Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2011.
OKTÓBER 19.
Mint
már két napja folyamatosan hirdettem, megünnepelték vidéki villamossal
rendelkező városaink az FVV csuklós villamosok (bengáli) félszázadik évfordulóját.
A VTTE által kezdeményezett, kezdetben nagy lelkesedéssel induló ötlet,
miszerint pontban 10:00-kor Miskolcon, Debrecenben és Szegeden egyszerre
cammogjon el bengáli a végállomásokról össze jött ugyan, de a tervezés
közben igencsak visszaesett a lelkesedés. Miskolc esetében az eredeti terv
szerint (még egy nappal a rendezvény előtt is) 10 órától 17-ig, óránként
közlekedett volna a 2-es vonalon a 100-as pályaszámú nosztalgiavillamosuk.
Előző nap délután ezt visszamondták összesen három délelőtti sietős fordulóra,
amelyből a végén egy baleset miatt csak 1+1 valósult meg. Debrecenből és
Szegedből „már” másfél nappal (!) a rendezvény előtt sikerült kifacsarni
az érdemi információkat...
Felvirradt a nap, a közforgalmú vasúti személyszállítást igénybe véve a
helyszínek közt csak Miskolc és Debrecen meglátogatása fért bele. Reggel,
Miskolc rendező pályaudvarára érkezvén sikerült elkapnom az RTS Swietelsky
2143 032-es valaha ÖBB tulajdonú dízelmozdonyát, amely narancssárgája beleolvadt
a bágyadt, őszi reggeli napfény színeibe. A vonatomat (IC657-2) pedig a
nemrég állományba vett 480 009-es pályaszámú Bombardier TRAXX továbbította.
Miskolcon a tervezett menetrendnek megfelelően 10:00-ra ki is állt a Szondi
György utcai telephelyről a 100-as a Tiszai Pályaudvarra, onnan pedig Diósgyőrbe.
Az ínyenc járműfényképészeknek még kedvezett is az MVK: közvetlenül a nosztalgiavillamos
után haladt Vasgyár felé a 199-es pályaszámú SGP e1 típusú oktatójármű.
Visszaútban adódott egy kis probléma. A Balázs Győző térnél Vasgyár felé
egy autó a 194-es pályaszámú SGP villamos elé forult, összeütköztek. Komolyabb
sérülés nem történt, de az autó idős vezetőjét a bezárt ajtó miatt a tűzoltók
szabadították ki. Emiatt az 1-es vonal (Tiszai pályaudvar – Diósgyőri Gimnázium)
KT8D5 típusú, kétirányú csuklós villamosai megosztva, Tiszai pályaudvar
– Thököly utca, illetve Újgyőri Főtér – Diósgyőri Gimnázium között közlekedtek,
a 2-es SGP e1-es járművei viszont az egyirányú kivitelük miatt megfeneklettek.
A mentés elhúzódása miatt a Tiszai pályaudvartól két e1-es motorkocsit
a telephelyre küldtek.
Ezt követően a 100-asnak is félre kellett állnia, de a forgalmi zavar kisimítása
után, 14:00-kor tett még egy fordulót.
Miskolc után Debrecent vettem célba. Útközben is nyitva hagytam az objektívet.
Szomorú volt romjaiban látni az előző kormányzat „Közlekedési D-eform”-jának
keretén belül 2009. decemberében megszüntetett Nyírvidéki Kisvasút szabadon
fosztogatható maradványait, a személykocsipark teljes kiszolgáltatottságát,
gyakorlatilag őrizetlenségét.
Debrecenbe érkezve egy hatósági vizsgába csöppentem: az 1990-es évjáratú,
Train Hungary Zrt. kezelésében, 9153 0400 884-9-es pályaszámú (ex- 40 0889)
EPC 040EA villamos mozdony lépett be a hazai és nemzetközi áruszállítás
kötelékébe.
Debreceni látogatásom másik apropója az augusztus végétől november végéig
vendégeskedő 6+1 autóbusz volt. Mint azt a HBweb
Aktuális 2011. szeptember 10-i kiadásában már írtam, az őszi villamospótlás
idejére az Inter Tan-Ker 40 darabos csuklós-flottája kevésnek bizonyul,
ezért a DKV 2009-ig Debrecenben szolgált Ikarus 280-askat és egy Rába Premier
292-es autóbuszt bérel a Hajdú Volántól.
Db |
Típus |
Állományba
vétel |
Előző
frsz. |
Forgalmi
rendszám |
Azonosító
szám |
Telephely |
Megjegyzés |
1. |
Ikarus
280 17 |
1988.12.23 |
BY
61-54 |
BPY-165 |
165 |
Hajdú
Volán Debrecen Helyközi |
2011.08.23-
villamospótlás |
2. |
Ikarus
280 40M |
1997.09.01 |
|
DUD-764 |
764 |
Hajdú
Volán Debrecen Helyi |
2009.06.30-ig
Debrecen, helyi; 2011.08.23- Debrecen, villamospótlás |
3. |
Ikarus
280 40M |
1998.07.07 |
|
DUD-999 |
999 |
Hajdú
Volán Debrecen Helyi |
2009.06.30-ig
Debrecen, helyi; 2011.08.23- Debrecen, villamospótlás |
4. |
Ikarus
280 03 |
1988.07.01 |
.. |
ELS-245 |
245 |
Hajdú
Volán Debrecen Helyi |
2009.06.15-ig
Debrecen, helyi; 2011.08.23- Debrecen, villamospótlás |
5. |
Ikarus
280 47 |
1990.07.01 |
|
GKZ-542 |
542 |
Hajdú
Volán Debrecen Helyi |
ex-NDK,
eredetileg: Ik280.02; Debrecen, helyi állományból leállítva: 2009.06.15;
2011.08.23- villamospótlás |
6. |
Ikarus
280 47 |
1998.. |
|
GMY-261 |
261 |
Hajdú
Volán Debrecen Helyi |
Vázcserés
felújítás; 2009.06.30 leállítva, 2011.08.23- villamospótlás |
7. |
Rába
Premier 291 |
1999.12.10 |
|
HDA-285 |
285 |
Hajdú
Volán Debrecen Helyi |
2009.06.30-ig
Debrecen, helyi; 2011.08.23- Debrecen, villamospótlás |
Ezeket a járműveket a 15/15Y [Doberdó utca - Széna tér / Lahner utca],
a 30-as [Jégcsarnok - Bánk] és a 45-ös [Vincellér utca - Kondorosi Csárda]
vonalakra adják ki munkanapokon, csúcsidőszakban. A BPY-165 – tekintettel
helyközi kivitelére – , csak tartalék, gyakorlatilag nem adják forgalomba.
A célzott fotózgatás közben horogra akadt egy-két érdekesebb falat is:
Debrecen a 486-os pályaszámú, 1975-ös évjáratú, kétirányú, tízajtós FVV
csuklósával emlékezett meg az évfordulóról a jelenleg járható csonkavonalon
a Debrecen Pláza és a Nagyerdő között. A délutáni fordulók: 16:00 és 17:00
között látogattam meg a különmenetet.
Az 1-es és a leendő 2-es villamosvonalak elágazásánál már javában folyik
az építkezés.
Hazafelé készülődve a Nagyállomáson állt Hazánk első és eddig egyetlen
iker-bz motorvonata. A 6312 001-es pályaszámú kétrészes egység egy motorkocsiból
és egy vezérlőkocsiból áll. 2005. januárjában adta át a szombathelyi Vasjármű
Kft. és azóta újabb példányok financiális és egyéb okok miatt nem készültek
el. 2005-től 2011. nyaráig a Szombathely – Csorna – Hegyeshalom – Rajka
vasútvonalon szolgált, az utolsó debreceni MD motorvonat kivonásával egyetemben
áthelyezték Debrecenbe.
… és végül álljon itt egy szép Debrecen címer, egy kedves köztéri szobor
valamint egy ismertető a már épülő 2-es villamosvonalukról:
HBweb
• 2011. október 20.
|