BENGÁLIÜNNEP ORSZÁGSZERTE
Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2011. októbere a magyar városi közlekedéstörténelemmel foglalkozók részére
egyértelműen a Házi Csuklós villamosok félszázados évfordulójáról szól.
A gömbölyített, tetszetős külleme mellé szörnyű műszaki tartalommal párosított
járműveket a hatvanas években is csak ideiglenesen, átmenetileg szándékoztak
üzemeltetni. Az azóta kultuszjárművé vált, mindig is az öregséget jelképező
cammogó villamosokat az utóbbi években már menetrend szerint sehol sem
alkalmazzák. Budapesten, ahol ezt a járműcsaládot megálmodták, az
utolsó kocsikat 1983-ban vonták ki a forgalomból, néhány kivétellel (1221,
1222, 1231, 1233) az összeset selejtezték.
CSM2,
azaz egyirányú, csak jobboldali ajtók (háromajtós)
1961. szeptember 20-án gördült ki a Fővárosi Villamosvasút Füzesi Főműhelyéből
a jellegzetes, csontszínű, egyirányú, háromrészes csuklós, 3720-3721-es
pályaszámmal (később 3720, majd 1100). Ezt 18 társa követte, amelyeket
1978 és 1980 között selejteztek. Az 1119...1128-as tartományba tartozó
kocsik 1962-ben álltak forgalomba, de 1964-1965-ben már el is passzolták
őket Miskolcra, Szegedre és Debrecenbe. Az 1129...1137-es pályaszámú villamosok
már nem is kerültek FVV-állományba, életüket már vidéken kezdték. Budapest:
1100...1128 (...1137), Miskolc: 100...110, Debrecen: 281...294, Szeged:
601...614.
Megmaradt példányok:
Budapest:
3720-3721
/ 3720 / 1100: felújítás alatt 1993. óta (BKV VJSz. Kft.);
1105 / 613
/ 602: MaViTe tulajdon, felújításra vár (Istvántelek).
Miskolc:
100: üzemképes
nosztalgiajármű
Debrecen:
1128 / 291
/ 303: 1987-ben leégett, az alvázát pőrekocsiként használják belszolgálati
célokra.
Szeged:
1124 / 609:
felújítva, de üzemképtelen.
CSM4,
azaz kétirányú, kétoldalt ajtók (tízajtós)
Két évvel később,
1963. június 13-án először csak nyolc feljáróajtóval (amelyet később kiegészítettek
10-re), kigördült a 3740-es pályaszámú, amelyet rögtön át is számoztak
3722-re, 1974-ben pedig 1200-ra. Ez a prototípus 1983-ig közlekedett Budapesten,
1985-től 2006-ig pedig Szegeden 820-asként. A járművet a MaViTe megvásárolta,
felújítása folyamatban van.
Ez a CSM4-es
típus terjedt el igazán Hazánkban: Budapesten 36 társa követte, majd gyártásukat
átvette a Debreceni Közlekedési Vállalat műhelye. Budapest: 1200...1236,
Miskolc: 140...174, Debrecen: 485...492, Szeged: 801...821.
Megmaradt példányok:
Budapest:
3740 / 3722
/ 1200 / 820: MaViTe tulajdon, felújítás alatt áll;
1233 / 492:
hamarosan Budapestre érkezik, jelenleg Debrecenben felkészítés alatt áll.
Szentendre, Városi Tömegközlekedési Múzeum:
147 (MKV):
kiállított példány.
Miskolc:
151: üzemképes,
de forgalomba nem adható.
Debrecen:
486, 489,
490 (1221), 491 (1222): üzemképes tartalékjárművek.
Szeged:
803, 806,
809, 813, 815 (816), 817, 818 (814), 821 (818): üzemképes tartalékjárművek.
CSM4 altípusa:
kétirányú, egyoldali ajtók (ötajtós)
Ez az altípus
csak a vidéki városokban közlekedett, előnyét igazán Szegeden tudták kihasználni,
ahol egyvágányú vonalakon egy oldalon helyezték el a peronokat.
Megmaradt példány:
Szeged:
656: Közlekedési
Emléktár Alapítvány, felújítás alatt.
CSM4 altípusa:
kétirányú, kétoldali ajtók (hatajtós)
Ez az altípus
csak Debrecen számára készült.
Megmaradt példány:
Debrecen:
484: üzemképes
tartalékjármű.
2011.
OKTÓBER 19; SZERDA
Az első FVV csuklós villamos félszázados évfordulójára mind Budapesten,
mind pedig a három vidéki városban egyaránt készülnek. A fővárosi ünnepség
(üzemképes jármű híján) egy kicsit várat magára, ellenben Miskolc, Debrecen
és Szeged egyszerre emlékezik meg az évfordulóról.
MISKOLC
Az 1962-es évjáratú 100-as pályaszámú, eredeti állapotára helyreállított
egyirányú nosztalgiavillamosukkal közlekednek a Tiszai pályaudvar és Vasgyár
között. Várható indulási időpontok a Tiszai
pályaudvarról: 10:00, 10:54, 11:50; Vasgyárból: 10:26, 11:20, 12:15.
A viteldíj: érvényes bérlet vagy menetjegy.
DEBRECEN
A budapesti eredetű 1964-es évjáratú 491-es pályaszámú közforgalmú CSM4-es
villamossal (FVV 1222) 10:00, 11:00, 16:00
és 17:00-kor indulnak Debrecen Pláza - Egyetem
fordulóra. A viteldíj még nem ismert, a program jelenleg szervezés alatt
áll.
SZEGED
Az SzKT előzetes tájékoztatása szerint az 1974-es évjáratú 806-os pályaszámú
közforgalmú állományban lévő CSM4-es villamossal emlékeznek meg. A 4-es
vonalon Tarjánból 10:00-kor, Kecskésről 10:28-kor
indul, menetrendszerinti járatként. A viteldíj:
érvényes bérlet vagy menetjegy.
Az SzKT műhelyében tart a 813-as pályaszámú kocsi felújítása, korhű, 1977-es
állapotára visszaalakítása.
HBweb
• 2011. október 17.
|