HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 
AKTUÁLIS CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!
AKTUÁLIS
2011. SZEPTEMBER 29.
   A mai nap Nógrád megye és székhelyének, Salgótarjánnak a napja volt. Látogatásom alapötlete az volt, hogy a hírmondók szerint október elsejétől a ZSSK Cargo (szlovák árufuvarozás) megszünteti a Fülek – Somoskőújfalu határátmeneten az áruszállítást.
   Mint ismeretes, a magyar-szlovák tranzitvonal (egyelőre) utolsó nemzetközi személyvonata 2011. április 30-án hagyta el a somoskőújfalui határállomásunkat, azóta csak a tehervonatoké a pálya. Naponta két pár, jól megrakott tehervonat tartja életben a pályát. Mint a helyszínen kiderült, a teljes leállás rémhír volt, mindössze annyi változik, hogy Somoskőújfalun mind a magyar, mind pedig a szlovák fél megszünteti a kocsiátvételi szolgálatot, a továbbiakban bizalmi elv szerint jön-megy az elegy. Somoskőújfalun mindössze technikai szünet erejéig, a gépcsere idejére fog tartózkodni.
   Vonatcsendes időben Salgótarján helyi és helyközi autóbuszait fényképezgettem. Viszontláthatjuk itt a Budapesten 2007 és 2009. között szolgált Volvo 7700A-kat és Schäffle-Volvo 7500A csuklós autóbuszokat. Ezen járművek 2000-es évjáratúak, Genfben, illetve Gjöteborgban közlekedtek, innen játszotta át apróbb átalakítás után a magyar ipar „védelmében” az azóta már megszűnt Alfabusz. Fővárosunkban a BKV alvállalkozásaként, a Nógrád Volán tulajdonában koptatták az aszfaltot, igen csúfosan. A salgótarjániak sincsenek megelégedve velük…
   Jelenleg helyi és helyközi járatokban egyaránt használják őket.








   Szintén Alfabusz: 2007-ben a VT Transman budapesti Ikarus 263-asait Volvo B7 alvázas Alfabusz Localokra cserélte, valamint a korábbinál nagyobb szeletet nyesett le a fővárosi közszolgáltatás tortájából. Mivel további megrendelésre is számítottak, ezért a szükségesnél több Localot gyártott a székesfehérvári üzem. Ezek budapesti szereplésére nem került sor, 2008/2009-ig a gyárban pihentek, majd Székesfehérvárott (KXM 051, 052, 054, 055) és itt, Salgótarjánban (KXM-046…050) állították hadrendbe őket.






   Nem szabad elfeledkeznünk az Ikarus 435-ös típus őskövületeiről sem, a BPL-663-ról (BX 57-19, BX 66-07, BX 73-20), amely 1988 és 1989 között a BKV-nál gyűjtötte az üzemi tapasztalatokat, valamint a DUA-460, amely 1988 és 1995 között Lengyelországban közlekedett.




   Üde színfoltja még a helyi flottának a JKM-790-es forgalmi rendszámú aranyszínű Volvo 7700-as és a KJR-618-as Volvo Marcopolo Viale.




   Sajnos az Ikarus 412-es és 417-es sorozat prototípusait és hazánk egyetlen Ikarus 436-osát és a kettőből egyik 480-asát már selejtezték. Archiv felvételek következnek:








   A salgói fotózást követően ellátogattam Somoskőújfalura, ahová a tervezettnél jóval hamarabb már meg is érkezett a második tehervonat Kassa – Fülek felől. Visszaútban a tehervonatot Fülekre továbbító három dízelmozdony: 751 047, 751 077, 752 020-as pályaszámú ČKD 1435 Bo'Bo' 1500 típusú mozdonyok egyetlen teherkocsit közrefogva vonultak Fülekre. A képek a már felhagyott sátorosfalvi kőbányánál készültek.






Nyomokban megmaradt és még ma is fellelhető a helyváltoztatási igény kielégítése Fülek és Somoskőújfalu között: a salgótarjáni helyi 11-es busz végállomása az országhatár magyar oldala, a füleki elővárosi autóbuszé pedig a határ szlovák oldala. Olyan, mint Európai Unió, schengeni határ, szabad áramlás… vagy stagnál a 80-as évek szintjén, vagy egyre kevésbé fogékonyak ezen eszmékre a közlekedési vállalatok. Tehát a tömegközlekedők számára a határok maradtak, az egyéni közlekedők pedig vígan szelik át keresztbe-kasul.
   Hazafelé még egyszer visszatértem Salgótarjánba, elcsíptem még néhány helyi, helyközi és egyéb járművet.












   Pásztón is kiszálltam, elhanyagolt, de gyönyörű állomásuk körül is sorban álltak a fototémák.














   Hatvan állomáson a nemrég megénekelt, 5838-5851-es fordulót az M40+1 By összeállítású szerelvény vontatójárművét a fűtési szezon beköszönte miatt M41-esre cserélték. Ma épp a 2191-es teljesítette a nógrádi fordulót. Valamint indulásra várt tehervonat élén a Swietelsky 1216 901-es pályaszámú Siemens ES64F4-es típusú, három áramnemű villamos mozdonya.




   És végül: a Keleti pályaudvar. Megfér egymás mellett a 48 éves, szinte változatlan technika (V43 1001) és a szintén veterán korú (1970-es években gyártott), de 2008-ban InterCity 3G személykocsivá alakított 2957 001-es pályaszámú Bpee személykocsi, amely követi a trendet: WiFi LAN-antennával szerelték fel.




HBweb • 2011. szeptember 30.
Hírek-Beszámolók Címlapra
Kapcsolódó oldalak:
FG1334 (2011. októberi vegyesfelvágott) * HBweb Fotogaléria /2011. végéig/
Korábbi aktualitások:
 • 2011.09.282011.09.272011.09.252011.09.242011.09.232011.09.222011.09.212011.09.202011.09.192011.09.182011.09.172011.09.162011.09.132011.09.122011.09.102011.09.092011.09.072011.09.062011.09.052011.09.04 2011.09.032011.09.012011.08.312011.08.282011.08.272011.08.262011.08.252011.08.242011.08.232011.08.222011.08.202011.08.182011.08.152011.08.142011.08.132011.08.122011.08.112011.08.102011.08.092011.08.082011.08.072011.08.062011.08.052011.08.042011.08.032011.08.022011.07.312011.07.302011.07.292011.07.282011.07.262011.07.252011.07.242011.07.232011.07.222011.07.212011.07.202011.07.192011.07.172011.07.142011.07.132011.07.122011.07.092011.07.072011.07.062011.07.052011.07.032011.07.012011.06.302011.06.262011.06.252011.06.242011.06.212011.06.182011.06.172011.06.152011.06.142011.06.132011.06.112011.06.102011.06.092011.06.082011.06.072011.06.062011.06.052011.06.042011.06.032011.06.012011.05.312011.05.302011.05.292011.05.282011.05.272011.05.262011.05.242011.05.232011.05.222011.05.212011.05.202011.05.192011.05.152011.05.122011.05.112011.05.102011.05.082011.05.072011.05.062011.05.042011.05.032011.05.022011.04.302011.04.292011.04.282011.04.272011.04.262011.04.252011.04.232011.04.212011.04.202011.04.192011.04.172011.04.162011.04.142011.04.132011.04.092011.04.062011.04.052011.04.032011.04.022011.03.242011.03.202011.03.172011.03.152011.03.142011.03.112011.03.082011.03.072011.03.062011.03.052011.03.032011.03.012011.02.272011.02.252011.02.222011.02.212011.02.202011.02.192011.02.182011.02.172011.02.122011.02.092011.02.052011.02.042011.02.012011.01.302011.01.292011.01.282011.01.272011.01.232011.01.202011.01.152011.01.142011.01.062011.01.042011.01.022010.12.312010.12.292010.12.282010.12.262010.12.242010.12.232010.12.182010.12.172010.12.162010.12.152010.12.142010.12.112010.12.09 2010.12.062010.12.052010.12.042010.12.032010.11.292010.11.282010.11.272010.11.252010.11.242010.11.202010.11.172010.11.142010.11.132010.11.102010.11.092010.11.082010.11.062010.11.052010.11.042010.11.032010.11.022010.11.012010.10.312010.10.302010.10.282010.10.252010.10.232010.10.152010.10.122010.10.112010.10.102010.10.092010.10.082010.10.032010.10.022010.10.012010.09.302010.09.292010.09.272010.09.262010.09.252010.09.242010.09.222010.09.202010.09.192010.09.182010.09.172010.09.112010.09.092010.09.062010.09.052010.09.042010.09.032010.09.022010.08.312010.08.292010.08.242010.08.232010.08.222010.08.212010.08.202010.08.192010.08.162010.08.132010.08.122010.08.092010.08.08  • 2010.08.072010.08.062010.08.052010.08.032010.08.012010.07.302010.07.272010.07.262010.07.242010.07.232010.07.21 • 


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldaltHajtó Bálint készítette
© 2011 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com