HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 
AKTUÁLIS CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!

2012. MÁJUS 19.
   Ránk virradt a fotósvonatok napja. A résztvevők zöme csak 10 órára várható, ezért a program kezdete előtt belefért nekünk egy gyors rostallói zötyögés, a vonalismeret felfrissítéseképp. 8:30-kor indult az első kisvonat Pálházáról és míly meglepő: rögtön egy népes diákcsoporttal. Innen a Fővárosból az ember azt hinné, hogy ez a zempléni kisvasút mindentől távol, az Isten háta mögött fekszik, a valóság ezzel szemben az, hogy épp a színe előtt. Csodálatos hegyek között, kis településeken át, erdőkön-réteken és egy tóparti patinás üdülőkomplexum mellett zötyögött a kisvonat. 
Állomások 1350 1352 1354 Állomások 1359 1357 1355
PÁLHÁZA 8:30 11:40 15:30 ROSTALLÓ 9:40 13:00 16:40
Pálháza-Ipartelep 8:50 12:00 15:36 Kőkapu, Üdülő 9:45 13:05 16:45
Kishuta 8:57 12:07 15:43 Komlósi völgy | | |
Kemencepatak 9:07 12:17 15:53 Kemencepatak 9:59 13:19 16:58
Komlósi völgy | | | Kishuta 10:09 13:29 17:08
Kőkapu, Üdülő 9:21 12:31 16:07 Pálháza-Ipartelep 10:17 13:37 17:16
ROSTALLÓ 9:26 12:36 16:12 PÁLHÁZA 10:22 13:42 17:21

   Következzen egy kis történelemóra! Trianon utáni hazánk legöregebb kisvasútját 1888-ra datáljuk, ekkor épült meg a pálházi fűrészüzem és Kőkapu közti 7 kilométer hosszú 700 milliméteres nyomközű lóvontatta vasútvonal, ahol az 5...20 ‰-es lejtviszonyok miatt Pálháza felé kihasználták a helyzeti energiát: „göriztek”, a kocsikat csak fékezni kellett. 1901-ben a kőkapui kastély alatt piciny alagutat fúrva meghosszabbították Susulyáig, amely a mai rostallói végállomás után 2-3 kilométerrel található. 1902 és 1906 között próbálkoztak a gőzvontatással is, de pár erdőtűz után inkább visszatértek a „szőrös dízelre”, a lóvontatáshoz. 
   A környék logisztikai aranykora 1924-ben jött el, amikor az akkor terebélyesedő Hegyközi Kisvasút vonala Sátoraljaújhely és Füzérkomlós között megépült. Az eltérő nyomtáv miatt a Susulya felől érkező árút át kellett rakodni, mégis az erdő kincseinek eljuttatása előtt hatalmas lehetőség nyílott meg. 1947-ben állami tulajdonba került a kicsi-kisvonat, áttértek a gőzvontatásra és az akkor szabványossá váló 760 mm-es nyomközre. 1958-ban bevezették a személyszállítást és beszerezték a kor technikai vívmányát, a C50-es dízelmozdonyt.
   1980. november 29-én ráomlott a térségre romlás, a 68-as keltezésű közlekedési D-eform jegyében, a Hegyközi Kisvasutat egyetlen tollvonással, két ütemben megszüntették. A jó állapotú, nagy forgalmat elviselt pályát napokon belül felszedték, a jól működő térség visszafordíthatatlan hanyatlásnak indult. A kis Pálházi Állami Erdei Vasút is Csipkerózsika-álomba szenderült, az erdészet üzemszünetet rendelt el. 
   Kilenc évvel rá, 1989. augusztus 15-én társadalmi összefogásnak köszönhetően újraindult a kis-kisvonat Pálháza Ipartelep és Kőkapu között. Egy évvel később, 1990-ben a pöttömnyi alagutat is felújították, így a vonatok már ismét Rostallóig közlekedhettek. Valami még mindig nem volt gömbölyű, hiszen 2 kilométerrel az akkor még Pálháza falu központja volt a vonal vége, hisz a hiányzó szakaszt 1980-ban felszedték. Gondoltak egy nagyot: 1996-ban a szükséges két kilométernyi részt feltámasztották a Hegyközinek, így vált teljessé a kép és még meg is emlékeztek egy nyúlfarknyival a valaha volt aranykorról.
   Tehát 8:30-kor elindult a kisvonatunk Rostallóra, találtunk is egy szép, hálás fotóhelyet visszaútra. Ipartelepnél ácsorgott Tiszalök önkormányzatának CJC-150-es forgalmi rendszámú Ikarus 211-ese.






   Visszatérve Pálháza Ipartelepre már várt a nappali fotósvonat szerelvénye, amely egy nyitott személykocsiból és a tehervonatot imitálva egy pőrekocsiból állt. Több helyen is megálltunk: az épp bontás alatt álló ipartelep maradványainál. Legközelebbi látogatásunkkor már csak pusztaság lesz a pusztulat helyén. Kavics kitérőnél a menetrend szerinti személyvonat – amely öt kocsival, a kőkapui lagzira igyekvő násznéppel jól megtelt – megelőzte a különvonatunkat. 




















   Kőkapun a lagzi népét és a tőlük független kirándulócsoportokat az alábbi, érdekesebb autóbuszok szállították a helyszínre: a vásárosnaményi FTV-346, a KPX-333-as rendszámú Ikarus 546-os, valamint a debreceni FIY-204. 






   Rostallón találkoztunk a visszafelé induló személyvonattal, majd kisvártatva mi is visszaindultunk. Kőkapui alagutas és tavas képek készítése után Komlósi völgyben horgonyoztunk le, majd a vonat visszatolt a kitérőhöz, hogy az esküvői különvonat kifelé tartó szerelvényével keresztezhessen. Keserű meglepetésként ért hogy, hiába készültünk rá, a vonat tolva haladt Pálházától egész Kőkapuig.




















   Pálházára visszaérve csak sikerült rendesen elcsípni a lagzi-különvonatot, amint épp a volt Hegyközi Kisvasút töltésén halad el. Majd még egy kintalvós (külső telephelyes) Ikarus 266-osra bukkantunk. 




   Kis pihenés után következett a második felvonás, az esti különvonat. A szervező és baráti köre (woodyka.hu) gondoskodott mesterséges fényforrásokról és aggregátorról. Az esti különvonat alkalmazkodva a hegyi csípős hideghez, már egy zárt, Bak-kocsit is tartalmazott. Megálltunk az ipartelep bontás alatt álló romjainál, a Kemence-pataknál, Komlósi völgynél, a kitérőnél és Kőkapunál. 












   Visszaútban megpróbáltuk (sikertelenül) a víztükör-fotózást, majd a Kishután és a kőbányánál álltunk meg. Tartalmas nap után, éjjel fél egy körül, fáradtan dőltünk az ágyba. 







» LAPOZZ »
HBweb • 2012. június 16.
Kapcsolódó oldalak:
FG1348 (Hazánk eldugott ékszerdoboza - Zemplén-hegyköz) * HBweb Fotogaléria /2012. végéig/
Korábbi aktualitások:
 • 2012.05.182012.05.172012.05.162012.05.152012.05.132012.05.122012.05.112012.05.092012.05.062012.05.052012.05.032012.05.022012.05.012012.04.302012.04.282012.04.272012.04.262012.04.252012.04.242012.04.232012.04.222012.04.212012.04.202012.04.192012.04.152012.04.142012.04.132012.04.122012.04.112012.04.102012.04.092012.04.072012.04.052012.04.042012.04.032012.03.312012.03.302012.03.292012.03.282012.03.272012.03.262012.03.232012.03.222012.03.182012.03.172012.03.162012.03.152012.03.142012.03.102012.03.092012.03.072012.03.042012.03.032012.02.282012.02.272012.02.262012.02.242012.02.222012.02.192012.02.182012.02.172012.02.162012.02.152012.02.142012.02.132012.02.112012.02.102012.02.092012.02.082012.02.072012.02.062012.02.042012.01.272012.01.242012.01.232012.01.222012.01.212012.01.192012.01.162012.01.152012.01.132012.01.092012.01.082012.01.072012.01.032012.01.012011.12.282011.12.272011.12.212011.12.182011.12.172011.12.152011.12.132011.12.112011.12.102011.12.092011.12.082011.12.072011.12.062011.12.052011.12.032011.12.022011.11.292011.11.282011.11.262011.11.252011.11.232011.11.222011.11.192011.11.182011.11.132011.11.122011.11.112011.11.092011.11.062011.11.052011.11.042011.11.022011.10.312011.10.302011.10.292011.10.272011.10.252011.10.232011.10.222011.10.202011.10.192011.10.182011.10.152011.10.142011.10.132011.10.122011.10.112011.10.102011.10.092011.10.082011.10.072011.10.052011.10.012011.09.292011.09.282011.09.272011.09.252011.09.242011.09.232011.09.222011.09.212011.09.202011.09.192011.09.182011.09.172011.09.162011.09.132011.09.122011.09.102011.09.092011.09.072011.09.062011.09.052011.09.04 2011.09.032011.09.012011.08.312011.08.282011.08.272011.08.262011.08.252011.08.242011.08.232011.08.222011.08.202011.08.182011.08.152011.08.142011.08.132011.08.122011.08.112011.08.102011.08.092011.08.082011.08.072011.08.062011.08.052011.08.042011.08.032011.08.022011.07.312011.07.302011.07.292011.07.282011.07.262011.07.252011.07.242011.07.232011.07.222011.07.212011.07.202011.07.192011.07.172011.07.142011.07.132011.07.122011.07.092011.07.072011.07.062011.07.052011.07.032011.07.012011.06.302011.06.262011.06.252011.06.242011.06.212011.06.182011.06.172011.06.152011.06.142011.06.132011.06.112011.06.102011.06.092011.06.082011.06.072011.06.062011.06.052011.06.042011.06.032011.06.012011.05.312011.05.302011.05.292011.05.282011.05.272011.05.262011.05.242011.05.232011.05.222011.05.212011.05.202011.05.192011.05.152011.05.122011.05.112011.05.102011.05.082011.05.072011.05.062011.05.042011.05.032011.05.022011.04.302011.04.292011.04.282011.04.272011.04.262011.04.252011.04.232011.04.212011.04.202011.04.192011.04.172011.04.162011.04.142011.04.132011.04.092011.04.062011.04.052011.04.032011.04.022011.03.242011.03.202011.03.172011.03.152011.03.142011.03.112011.03.082011.03.072011.03.062011.03.052011.03.032011.03.012011.02.272011.02.252011.02.222011.02.212011.02.202011.02.192011.02.182011.02.172011.02.122011.02.092011.02.052011.02.042011.02.012011.01.302011.01.292011.01.282011.01.272011.01.232011.01.202011.01.152011.01.142011.01.062011.01.042011.01.022010.12.312010.12.292010.12.282010.12.262010.12.242010.12.232010.12.182010.12.172010.12.162010.12.152010.12.142010.12.112010.12.09 2010.12.062010.12.052010.12.042010.12.032010.11.292010.11.282010.11.272010.11.252010.11.242010.11.202010.11.172010.11.142010.11.132010.11.102010.11.092010.11.082010.11.062010.11.052010.11.042010.11.032010.11.022010.11.012010.10.312010.10.302010.10.282010.10.252010.10.232010.10.152010.10.122010.10.112010.10.102010.10.092010.10.082010.10.032010.10.022010.10.012010.09.302010.09.292010.09.272010.09.262010.09.252010.09.242010.09.222010.09.202010.09.192010.09.182010.09.172010.09.112010.09.092010.09.062010.09.052010.09.042010.09.032010.09.022010.08.312010.08.292010.08.242010.08.232010.08.222010.08.212010.08.202010.08.192010.08.162010.08.132010.08.122010.08.092010.08.082010.08.072010.08.062010.08.052010.08.032010.08.012010.07.302010.07.272010.07.262010.07.242010.07.232010.07.21 • 


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2012 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com