Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
SZEPTEMBER 24.
Ma tartotta a BKV a Kőbánya autó- és trolibuszgarázsában a már hagyományos
Trolibusz nyíltnapot. Kevés időm volt elmélyedni a rendezvényben, így csak
egy gyors körre futotta. Az érdeklődőket (akik a társadalom és a közlekedésbarátok
igen széles spektrumából tévedtek oda) reggel 9-től várta a garázs nyitott
kapukkal, az eljutást pedig különjárati trolikkal (573 – ZIU-5; 600 – Ikarus
260T – 303 – Ikarus 435T) segítették a Puskás Ferenc Stadionok metróállomástól.
Házilag, egyelőre csak a telepen belül önjáró üzemmóddal kiegészítették
a 301-es pályaszámú Ikarus 435T-t, valamint a még a felújítását követően
át nem adott 306-osban a BKV Futár Projektjének már a megvalósulás előtt
álló elemeit mutatták be. Volt minden, ami egy össznépi dzsemborihoz szükséges:
tesztvezetés, arcfestés, lacikonyha.
Ez után Miskolcra utaztam. Egyéb teendőim intézése közepette először a
búza téri helyközi autóbuszállomás ki- és bejáratánál időztem, így szombat
lévén sok-sok, eddig fotózatlan Ikarus-ARC-Borsod Volán V134-es autóbuszt
is el tudtam csípni. Természetesen nem hiányozhattak a Borsod Volán klasszikus,
Ikarus 260.32, 280, 415, C80-as és egyéb járművei, valamint magánfuvarozók
autóbuszai sem.
A Zöld Nyíl villamosfejlesztés jelenlegi fázisa a Diósgyőri Gimnázium (Kilián
városrész) - Diósgyőr szakasz felújítása és a Diósgyőr – Felső-Majláth
szakasz megépítése. A munkálatok már zajlanak, a villamosok jelenleg az
alábbi rend szerint közlekednek:
1: Tiszai
pályaudvar – Diósgyőri Gimnázium; 2: teljes vonalán, azaz Tiszai pályaudvar
– Vasgyár között. A nyáron megépített, közrefogott kihúzóvágánnyal ellátott
Diósgyőri Gimnázium megállóhely a projektum befejeztével és a meghosszabbított
pálya átadásával egyidőben az 1A jelű betétjárat végállomása lesz.
Az 1-es villamosok pótlását érdekesen oldották meg: a 69-es busz vonalát
meghosszabbították az ideiglenes végállomásig, valamint az 1, 1A autóbuszokat
is igénybe lehet venni a villamoson korábban érvényesített jeggyel. A megszokott
„miskolcizmus” értelmében szigorúan a villamos érkezésének pillanatában
indult Berekalja felé a 69V pótlóbusz, esélyt sem adva az átszállóknak...
Ezt követően felkerestük az esti buszozás kiinduló helyszínét, a Lézerpont
grafikai stúdió látványtárát, amely minden várakozást felülmúlt. A Kárpát-medence
népviseletei többszáz életnagyságú bábún, Miskolc és környékének története
óriási képanyaggal, a szocializmus már-már bohókás jelképei és elnyűhetetlen
tárgyai, a természet kincsei: ritka kristályok, eltűnő kismesterségek műhelyei
és korabeli házikók berendezve, az optikai eszközök őseinek bemutatása
és igazi orosz ikonosztáz. A felsorlás nem teljeskörű, nagyon tömény kiállításra
készüljön, aki felkeresi.
És itt a nap fénypontja, a BKV-eredetű, 1969-es évjáratú Ikarus 620-as
autóbusz, amelyet több évtizednyi „rohasztás” után 2010-ben az MVK újított
fel a BKV megbízásából. A megköttetett szerződés szerint évente egy hónapot
kell a busznak Budapesten szolgálnia, a maradék idővel az MVK gazdálkodhat.
Az eredetileg GA 95-16-os forgalmi rendszámú autóbusz hivatalosan LPY-045-ös
rendszámmal közlekedik. A homlokfalán mindkettőt hirdeti.
Ezzel a kisbusszal utazhattunk Miskolc bel- és külterületén, az éj leple
alatt Garadnáig is feljutottunk, ahol csillagászok távcsövein keresztül
kémleltük a tiszta eget.
Első állomás a Lillafüredi Kisvasút személyvonatával történő együttállás
és annak fényképezése volt. Diósgyőr kis, kanyargós utcáin értük el a LÁEV
pályáját, ahol hamarosan érkezett is a Garadnáról Dorottya utcára tartó
személyvonat élén az 1961-es évjáratú, a MÁV-tól 2007-ben selejtezett,
de 2010. őszére hibridhajtású mozdonnyá átalakított Mk48 2021-essel:
Ezt követte Miskolc egyik legismertebb jelképe, a Diósgyőri Vár.
Majd egy veterán gépjármű-gyűjtőhöz látogattunk el.
… és Lillafüred, ahol a Kastélyszálló tornyából kikémleltünk az éjszakai
Bükkre és vendégül látott a Herman Ottó Emlékház.
Utunkat Garadnára folytattuk, a már elébb említett csillagles okán. A program
végeztével a jó öreg 620-as a Szondi utcai telepre távozott, de előtte
belefért még néhány koromsötét, majd később lámpafényes fotomegállás.
HBweb
• 2011. szeptember 28.
|