Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2012.
MÁJUS 27.
Gyermeknapon irány a Gyermekvasút. Igaz, nem csak a Budai hegyvidék kisvasútjára
készültem, de – mint szinte mindig –, rabul ejtett. A három menetrend szerint
cirkuláló szerelvényen, a gőzösön és a LÁEV-motorkocsin kívül még számos
mentesítő- és különvonat közlekedett. Már stílszerűen teljes gőzzel üzemelt
a 2010. óta felújítás alatt álló és azóta felújult 490 056-os pályaszámú,
2000-ig a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton szolgált kisgőzös. Például
a reggeli 557-es sz. vonatot tandemben továbbították, hatalmas füstöt eregetve
a vad-zöld hegyek között.
Szépjuhászné állomáson időzve egy picit, nemsoká befutott két, hagyományos
személyvonat, páratlan irányban (Széchenyi-hegy felé) a tavaly felújított,
Caterpillar motorral szerelt, 2012. február 28-án levizsgázott Mk45 2004-es
vontatta a megszokottnál nagyobb terhelésű vonatát.
A Nagy-Hárshegy oldalán gyalogolva eljutottam Hárshegy állomásra, ahol
javában zajlott az élet. A Gyermekvasút ifjú és felnőttkorú dolgozóitól
megszokott komolysággal zajlott a megerősített vonatközlekedés. Mint az
várható volt, a nagy utasterhelés és a járműpark heterogén dinamizmusa
és öreges mivolta miatt a késések már megkezdődtek, amely a forgalom lebonyolításában
részt vevőktől különös figyelmet igényeltek – jól vizsgáztak, bár nem is
sejtették, hogy délután még nagyobb felfordulást tartogatott...
Hűvösvölgybe kutyagoltam le, ahol szinte egy gombostűt sem lehetett leszúrni.
Mind a Gyermekvasút, mind pedig a BKK-BKV és a Gyermeknap szponzorai szana-széjjel
terültek sátraikkal, gumiváraikkal az állomás alatti réten, ehhez méltóan
telis-tele volt a tér gyermekekkel és szülőkkel. A vontatási telepen lassan,
de biztosan készül a 2009. december 10-én megszüntetett Kecskeméti Kisvasútról
átállomásított 2db BDax kocsi, a 2501 611 és 612, amelyekből a kor igényeinek
megfelelő kerékpár- és kerekesszékszállító kocsi épül. Valamint szintén
alakulgat az Mk49 2006, az M4-es motorkocsi és a Nagycenkről ide szállított
43-as pályaszámú zárt személykocsi.
Nem szabad elsiklani a BKV nosztalgiavillamosairól, a sűrűn, 30 percenként
a Széll Kálmán térről Hűvösvölgybe ingázó UV-król felett, hisz erős, kínálati
szolgáltatást nyújtva színvonalasan segített rá a 61-es villamosra.
Épp készültem hazafelé a vontatási telepről, amikor jött a hír: a Széchenyi-hegy
felé tartó előfogatos gőzvontatású nosztalgiavonat Szépjuhászné állomás
1-es váltójánál (Hűvösvölgy felőli vég) okozott egy kis galibát: a kipattogzó
parázs a rézsűt felgyújtotta. A tűzeset nem volt súlyos, de a helyszínt
közút felől a tűzoltók nem tudták megközelíteni, ezért egy rendkívüli,
tűzoltó vonat indításáról döntött a vasútüzem. A tűzoltó vonat pőrekocsijára
a vontatási telep rámpáján a Rózsadombi Önkéntes Tűzoltóegylet gépkocsija
huppant fel. Mivel valamennyi üzemképes nagyteljesítményű (tehát a GV 303-as
C50-es nem jöhetett szóba) vontatójármű vonatokat továbbított, a helyzet
fontosságára tekintettel a Hűvösvölgyből induló személyvonat mozdonyát,
az Mk45 2001-est fogták ki a vonatáról és a lehető leggyorsabban a helyszínre
indult.
Én meg utána tömegközlekedve...
Szépjuhászné állomásra érkezve a tűzesetnek már csak hűlt helyét találtam,
sikerült gyorsan megelőzni a tovaterjedését. A vonatközlekedés kissé felborult,
az oltás idején Szépjuhászné állomás nem fogadott vonatokat. A pálya és
az állomás szűk kapacitása miatt egy kissé meg kellett erőszakolni Szépjuhásznét:
a második vágányon az állomás alsó határáig hátratolt a tűzoltó vonat,
majd vele szemben, foglalt vágányra járt be a Hűvösvölgybe tartó személy.
A hegymeneti vonat miután eltávozott, a völgymeneti személyvonat átállhatott
az első vágányra és elhagyhatta Hűvösvölgy felé az állomást. Ezt követően
körüljárt a tűzoltó 2001-es mozdonya, majd a visszajelentések megléte után
Hűvösvölgybe távozott.
Ezt követte völgymenetben a LÁEV ABamot 2-es motorkocsija a szerelvényével,
majd egy gyors hegymeneti személyvonati kereszt után már a felső bejárati
jelzőnél várta a bebocsájtását a 490 039-es gőzös különvonata. Ezt a szolgálatot
sokáig emlegetik majd a helytálló pajtások.
HBweb
• 2012. május 28.
|
|
Közreműködésed
és megtisztelő figyelmed köszönöm!
Az oldalt
Hajtó
Bálint készítette
© 2012 •
HBweb.hu
|| balint.cyberhungary.net
|| PCNetsol.com
|