HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 
AKTUÁLIS CÍMLAP » 


Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!

2012. MÁJUS 21.
   Az utolsó zempléni reggel. Búcsúzóul reggeliztünk a panzióban egy jó nagyot, majd az útravaló beszerzése után irány még egy kör a kisvonattal, mert abból soha sem elég. Az idő híján háttérbe szorított kőkapui kastélyszállót és környékét tekintettük meg. Mivel lagzi dúlt tegnapra virradóan, a romokat nem sikerült még teljesen eltakarítani. 
   Kőkapu: ahol a csend kezdődik. Lagzimentes időszakra ez a szlogen illik is. Tündéri kicsi tó, nagy hegyek ölelésében egy patinás, árkádokkal és külső lépcsőházakkal tarkított kastéllyal. Vele szemben pedig igényes panzióval, kisvonattal. És csend, áldott csend, pihenés, természet, romantika...
















   Útközben kérésünkre még két remek fótóhelyen meg is állt a vonatunk:








   Visszaérkezésünk után már rá is kellett kapcsolni a vonatra a második kocsit, ugyanis egy kisiskolás csoport rohamozta meg a Pálházi Erdei Vasutat. 
Következő úticél: Füzérkomlós, a néhai Hegyközi Kisvasút felső végállomása. Pálházáról a Sátoraljaújhely - Pálháza-ipartelepi fő-buszhoz Pálházán csatlakozott a hollóházi bokorugró, az LVN-612-es rendszámú Credo EN 9,5-es típusú apróság személyében.Kishuta, Nagyhutai betérés, majd újból Kishuta, Bózsva, Nagybózsva és Nyíri útvonalon értük el Füzérkomlóst. Gyönyörű, buja erdőn át, takaros kis falvak jelezték, hogy van, ahol bizony megállt az idő. 




   Füzérkomlós határában feltűnt a tegnapi főszereplő, Füzér várának látképe, majd az ijesztő, de békés cigánysoron és a réten át sétáltunk a falu központja felé, ahol még a posta is mobil. Kóbor (értsd: szabadon élő) kutyák biztosították delegációnkat.










   Utunk először a volt kisvasúti végállomásra vezetett, amely 32 éve elpusztított helyén emlékmű gyanánt egy itt szolgált mozdony, az Mk45 2009-es ácsorog két éve. 1973-tól 1980-as megszüntetéséig a Hegyközi Kisvasúton, 1980-tól 1994-ig a Nyírvidékin szolgált, majd 1994-ben üzemképtelenül a Széchenyi-hegyi Gyermekvasútra szállították megóvás céljából, ahol önerőből egy métert sem ment. 
   Több, mint tíz éven át tanakodtak sorsáról, miközben három társát összevágták, végül 2010-ben szoborként visszatért régi birodalmának hűlt helyére. Az Mk45 2009-es pályaszámú FAUR L45H jelenleg a néhai Hegyközi Kisvasút végállomásának maradványain, Füzérkomlóson árválkodik, mementóként, hátterében a Füzéri Várral. Motorja már nincs, a hajtáslánc is erősen hiányos és az öntöttvas-táblák helyett – előrelátó, bölcs módon – műanyagra papírral kasírozott táblautánzatokat szereltek fel. Nap szívja, eső veri, mint az egyszeri remetét. 










   A faluközpont felé folytattuk utunkat, de egy kiveszőben lévő látvány fogott meg: Anna néni, aki nyugdíjas éveire költözött ide a „nagy Újhelyről” épp az 1892-ben épült házikója homlokfalát meszelgette, élő, eleven skanzenfiguraként. Ő, ők még komolyan gondolják a letűnt derék, paraszti életet. 






   Innen Hollóházára indultunk a JOB-715-ös (volt CKH-256) forgalmi rendszámú, 1989 és 1993 között az NDK-ban szolgált Ikarus 260.02-essel. A nagy Rába-hídjából feltörő vonyító, kerregő hangorkán, a recsegő sebességváltó és a nyitott oldal- és tetőablakokon beömlő friss, hűvös menetszél megadta az út hangulatát, az utazás ízét. 
   Hollóházán, a Zemplén csücskén működik Hazánk egyik iparművészeti büszkesége, a Hollóházi Porcelán manufaktúra, amely csodaszép, igényes, a hétköznapokat is ünneppé varázsoló porcelánedényei messzeföldön méltán híresek. Az a szomorú, hogy a befektetett munkához és drága alapanyaghoz képest egyáltalán nem túlárazott mestermunkáikat a magyar ember nem tudja megfizetni. Még gyári áron, akciósan sem. Így csak csekély vásárfiával gazdagabban és több ezer Forinttal szegényebben, lógó orral léptünk ki a mintaboltjukból. 










   Zarándoklatunk véget ér, lassacskán elindulunk vissza a tündérországból a civilizációba. Utolsó pillantások Füzérkomlósra, Bózsvára, Pálházára és meg is érkeztünk Sátoraljaújhelyre. Már odaútban kiszemeltem egy, 2012-ben szégyenletes jelszót a dohánygyár kerítésénél: „Szívünk-lelkünk a dohány”... 
Sokadik nekifutásra sikerül talán nem trágár szavakkal leírnom erről a véleményem: amikor évente egy kisvárosnyi ember hal ki Hazánkban a dohányzás ártalmaitól, amikor már cselekvő össznemzeti céllá nőtte ki magát az ön- és közpusztító füstölgés visszaszorítása, akkor pofátlanság ilyen táblákkal hirdetni a dohányzás „szépségét”. Főképp, hogy dohánytermékeket tilos is reklámozni, igaz, itt nem terméket, hanem a pusztító szenvedélyt állítja be pozitívan... Talán az alábbi kiegészítéssel lenne helyes a táblát elhelyezni: „szívünk-lelkünk, tüdőnk-rákunk a dohány”. 


   Mint írtam, közeledünk a civilizáció felé, annak minden rákfenéjével egyetemben. A 80-as vasútvonalunk végpontján, Sátoraljaújhely vasútállomásán már tettek róla, hogy mihamarabb visszazökkenjünk az embertelenségbe. A 16:47-kor induló 5213-as sz. szerencsi személyvonatot úgy érzik a „derék” vasutat szolgáló (?) kollegák, hogy elegendő, ha 16:43-kor húzzák előre, a peron mellé. Minek is szállna fel rá korábban az utas...


   Továbbá, amikor a közforgalmú vasútállomás utasok számára rendelkezésre bocsájtott peronjáról a közpénzekből fenntartott járműparkot kívántam fényképezni, a vasúti rend éber őre egyből meg is jelent, hogy megtiltsa e tevékenységemet. A fent említett kulcsszavakat neki is elmondtam, mire ő arra hivatkozott, hogy számára ezt adták ki. Ez természetesen ebben a formában nem igaz, ezt tudtára is adtam. A vasútőr felett érzett méla undorom és Hölgyem jelenléte gátolt meg abban, hogy az ügyet ott helyben tisztázzam, rendet tegyek az őr elméjében. Ő azért csak kötötte az ebet a karóhoz. Már odáig jutottunk, hogy az őt foglalkoztató nevenincs biztonsági kft. nem utasíthatja arra büntetlenül az alkalmazottját, hogy az a Magyar Államvasutakra szégyent hozzon. Valószínűleg ezek a szavak törhették meg a bugyuta és senki által el nem várt vaskalaposságát, mert ekkor már megpróbált kihátrálni a helyzetből. Igaz, bocsánatot nem kért a zaklatásért, de már azt hajtogatta, hogy ne csináljunk ebből ügyet, ő is eltekint tőle. Még szép... 
   Otthagytam, mert ifjú kora ellenére nagyon hamar magába szívta a 22 éve letűnt rezsím túllihegett abszurd hülyeségét. Azzal pedig nem lehet érdemben vitába szállni. Az í-re a pontot pedig azzal tette fel, hogy az állomás utasok számára megnyitott területén, ki nem jelölt helyen egy haverjával beszélgetve rágyújtott egy cigarettára. A vonatból ezt az aktust megörökítettem, amit később észre is vett, nem is szívott bele ezután az ujjai közt égő cigibe. A törvényerővel tiltott vétségét leleplező képet természetesen nem törlöm ki, megőrzöm, de nem áll szándékomban ellene felhasználni. Remélem, sem neki, sem pedig kollegáinak sem áll szándékában Sátoraljaújhelyen molesztálni a szabályosan fényképező közlekedésbarátokat – ellenkező esetben a kép egy e-mail mellékleteként landolni fog ott, ahol kell.
   Tyúklépéssel közeledve az elbutult társadalomhoz, Sárospatak következett. A vasútállomás előtti autóbusz-pályaudvaron várakozó közforgalmú autóbuszok közül is megörökítettem néhányat. Pl. a JOB-710 (BPR-655) még az állománylistámban sem szerepelt. A JLZ-531 (BHR-053) gépkocsivezetője pedig jól látható kézmozdulatokkal igyekszik megtiltani a járművének megörökítését – hasztalanul. Egyszerűen nem foglalkoztam vele. Különben sem értem volna rá, hisz a vonatom továbbindulásáig már csak 2 percem volt (igaz, ez az ellenvonat késése miatt további 9 perccel megduzzadt). 




   Hiába, ez már nem a tündérkert, hanem az idióták világának kapuja, odavaló vámszedőivel. „Zarándoklatunk véget ért”...

Utóirat:
   Tekintsd meg egy nagyszerű filmsorozat, a „Másfélmillió lépés Magyarországon” első részét, amelyben a szépemlékű Rockenbauer Pál [1933-1987] és lelkes csapata 1979-1980 körül épp a Zemplénben darálja a kéktúrát. 
   Érdemes összevetni a harmincéves képeket a maiakkal és meghallani az akkori emberek sirámait, problémáit, amelyekre mindmáig nem született megoldás, illetve csak szaporodtak a bajok. Talán Füzér vára az egyetlen üde színfolt, amelynek nem vált kárára ez a harminc év. 
Az akkor már „ereje teljében haldokló” kádár-rezsim nem sokkal a film készülte után, 1980. november 29-én vágta el a térség köldökzsinórját, a Hegyközi Kisvasutat, az 1968-as Közlekedési D-eform jegyében. A helyieket még hazugul áltatták egy kicsit, de a korabeli T. Lászlók, D. Gáborok, V. Pálok már rég megpecsételték a halálos ítéletet. Néhány snitt erejéig foglalkoznak Rockenbauerék a Füzérkomlósról induló jellegzetes, bordó kisvonattal, görgesd 11:12-re!

HBweb • 2012. június 18.
Kapcsolódó oldalak:
FG1348 (Hazánk eldugott ékszerdoboza - Zemplén-hegyköz) * HBweb Fotogaléria /2012. végéig/
Korábbi aktualitások:
 • 2012.05.202012.05.192012.05.182012.05.172012.05.162012.05.152012.05.132012.05.122012.05.112012.05.092012.05.062012.05.052012.05.032012.05.022012.05.012012.04.302012.04.282012.04.272012.04.262012.04.252012.04.242012.04.232012.04.222012.04.212012.04.202012.04.192012.04.152012.04.142012.04.132012.04.122012.04.112012.04.102012.04.092012.04.072012.04.052012.04.042012.04.032012.03.312012.03.302012.03.292012.03.282012.03.272012.03.262012.03.232012.03.222012.03.182012.03.172012.03.162012.03.152012.03.142012.03.102012.03.092012.03.072012.03.042012.03.032012.02.282012.02.272012.02.262012.02.242012.02.222012.02.192012.02.182012.02.172012.02.162012.02.152012.02.142012.02.132012.02.112012.02.102012.02.092012.02.082012.02.072012.02.062012.02.042012.01.272012.01.242012.01.232012.01.222012.01.212012.01.192012.01.162012.01.152012.01.132012.01.092012.01.082012.01.072012.01.032012.01.012011.12.282011.12.272011.12.212011.12.182011.12.172011.12.152011.12.132011.12.112011.12.102011.12.092011.12.082011.12.072011.12.062011.12.052011.12.032011.12.022011.11.292011.11.282011.11.262011.11.252011.11.232011.11.222011.11.192011.11.182011.11.132011.11.122011.11.112011.11.092011.11.062011.11.052011.11.042011.11.022011.10.312011.10.302011.10.292011.10.272011.10.252011.10.232011.10.222011.10.202011.10.192011.10.182011.10.152011.10.142011.10.132011.10.122011.10.112011.10.102011.10.092011.10.082011.10.072011.10.052011.10.012011.09.292011.09.282011.09.272011.09.252011.09.242011.09.232011.09.222011.09.212011.09.202011.09.192011.09.182011.09.172011.09.162011.09.132011.09.122011.09.102011.09.092011.09.072011.09.062011.09.052011.09.04 2011.09.032011.09.012011.08.312011.08.282011.08.272011.08.262011.08.252011.08.242011.08.232011.08.222011.08.202011.08.182011.08.152011.08.142011.08.132011.08.122011.08.112011.08.102011.08.092011.08.082011.08.072011.08.062011.08.052011.08.042011.08.032011.08.022011.07.312011.07.302011.07.292011.07.282011.07.262011.07.252011.07.242011.07.232011.07.222011.07.212011.07.202011.07.192011.07.172011.07.142011.07.132011.07.122011.07.092011.07.072011.07.062011.07.052011.07.032011.07.012011.06.302011.06.262011.06.252011.06.242011.06.212011.06.182011.06.172011.06.152011.06.142011.06.132011.06.112011.06.102011.06.092011.06.082011.06.072011.06.062011.06.052011.06.042011.06.032011.06.012011.05.312011.05.302011.05.292011.05.282011.05.272011.05.262011.05.242011.05.232011.05.222011.05.212011.05.202011.05.192011.05.152011.05.122011.05.112011.05.102011.05.082011.05.072011.05.062011.05.042011.05.032011.05.022011.04.302011.04.292011.04.282011.04.272011.04.262011.04.252011.04.232011.04.212011.04.202011.04.192011.04.172011.04.162011.04.142011.04.132011.04.092011.04.062011.04.052011.04.032011.04.022011.03.242011.03.202011.03.172011.03.152011.03.142011.03.112011.03.082011.03.072011.03.062011.03.052011.03.032011.03.012011.02.272011.02.252011.02.222011.02.212011.02.202011.02.192011.02.182011.02.172011.02.122011.02.092011.02.052011.02.042011.02.012011.01.302011.01.292011.01.282011.01.272011.01.232011.01.202011.01.152011.01.142011.01.062011.01.042011.01.022010.12.312010.12.292010.12.282010.12.262010.12.242010.12.232010.12.182010.12.172010.12.162010.12.152010.12.142010.12.112010.12.09 2010.12.062010.12.052010.12.042010.12.032010.11.292010.11.282010.11.272010.11.252010.11.242010.11.202010.11.172010.11.142010.11.132010.11.102010.11.092010.11.082010.11.062010.11.052010.11.042010.11.032010.11.022010.11.012010.10.312010.10.302010.10.282010.10.252010.10.232010.10.152010.10.122010.10.112010.10.102010.10.092010.10.082010.10.032010.10.022010.10.012010.09.302010.09.292010.09.272010.09.262010.09.252010.09.242010.09.222010.09.202010.09.192010.09.182010.09.172010.09.112010.09.092010.09.062010.09.052010.09.042010.09.032010.09.022010.08.312010.08.292010.08.242010.08.232010.08.222010.08.212010.08.202010.08.192010.08.162010.08.132010.08.122010.08.092010.08.082010.08.072010.08.062010.08.052010.08.032010.08.012010.07.302010.07.272010.07.262010.07.242010.07.232010.07.21 • 


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2012 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com