Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2012.
JÚNIUS 22.
1874. június 24-én pöfögött fel az első hivatalos vonat az Ecce Homo rétről
(ma Városmajor) Svábhegyre. Ezt a napot tekinthetjük a Budapesti Fogaskerekű
Vasút születésnapjának. Az utóbbi években a BKV berkeiben már nagyüzemben
működő nosztalgia-mozgalom meg is szokott emlékezni e jeles évfordulóról,
idén, a 138. születésnapon sem tettek másként. Mivel a nagy nap vasárnapra
esett, ezért az azt megelőző és azt követő munkanapra szervezték a nosztalgiavonat
közlekedését.
Joggal merül fel a kérdés: miért nem hétvégén, amikor a honpolgárok többsége
ráérne. A válasz a műszaki háttér korlátaiban és épp a hétvégi kirándulók
tömegében rejlik. Ugyanis a Fogaskerekű Vasút (2008. augusztus 25. óta
60-as villamos) munkanapokon 20 percenként közlekedik, amely 2-3 szerelvényt
igényel » RÉSZLETES MENETREND
«, tavasztól őszig hétvégén pedig 12 percenként »
RÉSZLETES MENETREND «, amelyhez 5 üzemképes vonatra van szükség. Mellesleg
az 1998-ban (kárára) átalakított biztosító berendezés is csúcsra van járatva
a 12 perces menetrendben.
A járműállomány hét SGP villamos motorvonatból: 51...57-es pályaszámú SGP
G/T1G motorkocsik és 61...67-es pályaszámú SGP S/T1W vezérlőkocsiból áll,
mindannyian 1973-as gyártásúak, tehát már igencsak öregecskék, 39 évesek
»
RÉSZLETES JÁRMŰÁLLOMÁNY «. A hétdarabos flottából csak öten aktívak,
az 52/62-es pályaszámú szerelvény 2010. november 29. óta J1+K nagyjavítás
alatt áll, az 56/66 pedig a 2012. január 3-i súlyos meghibásodása óta javításra
vár, illetve az alkatrészhiány miatt donorként ácsorog a városmajori kocsiszínben
és egyre csak fogy és fogy, már áramszedője sincs az 56-osnak.
Tehát hétvégén mind jármű-, mind pedig pályaoldalról nézve csúcsra van
járatva az üzem, a nosztalgiavonat közlekedése már nem fér bele. A nosztalgiavonat
összeállítása faramuci: az 1874-es gyártású, 138 éves, 1999-ben korhű állapotra
restaurált, zöld színű 2-es pályaszámú személykocsit egy SGP G/T1G motorkocsi
vontatja fel a hegyekbe.
Rövid történeti áttekintés, a Fogaskerekű Vasút története, történelme három
szakaszra osztható:
• A gőzüzem kora 1874-től 1929-ig
Kezdetben 3, később 5 gőzmozdonnyal továbbították az először még nyitott,
később téliesített tető-fékállásos kéttengelyes személykocsikat. Ebből
a korból az 1999-ben restaurált 2-es pályaszámú nosztalgia személykocsi,
amely a klasszikus villamosüzemben 50-es pályaszámmal üzemelt és az átalakított
72-es pőrekocsi maradt meg.
• A klasszikus villamosüzem kora 1929-től 1973-ig
Nyolc villamos mozdony, ugyanennyi hozzákapcsolt egytengelyes, rowan-rendszerű
pótkocsival, valamint a gőzüzemből megörökölt nyolc zárt, többször is átalakított
személykocsival. Ebből a korból az előbb taglalt, gőzüzemtől megörökölt
személykocsi, valamint a 30/40-es pályaszámú villamos mozdony - rowan-pótkocsi
kombináció maradt fenn. Ez utóbbiakat 2004-ben restaurálták, de jelenleg
(még) üzemképtelen, kiállítási tárgyként használatos.
• a jelenlegi villamosüzem kora 1973-tól napjainkig.
Hét SGP villamos motorvonat képzi az állományt napjainkig
Tehát ma és június 25-én utazhatott a nagyérdemű a 138 éves nosztalgia
személykocsival, amelynek négy fordulót terveztek 13:04 és 16:04 között,
óránkénti városmajori indulással. A személykocsiba a beszállás nehézkes,
padsoronként külön lehet be-, illetve kiszállni belőle. Az ajtók nyitásához
mindenképp a (korhű ruhába öltözött) személyzet segítsége szükséges. A
távvezérlést nem lehetett megoldani, ezért a réges-régi protokoll szerint
a járművezető minden esetben az SGP motorkocsi vezetőfülkéjében teljesíti
a szolgálatot. Völgymenetben legfeljebb 15 km/h sebességgel vezeti a motorkocsit,
hegymenetben viszont a nosztalgia személykocsi homlokfalánál álló figyelő
adóvevőn adott utasításait követi. A figyelő természetesen vészfékkel,
pályacsengővel és vonali rádióval is rendelkezik. A korhűség kedvéért a
kocsi tetején, a fékrendszerbe be nem kötött kézifék fogantyújánál egy
díszes egyenruhába bújtatott bábu csücsül, imitálva az 1874-es rendszert,
amikor a fékező-figyelő a kocsik tetején ült.
A BKV história bizottsága annak idején ragaszkodott az eredetivel azonos
modulszámú és egyéb paraméterű kapaszkodókerékhez, amely nem azonos a mai
fogaskerekekkel. Ez az eltérés komoly gondot nem okoz, csak erős daráló
hanggal halad így a kocsi.
Illetve ma okozott. A vonóerőt felvevő fogasléc a hőtágulás, a pálya rossz
állapota és a slampos karbantartás miatt Esze Tamás Iskola megállóhelynél
egy illesztésnél összecsúszott. Ezt a hibát az SGP motorvonatok a modul-egezés
miatt egy kisebb döccenéssel átvészelik, de a nosztalgiakocsinál fogátugráshoz
vezettek, amely egy súlyos jelenség, rossz esetben akár kisikláshoz is
vezethet(ett volna). A nagy huppanás a harmadik, azaz utolsó előtti fordulóban
történt. Az üzemveszélyes állapotot elkerülendő a Vasútüzem a következő
fordulót már lemondta, így ma csak három körre korlátozódott a nosztalgiázás.
Itt kell megjegyezni, hogy a késői meghirdetés miatt az érdeklődés nagyon
gyér volt, alig lézengett 10-15 utas a 70 főt magába fogadó öreg kocsin.
A Facebook közösségi portál Nosztalgia
villamosozás klubja három nappal ezelőtt, azaz június 19-én szólt először
e rendezvényről, a HBweb
pedig a Facebook klubjában 20-án, élesben,
a honlapon pedig 21-re virradó hajnalban. A BKV
a hivatalos weboldalán pedig 21-én, délután, azaz alig egy nappal a
program első napja előtt.
Mint mondottam, látogató alig volt, pedig a városmajori kocsiszínben kiállították
a 30/40-es pályaszámú, elébb már bemutatott 1929-es évjáratú villamosüzemű
szerelvényt is.
A Fogas-nosztalgia
második napjáról szóló beszámolót a HBweb Aktuális
2012. június 25-i oldalán találod.
HBweb
• 2012. június 26.
|
|
Közreműködésed
és megtisztelő figyelmed köszönöm!
Az oldalt
Hajtó
Bálint készítette
© 2012 •
HBweb.hu
|| balint.cyberhungary.net
|| PCNetsol.com
|