáltam, hogy
a cívis város könnyűszerrel megközelíthető részein gyakorlatilag nincs
fototéma.
A DKV munkatársai az éj leple alatt szándékoztak a Nagyerdőbe szállítani
a három nosztalgiavillamosukat (1884/1984, 260, 205), ugyanis a hagyományos
virágkarnevál miatt
Az előzetes ígéretnek megfelelően éjjel 3:30 után nem sokkal fel is tűnt
Nagyerdő felé az 1884/1984-es pályaszámú ikerkocsi-szerelvény (ex-BKV 2568,
2572).
Ezt követte a 205-ös pályaszámú UV (ex BKV 3402, 7662) és a 260-as (ex-BKV
2964).
A harmadik matuzsálem távozta után szembesültem a szomorú igazsággal: a
DKV semmilyen pótlóbuszt nem közlekedtet a Virágkarnevál miatt szünetelő
villamosközlekedése helyett egészen üzemkezdettől egészen 13:00-ig. Így
a Nagyerdőbe vágyók vagy gyalogolhattak 3-4 kilométert, vagy pedig a 30
percenként, lényegesen eltérő útvonalon közlekedő 10-10Y autóbuszokkal
utazhattak.
Budapestre hazatérve sem volt sokkal rózsásabb a helyzet: a vízi- és légiparádé
után a Batthyány és Kossuth Lajos téren a metrót megrohamozó tízezres embertömeget
az 5 perces (normál vasárnapi) követéssel közlekedő metrók nem tudták elszállítani,
így több alkalommal le is kellett zárni a mozgólépcsőkhöz vezető kapukat.
Aki a felszíni közlekedés felé szeretett volna fordulni sem járt jobban:
az alternatív eljutási útvonalként szóba jövő 39-es busz a Csalogány utcáig
18 perc alatt jutott el.
A Budai Vár közösségi közlekedése is érdekesen alakult. Valaha egy forgalmi
tiszt kitalálta, hogy miként lehet a gyenge üzemkészségű Ikarus 405-ös
midibuszokat pótolni a Várban: megkerülve a tiltott zónát, 216-os számú
rendkívüli viszonylatként. Ezt némileg egyszerűsítve visszatértek a 2008-as
paraméterkönyvi változások előtti időkbe: a Deák Ferenc tér és Dísz tér
között közlekedő szóló autóbuszokat 216-os számmal látták el. A hivatalos
közlemény is tartalmazta azt a kitételt, hogy ezzel egy időben a hosszú
16-osok ritkábban közlekednek. A fővárosi tömegközlekedést figyelőknek
már a közlemény olvasásakor is feltűnhetett, ami be is következett: a 16-os
viszonylat ideiglenesen meg lett szüntetve. Az összes hadrafogható 405-ös
(és a tesztüzem végnapjait élő S91-es) fel lett pörgetve a Széll Kálmán
tér és a Dísz tér között (16A), így a rendezvényekre látogatók 1-2 perces
szolgáltatásra számíthattak.
A Széchenyi Lánchíd lezárása miatt pedig 17 óráig mindkét irányban a Palota
úton és az Erzsébet-hídon közlekedtek a 216-osok. 17 óra után már az sem
maradt, hisz a tűzijáték miatt a hidakat teljesen le is zárták.
És végül az elmaradhatatlan tűzijáték egy hozzám közel álló, de mégis ismeretlen
helyről, kellemes társasággal:
HBweb
• 2011. augusztus 21.
|