Előrebocsájtom: ez az írás lehet, hogy nem fog egyeseknek tetszeni. Akik
a szervezetlenség, a koncepciótlanság és a minél nagyobb cégszerű harácsolás
miatt mostoha körülmények között mindennap áldozatos munkájukat becsülettel
elvégeztek, őtőlük ezúton kérek elnézést a negatív kicsengésű cikkért.
A mai nappal véget ér egy hét esztendős fejezet Budapest autóbuszközlekedésében.
2005. július 1-től a mai napig bezáróan vett részt alvállalkozóként a budapesti
buszozásban a salgótarjáni székhelyű, Budapesten teljesen profilidegen
nógrád megyei városi, helyközi és távolsági állami közszolgáltató, a Nógrád
Volán.
Már eleve az a tény, hogy állami cég „dolgozik be” állami cégnek, arról
árulkodik, hogy az akkor, 2004-2005-ben hatalmon lévő, felelős (?) döntéshozóknak
fogalmuk sem volt arról, hogy az alvállalkozás intézménye miről is szól.
Hisz ezt a rendszert épp arra találták fel, hogy a közfeladatot ellátó
járműparkot és általában a személyzetét a magán szektor biztosítsa, így
levéve az igen költséges eszköz-beruházás terhét az állami költségvetésről.
Tudom, ilyenkor sokan felszisszennek, hogy mitől olcsóbb konstrukció ez.
A válasz egyszerű: ha jól csinálják, olcsóbb.
Átgondolt, felépített struktúrára korrekt, tisztességes elszámolással,
szigorú és rövidtávra szóló koncessziós szerződésekkel Európa rengeteg
helyén találtak, találnak jól teljesítő magánvállalkozásokat, amelyek az
előírt paraméterekkel teljesítik a szolgáltatást előírt műszaki állapotú
járművekkel, töredékáron. Sajnos idehaza e tekintetben is megtalálták a
dolgok rosszabb végét: állami cégek (Volánbusz, Nógrád Volán) ruház be
állami cég alvállalkozásaként, illetve a BKV vezérkarával sűrűn, szövevényesen
összefonódott magáncég (VT Transman) áll csatasorba őhozzá közel álló járműgyártó
csapnivaló termékével. A Volánbusz esetében ne feledjük el, hogy amíg a
BKV alá is dolgozott, közben saját szolgáltatásának krémjét kiszervezte
saját haver-cégecskéinek.
Térjünk vissza a Nógrád Volán „sikersztorijára”! 2005. június 1-én kellett
(volna) forgalomba állniuk új gyártású, akkor még ismeretlen, azóta sokszor
megbukott üzembiztosságú és biztonságú Alfa Localo, Volvo alvázas, részben
alacsonypadlós szóló autóbuszokkal az újpesti 120-as és 147-es vonalakon.
Egy hónapot már alapból is késtek. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
2005. májusában meg is látogatta az Alfabusz székesfehérvári járműgyárát
(sufniját), ahol élőben döbbenhettünk rá, hogy a még félkész kocsik, a
gyártási kultúra és az összeszerelés minősége is fényévnyire áll az akkor
már csapból is folyó sikerpropagandától.
A szerződésben előírt 14 autóbusz (JUX 014-027) nem készült el időre, mint
az várható is volt, egy hónapot csúsztak és négy még így is hiányzott.
Ezért az akkor már és még nem a BKV tulajdonában álló, GJSz-es HLN-324
és 325-ös matuzsálemekkel pótolták a kieső kapacitást. Tartalékjárművük
gyakorlatilag nem volt, az első napokat, heteket a sorozatos meghibásodások,
menetkimaradások kísérték, tehát a nagy dirrel-dúrral beharangozott szolgáltatási
színvonal-emelés épp visszájára sült el.
Lassacskán letisztult a dolog, a bejáratatlan, pontatlanul összeszerelt
buszok is bekoptak és a hiányzó négy példány is elkészült. A sikertörténeten
(értsd: teljes bukás) felbuzdulva az Alfabusz szárnyalni kezdett és ontotta
magából a későbbiekben már halálos áldozatot és súlyos sérüléseket is követelő
fércmunkáját (Localo) a vele összefonódott másik alvállalkozón, a VT Transmanon
keresztül, termékét vadonatúj, alacsonypadlósként eladva. Ebből a „vadonatúj”
szócska legalább helytálló volt.
És jött 2007. Lassan lenyugodtak a kedélyek, ideje volt egy kicsit újra
felborzolni. Májusban a Nógrád Volán újabb szeletét kapta meg a budapesti
tömegközlekedésnek, ezúttal a hosszú és igen szerteágazó utasforgalmú 30-as
vonal felét kapta meg. E célból szintén 14 db vadonatúj Alfa Localot szerzett
be, közvetlenül a gyárból (KTK 390...403). Idő közben fel-felbukkant az
azóta dunaújvárosi illetőségű JPB-110 és a tartalékjármű, a KHZ-884.
A Szabadság-híd felújításának és teljes lezárásának kezdetén a 47-49V villamospótló
vonalat az első hónapokban a Nógrád Volán nyerte meg üzemeltetés céljából.
Az Alfabusz ügyvezetője már ekkor megpróbálta Fővárosunkra méregdrágán
rásózni – a magyar járműgyártás lánglelkű harcosaként – a Genf által levetett
7...10 éves Volvo 7700A és Säffle-Volvo 7500 B7LA-52 csuklós autóbuszait.
Ezt az igen előnytelen üzletet sikerült megakadályoznia a Városi és Elővárosi
Közlekedési Egyesületnek, de az Alfabusz megtalálta a kiskaput: alvállalkozón
keresztül csempészte be rossz minőségű, sufnijában részben átalakított,
levetett külföldi vackait. Ez az alvállalkozó is a Nógrád Volán volt.
Mint minden alfabuszos projekt esetén, itt is késtek a járművek, így a
Säffle-k helyett átmenetileg, nagyjából egy hónapig a zavaros tulajdonú,
Dunaújvárosban és Salgótarjánban szolgáló, használtan vásárolt, az Alfabusz
által átjátszott Volvo 7700A-k álltak be. A volt athéni, jelenleg dunaújvárosi
kocsik oldalukon sötétkék matricával közlekedtek a Fővárosban. Majd későősszel
megérkeztek a Säffle-k, amelyek magas fogyasztással, nagy károsanyag-kibocsájtással
és kis üzemkészséggel dolgoztak. Mindkét típus példányai csekély nyitható
ablakfelülettel, általában rossz klímaberendezéssel közlekedtek, így utasként
nézve is igen kellemetlen járművek voltak.
Később a 20 gyors (2008.08.25-től 20E) vonalra kerültek és kényszerből
2010. tavaszáig húzták egyre erőtlenebbül az igát. A szakma rossz nyelve
szerint a végén a sok-sok kötbér miatt már a Nógrád Volán fizetett a BKV-nak,
hogy szolgáltathatott. A felszabadult csuklósok Salgótarjánban és környékén
dübörögnek tovább.
Nem mellékes, hogy autóbuszok némelyikének tulajdonjogára is csak évek
múltán derült fény, amikor a csődbe ment Alfabusz felszámolásakor, vagyontárgyainak
értékesítésekor hirtelen előkerültek. Addig ezt is homály fedte.
Az Alfabusz részben a BKV-s tortából további szeletelgetés reményében,
részben pedig a rossz üzemkészség miatt Székesfehérvárott és Salgótarjánban
puffert képzett: a szükségesnél több Localot gyártott. Így a BKV-s flottaszínű
KXM 046...050-es rendszámú autóbuszok soha, egyetlen percet sem közlekedtek
BKV vonalon.
A 2008-as hálózatfejlesztés, átalakítás során a Nógrád Volán szolgáltatási
területe is kicsit változott, az alacsonypadlós járműveket jobban szétterítették
a hálózaton: 5, 96, 124, 120, 125, 134, 170, 220, 296.
Íme, az állománylista:
2005..-től
2006..-ig a Nógrád Volán Budapesti üzemének kölcsönadva
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-014
014
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-015
015
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-016
016
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-017
LUF-887
017
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-018
018
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-019
019
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-020
020
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-021
LUF-881
021
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-022
022
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-023
023
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-024
024
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005.07..-án
állt csak forgalomba
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-025
025
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005.07..-án
állt csak forgalomba
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-026
LUF-875
026
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005.07..-án
állt csak forgalomba
2005-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2005
2005.06.30
JUX-027
LUF-972
027
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2005.07..-án
állt csak forgalomba
2006-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2006
2006..
KHZ-884
884
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-390
390
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-391
391
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-392
392
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-393
393
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-394
394
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-395
395
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-396
396
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-397
397
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-398
398
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-399
399
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-400
LUF-867
867
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
Átrsz:
2011.03.02
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-401
401
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-402
402
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2012
Alfabusz
Localo B7RLE
2007
2007..
KTK-403
403
Nógrád
Volán Budapest BKV alvállalkozás
2007-2010
Volvo
7700A
2000
2007.08.08
GE
96620
KVW-967
LNT-781
781
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Genf 304; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Volvo
7700A
2000
2007.08.08
GE
96487
KVW-968
LUF-869
869
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Genf 301; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Volvo
7700A
2000
2007.08.01
GE
96616
KVW-969
969
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Genf 302; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Volvo
7700A
2000
2007.08.01
GE
96615
KVW-970
LNT-782
782
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Genf 303; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Volvo
7700A
2000
2007.08.01
GE
96623
KVW-972
LNT-783
783
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Genf 305; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Säffle-Volvo
7500 B7LA-52
2000
2007..
RED
265
KWY-462
LUF-958
958
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Gjöteborg; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Säffle-Volvo
7500 B7LA-52
2000
2007..
..
KWY-463
463
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Gjöteborg; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Säffle-Volvo
7500 B7LA-52
2000
2007..
REF
754
KWY-464
464
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Gjöteborg; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Säffle-Volvo
7500 B7LA-52
2000
2007..
..
KWZ-189
189
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Gjöteborg; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2010
Säffle-Volvo
7500 B7LA-52
2000
2007..
..
KWZ-217
217
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Gjöteborg; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
2007-2008
Säffle-Volvo
7500 B7LA-52
2000
2007..
..
LCR-151
151
Alfabusz
– Nógrád Volán Budapest BKV alvállalkozás
Eredet:
Gjöteborg; Bérli: Nógrád Volán Budapest, BKV alvállalkozás
A szerződés lejárta és a meg nem hosszabbítása már régóta tudott volt,
a Nógrád Volán budapesti telephelyén már hónapok óta világvége-hangulat
uralkodott. A dolgozókat, ahogy a határozott idejű szerződéseik lejártak,
szélnek eresztették, a megmaradtak pedig egy búcsúvideóval köszönnek el
Budapesttől, amelyet Homonyik Sándor szomorúan gyönyörű dala tesz hatásosabbá.
Szigorúan hideg fejjel, a sok kis és nagy elbaltázást nézve, ez a hétévnyi
együttműködés sem a BKV-nak, sem pedig a Nógrád Volánnak nem kerül be a
kedves emlékei közzé. Hiba volt annak idején megpályázni, hiba volt engedni
a pályázatukat és hiba volt magukat túlvállalni, ellenben egy későbbi kitörésnél,
pályázatnál előnyös lehet e nógrád megyei közszolgáltatónak, hogy a nagy-nagy
Budapesten is megmérette magát.
És mi jön ezután?
A nagy kiszervezősdi, a koncessziók kiadása úgy néz ki, ismét késik fél
évet. A BKV tűzoltásként kiírt használtbusz-tendereinek megvalósulása is
sokat késett, utolsó pillanatokban lóhalálában sikerült összelapátolni
a háromnegyed éve itt tartózkodó 13db VanHool A300-as szóló autóbuszt,
ami pedig a 30+1 db Mercedes-Benz Citaro-t illeti, még a Budapestivé alakítás
előtt (ismét) be kell részüket vetni a munkanapok forgatagába.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a VT Transman szerződése is lejár
a mai nappal és ennek meghosszabbítását a rendszerbe utolsókat rúgó, haldokló
Orange Ways bíróságon megtámadta, így Budapest igencsak hoppon marad. A
VT Transman kieső kapacitását a BKV önerőből már nem tudja pótolni, de
rendelkezésre áll egy bizonyos összeg, amelyből a VT tovább szolgáltatását
kb. két hétig még finanszírozni lehet. Csak reménykedhetünk, hogy a destruktív
törvénykezésünk további kiskapuiba lövése miatt nem omlik össze Budapest
autóbuszközlekedése. A
BKV az utolsó pillanatban fuldoklása közepette kiírt egy újabb pályázatot
(PDF!), amelyben meghatározatlan mennyiségű, legfeljebb 22 éves, budapesti
tömegközlekedésre megfelelő autóbuszt rövid időre sürgősen bérbe venne.
A járművezetői létszámot a BKV tudja biztosítani. Egy biztos:
május elsején sem a VT Transman, sem pedig a Nógrád Volán alvállalkozása
nem fog kigördülni Budapest útjaira, de másodikától néhány napra, vagy
hétre a VT újra megjelenik. Élénk figyelemmel várjuk a fejleményeket...