Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2012.
MÁJUS 12.
Ez nem a vasút napja volt. legalábbis nem nagyon. Két súlyos kimenetelű
baleset is borzolta ma a kedélyeket, pedig ártatlan, nyárias meleg szombatnak
indult, némi vihar ígéretével. A vihar késő délutánra meg is érkezett,
de a Magyar Államvasutak hálózatán mégsem ez okozta a gondot.
13:30-kor
a felújítás alatt álló 30a jelzésű Budapest - Székesfehérvári fővonalon,
Dinnyésnél békésen tologatta anyagvonatát a MÁV Nosztalgia Kft. M61 019-es
pályaszámú legendás Nohabja, amikor egy forgó markoló célgép ellensúlya
az űrszelvényébe került és nekiütközött. De az is lehet, hogy a markoló
fordult rá a mozdonyra.
A mozdony enyhén megrongálódott, de az első hírmorzsákkal ellentétben nem
siklott ki.
Több, mint
két órán át teljesen elzárta ez az esemény a Dunántúl legforgalmasabb vasútvonalát.
Két pár Budapest - Székesfehérvári elővárosi személyvonat (4524, 4535 és
a 4534, 4513) Gárdony és Székesfehérvár között le lett mondva, egy pár
szombathelyi gyorsvonat (9005 és 9006) kerülő útirányon át, Pusztaszabolcson
keresztül közlekedett, valamint a Nagykanizsáról a Déli pályaudvarra tartó
855-ös gyorsvonatot egyesítették a 19705-ös, alapból Pusztaszabolcson át
haladó tapolcai sebesvonattal.
15:45-kor az alapból egyvágányúra szűkült vonalat 40 km/h sebességű haladásra
átadták, az ominózus pályaszakaszt a későbbiekben vizsgálják át.
A kép illusztráció,
nem a baleset során készült, hanem 2005-ben, a BKV Szentendrei HÉV pályájának
felújításakor, Aquincumnál.
A második, ennél
lényegesen komolyabb eset Gödöllő és Aszód között, Máriabesnyőnél történt,
14:25-kor. A Rail Cargo Hungária Miskolc felé tartó 90552-es számú tartályvonatának
utolsó hét kocsija ismeretlen okból kisiklott és hat a pálya külső oldalára
kifordult, felborult. A vonatot az ÖBB-től bérelt 1116 011-es pályaszámú
Siemens ES64 vontatta.
Személyi sérülés nem történt, de belegondolni is rossz, miféle baleset
is történhetett volna, ha az ominózus kocsik nem kifelé, hanem befelé,
a másik vágány felé dőlnek és egy ellenirányú személyszállító vonat épp
arra jár 100-120 km/h sebességgel, bár egy szembe jövő vonat így is károsodott:
az 5505-ös sz. Eger-Budapest között közlekedő sebesvonat vezérlőkocsijának
(BDt 407) berepedt a szélvédője a megtépázott felsővezeték egy lógó, törött
szigetelő porcelánjától.
A károk felmérése, a sérült kocsik eltávolítása és a pálya helyreállítása
már megkezdődött, de várhatóan több napot fog igénybe venni. Az index fórumán
bejegyzett hozzászólás szerint Gödöllő és Aszód között a személy és sebesvonatok
pótlását a BKV végzi, a mai nap az alábbi csuklós autóbuszokkal: BPI-128,
BPI-939 és LOV-860. Az InterCity vonatok és néhány sebesvonat kerülő útirányon
át, Rákos - Nagykáta - Újszász - Jászberény - Hatvan útvonalon, tetemes
késéssel közlekedett és sok-sok vonat el is maradt: teljes vonalán a 3023
(Hatvan- Budapest), 5508 (Budapest - Eger) és az IC506 (Budapest- Miskolc),
részlegesen Budapest-Keleti és Aszód között pedig a 3045, 3021, 3016, 3048,
5515, 5506. Gödöllő és Budapest között az 5505, Aszód - Gödöllő között
a 3055, 3033, 3011, 3031, 3026, 3046, 3028, Hatvan és Gödöllő között: 3013,
3044, 3054, Gödöllőtől egész Sátoraljaújhelyig: 526 és Miskolcig az IC514.
A balesetről további képekkel a 2012. május 13-i
Aktuálisban szolgálok.
Ehhez képest eltörpül, hogy Balatonszentgyörgy állomáson a keszthelyi és
nagykanizsai kocsicsoport egyesítésekor a 431 119 (V43 1119) pályaszámú
mozdony váltót felvágott, Celldömölk és Vinár között a 418 211 (M41 2211)
szolgálatképtelen lett és emiatt a 9217-es személyvonat 83 percet késett,
illetve Abaújszántón pedig a Bzmot 248 dobta be a törölközőt. Talán még
komolyabb zavart a Tiborszállás és Záhony között közlekedő 6352-es sz.
személyvonat Bzmot 217-es motorkocsija okozott, amely hűtővizét a természetbe
engedte. Segélygép érkezett hozzá, de a késése így is 103 percre rúgott.
A felvételek
illusztrációs célból lettek beillesztve, a zavarokban érintett járművekről,
korábbi időpontokban készültek.
A vihar pedig a Balaton északi partján, Örvényesnél mutatta meg erejét:
egy termetes fát csavart a nyílt pályán a vágányra, de a Katasztrófavédelem
fél órán belül felvágta és eltávolította azt, így csak két vonat szenvedett
kisebb késést.
Végül zárjuk
a napot egy pozitív kicsengésű hírrel: a tegnap érkezett, messzeföldön
híres csehszlovák nagyteljesítményű és nagysebességű gőzmozdony, a 498.104-es
pályaszámú, 1952-es évjáratú Albatros ma délután hazatért Pozsonyba. Kismaros
megállóhelyen sikerült nyakon csípnem, amint különvonatával loholt hazafelé.
A biztos haladás érdekében a vonat végén esetleges bevetésre készen robogott
a T478 1201-es pályaszámú (751 201) már a nosztalgiaflottához tartozó „bardotka”.
HBweb
• 2012. május 13.
|
|
Közreműködésed
és megtisztelő figyelmed köszönöm!
Az oldalt
Hajtó
Bálint készítette
© 2012 •
HBweb.hu
|| balint.cyberhungary.net
|| PCNetsol.com
|