Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
JÚLIUS 14.
Debrecen városában futotta tesztköreit a „Volvo 7700 Hybrid” hibridhajtású
szóló autóbusz. A wrocław-i járműgyárból idén tavasszal kigördült jármű
márciusban mutatkozott be Hazánkban.
Ez a jármű az úgynevezett „párhuzamos hibrid” elvén működik, azaz a járművet
a dízel és a villamos motor együttesen, vagy külön-külön is hajthatja.
Villamosan indul, majd 10-15 km/h sebességnél átkapcsol dízel üzemmódra,
amidőn a négyhengeres Volvo D5E motor egy 12 sebességes I-Shift sebességváltón
keresztül folytatja a vontatást. Amennyiben a Li-on akkumulátorok feltöltődnek
annyira, hogy biztonsággal tudják a járművet továbbítani, a dízelmotor
leáll és villamosan halad tovább. A fékezés villamosan történik, ekkor
visszatáplál, azaz tölti a Li-on akkumulátorokat.
A jármű ára jelenleg kb. 80 millió Ft, a 35% üzemanyag-megtakarítás nem
két nap alatt térül meg, tartós befektetésre kell készülnie annak a közlekedési
társaságnak, aki ezen típus mellett kötelezi el magát. A gyártó hajlandó
csak az alváz és a hajtásrendszer elkészítésére is, így a karosszálást
akár a felhasználó országában is elvégezhetik (lásd Alfa Cívis 12 esetét).
Érdekes momentum, hogy erről a jövő felé kacsintó hajtásrendszerű autóbuszról
épp az illetékes közlekedési társaság nem számolt be a hivatalos honlapján,
csak a debreceni helyi írott sajtó közölt róla cikket. Nomeg az Indóház
Online.
Ottjártamkor is csak több telefonhívás után derült ki, hogy nem menetrend
szerint közlekedik, hanem kb. 11 órakor kimegy a Segner térről Józsára
és vissza. Azt, hogy e forduló után merre folytatja útját, még az Inter
Tan-Ker központjában lévő diszpécser sem tudta megmondani.
Kipróbáltam, mentem vele egy kört Józsára.
A későbbi tájékoztatás ellenére (miszerint délután egy bemutatón vesz részt)
mégis kiadták forgalomba: a menetrend szerinti 36-os busz előtt haladt
Nagyállomás és Józsa között.
Ha már Debrecenben jártam és már csak két busz hibádzott a teljes fotó-kollekcióhoz,
hát felkerestem őket. Nem volt nehéz, hisz mind az LMG-060 és az LMG-128-as
forgalmi rendszámú Alfa Cívis 12 és 18 egyaránt koptatta az aszfaltot.
Ritka szerencsében volt részem, még trolibuszokkal is találkozhattam, hisz
július hónapban ideiglenesen működik a trolibuszüzem Debrecenben. Mint
arról már korábban írtam, karbantartási munkákra hivatkozva áprilistól
hétvégenként és a nyári tanszünetben, június közepétől végéig, valamint
augusztus 5-től 31-ig a trolibuszok helyett autóbuszok közlekednek. A pótlás
valódi oka másfelé keresendő: a Cívisbusz Konzorcium autóbuszokat biztosító
leányvállalata, az Inter Tan-Ker Zrt. nem tudja a 2009-ben, szerződésben
lefektetett járműkilométer teljesítményt produkálni, ugyanis időközben
a DKV csökkentette azt. A DKV így kompenzál az alvállalkozója felé…
Délután beleszaladtam egy kisebb üzemzavarba a villamosvonalon: az 500-as
pályaszámú, Ganz KCSV6 prototípus feladta a küzdelmet. A mögötte haladó
503-asnak kellett betolnia a kocsiszínbe. Ezáltal egy 20 perces lyuk keletkezett
a korábbi ismereteinkhez képest amúgy sem túl sűrű közlekedésben (nyáron,
tanszünetben csúcsidőszakban 6 perc a követési időköz).
A követési időköz helyreállítása végett beállt a forgalomba a nagyállomási
tartalék, a 492-es pályaszámú FVV-csuklós. Ideje a figyelmünket e járműre
szegezni, ugyanis ez a Budapesten is szolgált, 1233-as FVV/BKV pályaszámú
„bengáli” hamarosan, az ősszel visszatér szülőföldjére, a Fővárosba, mint
nosztalgiavillamos.
Álljon itt még néhány felvétel Debrecenből:
HBweb
• 2011. július 27.
|