Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2012.
MÁRCIUS 29.
...utazgazok, mert utazni élvezet. Irány Debrecen, Nyíregyháza és Záhony.
A 100-as vasútvonal felújítása (értsd: kismértékű pályasebesség-emelés
okán beleölt százmilliárd Ft) során Kisújszálláson egy picit vesztegelt
a vonatom, ugyanis az egyvágányúvá szűkült pályán szemből érkező vonatra
vártunk. Kapóra állt egy Ikarus 256-os, a JOB-014 és a Körös Volán már
negyedik rendszámát koptató MAN-je:
Majd Püspökladány sok-sok, eddig hiányzó fototémával.
A 2012-es vasúti közlekedés csonkításán keseregve ne feledkezzünk meg arról,
hogy az előző kormányzatnál, ugyanazon szakértőkkel Hazánkban ennek már
hagyománya van. Az egyik legfájóbb pontja a 2009-es közlekedési D-eformnak:
a Nyírvidéki Kisvasút bezárása.
Nyíregyházán, ahol a Nyírvidéki Kisvasút 2009. december 9-i megszüntetése
óta alig vetődtem el, több, mint egy óra adódott egy kis körbeszimatolásra.
kezdtem a vontatási teleppel, ahol félreállított, forgalomból kivont mozdonyokat
kaptam lencsevégre. Amelyek új pályaszámmal nem lettek ellátva, azokra
a MÁV-Trakció a jövőben már nem épít, várható, hogy az "FKI" státusuk (fenntartásból
kivont) előbb-utóbb áthúzott pályaszámmá és "S" betűvé (selejtezve) válik.
M32 2006, 2027, M44 081, 102, V43 1029, 1031, 1141, stb.
1999. június 26-án Újfehértónál kamionnal ütközött a V43 1246-os pályaszámú
villamos mozdony, valamint akkortájt állt le főműhelyi nagyjavításra megroggyant
vázszerkezetével a V43 1266. Ez utóbbi helyreállításra több esély volt,
de a balesetet szenvedett vontatójárművet kellett visszahozni az életbe.
Így esett meg, hogy az 1266-os 1246-os pályaszámmal (jelenleg 431 246)
tovább él, a valódi 1246-os hiányos karosszériájába már csak a főtranszformátor
tért vissza. 2000. novemberéről Villamos Fűtőgéppé minősítették át VF 1266-os
számmal. 2004-ig várta a sorsát, majd az azóta már bezárt Északi Járműjavító
rendhagyó küllemmel felújította. 2011-ig a szolnoki kocsiműhelyben javítandó
személykocsiknak szolgáltatta az 1500 Voltot. Nemrég Nyíregyházára került
és elég romos állapotban várja a nagy semmit.
A MÁV-Trakció jelen pillanatban nem tervezi 431-es (V43) villamos mozdonyainak
V5, V6 és V6* jelű nagyon-nagy javítását, főműhelyi, vagy házi műhelyi
teljes felújítását. Legalábbis papíron, könyvelve nem. Ellenben a járművek
műszaki állapota és a maguk mögött tudható futásteljesítmény és a későbbiekben
is rájuk építés megkívánja, hogy alacsonyabb rendű nagyjavítás, V4-es keretén
belül magasabb műszaki tartalom párosuljon a költséghatékonyság mellé.
Az Északi Járműjavító bezártával ezeket a nagyjavításokat több műhelyben
is végzik: a Szolnoki Járműjavítóban, valamint Dombóvárott, Miskolcon és
Nyíregyházán. Itt készül épp a 431 104 (V43 1104).
A vontatási telep körbegyaloglása után az esélyegyenlőség jegyében következzen
az autóbusz-állomás, amely a Szabolcs Volán és a Trans Tour 90 főpályaudvara.
A Szabolcs Volán jellegzetes autóbusz tárolótere:
Induláskor a Záhony-Miskolci szétválásig elkísért az MMV tehervonata élén
a 602 001 (ex-478 002) pályaszámú, korszerűsített EPC 060EA villamos mozdonnyal.
Szintén Nyíregyházán futottam össze a Kárpát Vasút épp szolgálatmentes
449 021-es pályaszámú bobójával (ex-A25 064)
Utamat először Fényeslitkén szakítottam meg, ahol az állomáson és a szintén
normál nyomközű Déli rendező pályaudvaron az alábbi fotótémákkal találkoztam:
Záhonyba érkezés után siettem a határhoz, mert nemsoká várható volt a csempészvonat,
azaz elnézést, Csap-Záhonyi nemzetközi személyvonat érkezése. A 478 023-as
(M47 2023) Pielstick-motoros LDH-MÁV95 dízelmozdony vontatja ezt a hatalmas
szerelvényt, már amikor őmozdonysága jó egészségi és üzemkészségi állapotnak
örvend. Egyéb esetekben a Debrecenből kihelyezett 418-as (M41), a Tisza
expressz mozdonya végzi el ezt a feladatot. Ottjártamkor a 418 175 (M41
2175) jelöltetett ki a Tisza élére.
A vasfüggöny tövében pihengetnek a már feleslegessé vált normál nyomközű
408-as, 628-as (M40, M62) dízelmozdonyok. Közülük a 900-as pályaszámcsoportba
tartozó púposoknak a tulajdonosuk nem szán jövőt, az új pályaszámot már
nem kapták meg. Az új pályaszám dacára a 408 228, a 628 146 és 157 talpraállására
nem érdemes fogadásokat kötni.
A Záhony Port által bérelt, MÁV-tulajdonú széles nyomközű M62 500-as sorozat
legkisebb és legmagasabb pályaszámú tagja egyaránt megjelent a záhonyi
fűtőház körül. Mint ismeretes, M62 519 eredetileg nem létezett, 2005.02.16-án
alakították át a normál nyomközű M62 208-ból, ugyanis az M62-es korszerűsítési
programba két széles nyomközű példány is bekerült (506, 514). Igaz, eredetileg
maradt volna a széles nyomköz és 601, 602 volt a tervezett pályaszámuk,
de időközben a normál nyomközre és Szombathely térségére esett a választás,
így 312 és 313-as pályaszámon futnak napjainkban is 2004. decembere óta.
Hiányukat kompenzálandó készült el fent említett 519-es.
Kisvárdán is megálltam egy órára, fényképeztem vonatmegelőzést, helyi autóbusz-állomást,
majd egy helyi üzem előtt várakozó, munkásszállító autóbusz-konvojt fotóztam
végig.
Tovaútban Szerencsen állt szolgálatmentesen a 628 318 (ex-M62 318, M62
263), 628 320 (ex-M62 320, M62 058), valamint a Bzmot 234 és 332.
Eger állomáson volt szerencsém összefutni egy nem túl kedves vasúti alkalmazottal.
Az 5521-es sz. vonatként induló Bzmot 282 állványos fényképezése ütötte
ki a biztosítékot a vonat jegyvizsgálójánál. Szerinte írásos engedély és
az ő személyes beleegyezése szükségeltetik a járműfényképezéshez. Mindezt
mondá úgy, hogy utasperonon tartózkodtam közforgalmú vasútállomáson, közforgalmú
járművet fényképeztem és a felvétel nem irányult elzárt terület felé. A
kollegát udvariasan felvilágosítottam az érvényben lévő jogszabályokról
és belső rendelkezésekről, de a sértett büszkesége felülírta kommunikációjában
az etikai kódexben foglaltakat. Az első képet kifogásolta, amelyben személye
nem is látszódik.
Hab a tortán: az 5516-os sz. sebesvonat 19:24 helyett 19:36-kor érkezett,
az 5521-es pedig 19:31 helyett 19:41-kor indult. A késő 5516-os sebesvonatot
a forgalmi szolgálat nem kerültette meg a rendező pályaudvar felé, hogy
időben elinduljon az 5521-es, sőt, még meg is váratták szolgálati/ egyéni
okból. A vonat késésének utolsó 2 perce viszont már a jegyvizsgáló hőzöngésével
telt el, így a szabályokat nem ismerő kollega úr az utasai idejét is rabolta.
HBweb
• 2012. április 6.
|