Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
SZEPTEMBER 29.
A mai nap Nógrád megye és székhelyének, Salgótarjánnak a napja volt. Látogatásom
alapötlete az volt, hogy a hírmondók szerint október elsejétől a ZSSK Cargo
(szlovák árufuvarozás) megszünteti a Fülek – Somoskőújfalu határátmeneten
az áruszállítást.
Mint ismeretes, a magyar-szlovák tranzitvonal (egyelőre) utolsó nemzetközi
személyvonata 2011. április 30-án hagyta el a somoskőújfalui határállomásunkat,
azóta csak a tehervonatoké a pálya. Naponta két pár, jól megrakott tehervonat
tartja életben a pályát. Mint a helyszínen kiderült, a teljes leállás rémhír
volt, mindössze annyi változik, hogy Somoskőújfalun mind a magyar, mind
pedig a szlovák fél megszünteti a kocsiátvételi szolgálatot, a továbbiakban
bizalmi elv szerint jön-megy az elegy. Somoskőújfalun mindössze technikai
szünet erejéig, a gépcsere idejére fog tartózkodni.
Vonatcsendes időben Salgótarján helyi és helyközi autóbuszait fényképezgettem.
Viszontláthatjuk itt a Budapesten 2007 és 2009. között szolgált Volvo 7700A-kat
és Schäffle-Volvo 7500A csuklós autóbuszokat. Ezen járművek 2000-es évjáratúak,
Genfben, illetve Gjöteborgban közlekedtek, innen játszotta át apróbb átalakítás
után a magyar ipar „védelmében” az azóta már megszűnt Alfabusz. Fővárosunkban
a BKV alvállalkozásaként, a Nógrád Volán tulajdonában koptatták az aszfaltot,
igen csúfosan. A salgótarjániak sincsenek megelégedve velük…
Jelenleg helyi és helyközi járatokban egyaránt használják őket.
Szintén Alfabusz: 2007-ben a VT Transman budapesti Ikarus 263-asait Volvo
B7 alvázas Alfabusz Localokra cserélte, valamint a korábbinál nagyobb szeletet
nyesett le a fővárosi közszolgáltatás tortájából. Mivel további megrendelésre
is számítottak, ezért a szükségesnél több Localot gyártott a székesfehérvári
üzem. Ezek budapesti szereplésére nem került sor, 2008/2009-ig a gyárban
pihentek, majd Székesfehérvárott (KXM 051, 052, 054, 055) és itt, Salgótarjánban
(KXM-046…050) állították hadrendbe őket.
Nem szabad elfeledkeznünk az Ikarus 435-ös típus őskövületeiről sem, a
BPL-663-ról (BX 57-19, BX 66-07, BX 73-20), amely 1988 és 1989 között a
BKV-nál gyűjtötte az üzemi tapasztalatokat, valamint a DUA-460, amely 1988
és 1995 között Lengyelországban közlekedett.
Üde színfoltja még a helyi flottának a JKM-790-es forgalmi rendszámú aranyszínű
Volvo 7700-as és a KJR-618-as Volvo Marcopolo Viale.
Sajnos az Ikarus 412-es és 417-es sorozat prototípusait és hazánk egyetlen
Ikarus 436-osát és a kettőből egyik 480-asát már selejtezték. Archiv felvételek
következnek:
A salgói fotózást követően ellátogattam Somoskőújfalura, ahová a tervezettnél
jóval hamarabb már meg is érkezett a második tehervonat Kassa – Fülek felől.
Visszaútban a tehervonatot Fülekre továbbító három dízelmozdony: 751 047,
751 077, 752 020-as pályaszámú ČKD 1435 Bo'Bo' 1500 típusú mozdonyok egyetlen
teherkocsit közrefogva vonultak Fülekre. A képek a már felhagyott sátorosfalvi
kőbányánál készültek.
Nyomokban megmaradt
és még ma is fellelhető a helyváltoztatási igény kielégítése Fülek és Somoskőújfalu
között: a salgótarjáni helyi 11-es busz végállomása az országhatár magyar
oldala, a füleki elővárosi autóbuszé pedig a határ szlovák oldala. Olyan,
mint Európai Unió, schengeni határ, szabad áramlás… vagy stagnál a 80-as
évek szintjén, vagy egyre kevésbé fogékonyak ezen eszmékre a közlekedési
vállalatok. Tehát a tömegközlekedők számára a határok maradtak, az egyéni
közlekedők pedig vígan szelik át keresztbe-kasul.
Hazafelé még egyszer visszatértem Salgótarjánba, elcsíptem még néhány helyi,
helyközi és egyéb járművet.
Pásztón is kiszálltam, elhanyagolt, de gyönyörű állomásuk körül is sorban
álltak a fototémák.
Hatvan állomáson a nemrég megénekelt, 5838-5851-es fordulót az M40+1 By
összeállítású szerelvény vontatójárművét a fűtési szezon beköszönte miatt
M41-esre cserélték. Ma épp a 2191-es teljesítette a nógrádi fordulót. Valamint
indulásra várt tehervonat élén a Swietelsky 1216 901-es pályaszámú Siemens
ES64F4-es típusú, három áramnemű villamos mozdonya.
És végül: a Keleti pályaudvar. Megfér egymás mellett a 48 éves, szinte
változatlan technika (V43 1001) és a szintén veterán korú (1970-es években
gyártott), de 2008-ban InterCity 3G személykocsivá alakított 2957 001-es
pályaszámú Bpee személykocsi, amely követi a trendet: WiFi LAN-antennával
szerelték fel.
HBweb
• 2011. szeptember 30.
|