Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2012.
ÁPRILIS 28.
A mai, végére igen eseménydúsra sikeredett barangolásomat Keleti pályaudvaron
és Rákos állomáson, illetve annak környékén kezdtem. A Pesti úti buszsáv
(buszkorridor) építésének egyik fázisa a Gránátos utcai torkolat rendezése.
Itt el is követtem néhány felvételt.
Kőbánya déli
csücskében, panelszörnyek ölelésében alszik a Somló Volán ILA-906-os forgalmi
rendszámú autóbusza. Ezt is és az oktatási célból szaladgáló FLR-710 akadt
itt lencsevégre.
Kőbánya-Kispest
állomáson épp elcsíptem az LTE Adria konténervonatát az 1216 920-as pályaszámú
ES64U4-el az élen.
A nemrég elkészült inkább hírhedt, mint híres Köki bevásárlóközpont földszintjére
költöztetett BKV autóbusz-végállomáson ismerkedett új otthonával a tegnap
állományba vett 13db VanHool A300 egyike, a MCA-011-es forgalmi rendszámot
kapott példány (ex BJ BV 15).
Irány a Határ út, mert már várt a mai hármas busztesztnek az első alanya,
a Van Hool A300-as autóbuszok másik példánya, az MCA-010. Először közös
képet készítettünk igen leharcolt állapotú csuklós társával, majd Népligetbe
és a Deák Ferenc térre tértünk be. A tervek szerint a Széchenyi István
téren vett át bennünket a Mercedes-Benz O530 Citaro, a LYH-122. Áthaladva
a Lánchídon a Clark Ádám téren néhány közös kör megtétele után búcsúzott
tőlünk a Van Hool.
Kicsit lomha indulású, de erős motor, jól klimatizált (de nagy felületen
nyithatók is az ablakai), kényelmes, tágas belső tér, komor színekkel.
További felvételeket az FG010328-es galériában találsz róla/ róluk.
A VEKE-dzsembori következő szereplője a volt frankfurti LYH-122 volt. A
Clark Ádám térről a Széll Kálmán térre utaztunk vele, ahol találkoztunk
az Ikarus 630-as kabrióval. Majd Svábhegy híján (ugyanis a Fogaskerekű
Vasút átjárójáról e típus ki van tiltva far-leérés miatt) Pasarét következett,
ahol eljátszottuk az „előttem az utódom” c. játékot, ugyanis a holnapután
elbúcsúzó Alfa Localo, a KTK-402 mellé somfordáltunk.
Pasarét
után irány a Rózsadomb Buda egyik legmeredekebb tömegközlekedési útvonalán,
a Kapy úton. Itt remekelhetett a jól megválasztott motorteljesítmény: személygépkocsiknak
is dicsőségére válhatna hegymenetben. Vérhalom téren át az Apostol utcai
szerpentinen át csorogtunk lefelé.
Apropó, csorgás! Sajnos a honosításon még át nem esett kocsi ablakain nyitható
felület nem volt és a klíma sem remekelt igazán, úgyhogy csorgott rólunk
a veríték. A pecsételős jegykezelő készülékeket sem szerelték még fel:
egyelőre lyukaszthatunk. További felvételeket az FG0103282-es galériában
találsz róla/ róluk.
Kőbányai autó- és trolibusz telephely következett, ahonnan a kocsikázást
a frissen felújított, kb. 90%-os készültségű, 350-es pályaszámú Gräf&Stift
NGE152-es trolibusszal folytattuk. Ez a jármű – hasonlóan a Van Hool A300-as
autóbuszhoz – már készen áll új életére. Az 1994-től 2011-ig Eberswaldeben
040-es számmal futott Kiepe-hajtásrendszerű csuklós trolibusz a típusengedélyhez
szükséges 1000 kilométer teljesítésének körülbelül negyedénél tart. 14
társának már nem kell átesnie ezen a hosszú bejáratáson.
A három régi-új jármű közül e trolibuszra jutott a legtöbb időnk. A kőbányai
garázsban egy kis dízeles bemutató után a Városligetbe indultunk, majd
a 70-es trolibusz végállomásán, az Erzsébet királyné útja, aluljárónál
fordultunk vissza. Lövölde tér, Kossuth Lajos tér, Nagymező utca és Bethlen
Gábor utca. Ezután Wesselényi utca és a Dohány utcai Zsinagóga fordulója
következett.
Időnk lejárt,
vissza kellett térnünk a kőbányai telephelyre.
... végül álljon itt egy kép még Eberswaldéből, amikor még 040-es pályaszámmal
szolgálta a közérdeket. Az eberswaldei felvétel 2009-ben, a budapesti érkezés
és felújítás képei 2011-ben készültek. További képeket az FG01072-es galériában
találsz róla/ róluk.
A tesztelés után megtekintettem a BKV négynapos nosztalgiavillamosozását
a Mexikói út térségében. Útközben találkoztam a Közlekedési Múzeum előtt
a volt Volánbuszos KOY-329-es forgalmi rendszámú (ex-DZA-364, BY 53-42)
Ikarus 256-os típusú, már magántulajdonú távolsági autóbusszal.
Ahogy a helyszínre értem, furcsa látvány fogadott: állt a forgalom, villamosok
szana-széjjel mindenfelé, főképp az 1521-es pályaszámú TW6000-es, a maga
törött áramszedőjével. Hamar kiderítettem, mi is történt: az Erzsébet királyné
útján, a Laky Adolf utcánál a nyárias idő és a rosszul karbantartott dilatációk
miatt előállt a szokásos BKV-betegség: a vágány-felpúposodás. Minő véletlen,
hogy ez a jelenség épp a 611-es pályaszámú, a Mexikói úttól Újpalotára
tartó nosztalgiavillamos előtt történt. A mögötte közlekedő 1521-est helytelen
vágányon vissza kívánták fordítani a mexikói úti végállomáshoz, de itt
omlott össze a ravatal: szegény TW áramszedője megadta magát, s oly szerencsétlen
helyen állt meg, hogy még elvontatni sem lehetett könnyűszerrel és az 5-ös,
valamint a villamospótló autóbuszok forgalmát is zavarta.
Közel két órán át állt a forgalom, amíg a felpúposodott vágányból lánghegesztő/
vágóval egy kb. 10 centiméteres darabot ki nem vágtak (amit éjszaka vissza
kell hegeszteniük), valamint az 1521-es áramszedőjét le nem kötik és az
üzemképtelen villamost el nem vontatják a mögötte álló 1515-össel.
A Mexikói úti végállomáson kiállítási tárgyként ácsorgott a BKV GA 96-00
forgalmi rendszámú, Ikarus 180-as csuklós autóbusza, amely a rendezvény
befejeztével, kevéssel 16 óra előtt elhagyta a helyszínt. Akárcsak a múlt
vasárnapi „Föld napja” rendezvényre zöldbe burkolózott 3873-3898-as pályaszámú
UV-motorkocsik.
A kalandok még korántsem értek véget. 16:10 körül a Nyugati pályaudvar
- Kőbánya-Kispesti (... és Nyíregyháza vagy Szeged) vasúti fővonal mögül
hatalmas füst csapott fel. A jobb vágánytól alig pár méterre lángra kapott
a dzsungel. Elsőként riasztottam a tűzoltókat (a bámészkodók közül senkinek
eszébe nem jutott volna...), majd hívtam a MÁV Főüzemirányítóját is. A
nehezen megközelíthető helyszínen a lánglovagok meg is kezdték hamarosan
az oltást, a jobb vágányra pedig a MÁV 20 km/h sebességkorlátozást rendelt
el. Már csak a két, a vágányok közt kóválygó rendőr jelentett veszélyt
– önmaguk számára, kitéve a gázolás veszélyének.
Még bírtam egy kis szusszal és a Bosnyák téren a holnapután búcsúzó, új
rendszámával még el nem csípett Nógrád Volános Alfabusz Localot, a LUF-972-tt
(JUX-027) céloztam meg. És ha már arra jártam, megörökítettem még néhány
arra tévelygő járművet.
HBweb
• 2012. május 4.
|