Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2012.
JÚNIUS 16.
Immáron tizedik alkalommal rendezték meg a Múzeumok Éjszakáját, amely egy
1999-ben indult francia mozgalom átvétele. Célja, hogy az állam polgárai
egy könnyed nyári éjszakán zökkenjenek ki a taposómalomból és ismerjék
meg hazájuk kulturális és történeti értékeit, egy kicsit zanzásítva. Látható,
hogy a már többszázra duzzadt résztvevő kiállítók nem járhatók végig egyetlen
éj leple alatt, de az is fontos, hogy minden kultúrszomjú ember megtalálja
a neki valót. Az állandó kiállításokon felül különleges, csak ezen éjszakákon,
vagy csak ritka alkalmakkor megnyíló kiállítások, legendás üzemek fogadják
a látogatókat.
A 2002-es kezdettől fogva áll a tömegközlekedést a rendezvény segítőjének,
hisz a látogatókat gyorsan, hop-on-hop-off módszerrel el kell juttatni
múzeumról múzeumra. A programok délután kezdődnek, így először a nappali
hálózat járataira, majd üzemzárás után az éjszakaiakra segítenek rá a speciális
múzeumi körjáratok.
Budapesten
idén (is) 5+1, számtalan látogatható helyet feltáró körjáratot indított
a BKK, javarészüket igen sűrű követési időközzel. A korábbi, Deák Ferenc
téren összpontosuló végállomást szétszórták a Deák Ferenc téren felül a
Nyugati pályaudvarra, Népligetbe, a Ludwig Múzeumhoz és Szentendrére.
Az idei éjszaka délutánja a közlekedésbarátok számára egy kedves meglepetést
is tartogatott: a BKV bemutatta régi-új nosztalgiavillamosát, az 1964.
december 23-tól 1983. február 15-ig Budapesten 1233-as pályaszámmal, majd
1964. április 10-től 2012. február 23-ig Debrecenben, 492-es pályaszámon
szolgált CsM4-es típusú FVV csuklóst, vagy népszerűbb nevén bengálit.
A februárban
hazatért villamos lerakodásáról annak idején, 2012. február 24-én beszámoltam
már a HBweb Aktuális c. rovatában. Egy kisebb szállítási sérülés kijavítása
és némi engedélyeztetési procedúra után a mai nap először utasokkal is
közlekedett ez a műszaki vívmánynak nem tekinthető, de bohókás, ízes jármű.
A debreceni DKV Zrt-től a BKV Zrt. két évig bérli, majd a bérleti jogot
„átalakítják” tulajdonosi jogra. A Cívis Város kikötése volt, hogy az első
esztendőben debreceni színvilággal, Debrecen és Budapest kapcsolatát kell
hirdetnie.
A Baross kocsiszínből 15:30-kor állt ki és kacifántos úton 17:00-ra érkezett
meg a Múzeumok Éjszakájának közlekedési csomópontjára, a Deák Ferenc térre,
a közlekedésbarátok osztatlan örömére. Épp ez idő tájt vonult át a Bajcsy-Zsilinszky
út – Károly körút útvonalon egy old timer-csapat is.
Egyórás bemutatkozás után éjfélig rótta a köröket normál díjszabással (!)
a 49-es vonalon a Deák Ferenc tér és a Kelenföldi pályaudvar között plusz
kocsiként.
Idő közben, 18:00-kor beindultak a múzeumi körjáratok is, amelyek közül
először a Budai körjáratot használtam a Dísz térre, majd a Margit-hídhoz.
Ott elcsíptem a lemenő nap utolsó bágyadt sugarainál az Óbudai járatot
és számos egyéb tömegközlekedési járművet és magán autóbuszt. Ottlétemkor
döcögött el a Boráros tér felé a 436-os pályaszámú nosztalgiavillamos is.
E hétvégétől kezdődően a 26-os autóbuszra hétvégi napokon csuklósokat:
Ikarus 280-asokat és Volvo 7700A-kat osztanak be. Nem válogattak, igazi
matuzsálem-korú olajfaló, füstokádó gépezeteket is beküldtek (BPI-729,
BPI-758, BPI-774, stb…) a Margit-sziget lombjai közzé.
Szétnéztem a Nyugati pályaudvaron, ahol a 22:40-kor, a Magyar Vasúttörténeti
Parkba induló különvonata várta a vasút relikviáit keresőket az M61 001-es
Nohabbal az élén. Az autóbusz végállomáson pedig az Észak-pesti és az Óbudai
járat ok várták indulásukat.
Majd a Hősök terére és az Andrássy útra mentem Észak- és Dél-pesti járatokért.
És szépen rámborult az est.
Utam eztán Hűvösvölgybe vezetett, ahol a MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasút
is készült: 18:30-tól 0:30-ig óránként indított különvonatokat Hűvösvölgyből
Széchenyi-hegyre, Csillebércre, vagy épp Virágvölgybe felváltva Mk45-ös
dízelmozdony vontatta hagyományos szerelvénnyel, az ABamot 2-es pályaszámú
83 éves lillafüredi nosztalgia motorkocsival, vagy épp a 490 039-es gőzössel.
Ezen felül szintén óránként a GV 303-as pályaszámú, országos szinten a
jelenleg üzemelő legidősebb C50-es mozdonnyal és egy 110 éves személykocsival
a vontatási telep kincseit tekinthették meg a látogatók.
Irány vissza a belvárosba, ugyanis a Móricz Zsigmond körtéren csatlakoznom
kell a 492-es bengáli mai utolsó menetéhez, amely a Kelenföldi pályaudvartól
már nem a Deák Ferenc térre, hanem a Tabánon, Széll Kálmán téren, Jászai
Mari téren, Kossuth Lajos téren, pesti rakparton, Haller utcán, Nagyvárad
téren és az Orczy úton át a Baross kocsiszínbe vezetett.
A Nagyvárad téren szálltam ki a bengáliból, ott elkövettem még néhány felvételt
a 914, 914A és 950-es éjszakai járatokról, valamint a Dél-pesti múzeumbuszokról.
Végül a Deák Ferenc téren szenvedtem egy sort. Szenvedtem, mert éjjel 1
és 2 óra között már nem bizonyult (egyesek) számára elégségesnek az éjszakai
és múzeumi buszok hada, vagy tán nem is értesültek arról, hogy a belvárosból
2005 óta sűrű, megbízható éjszakai hálózat üzemel a külső kerületeket feltárva,
tehát bőven elég, ha csak az utolsó 1-2 kilométerre jön be apuci a családtagok
elé az autóval.
Nem-nem, a Deák Ferenc teret és környékét kellett bedugítaniuk, így akadályozva
a fent említett buszok szabad haladását, ez által a tömegközlekedőknek
jóval hosszabb eljutási időt és ritkább követést ajándékozva. Nem beszélve
arról, hogy az egymás hegyén-hátán ácsorgó és araszoló autóktól gyakorlatilag
kudarcra volt ítélve a buszok fényképezése.
A taxik pedig jócskán megnehezítették a megállóhelyekbe beállni próbáló
autóbuszok vezetőinek életét, amint az az első felvételen jól is látszik.
Ezen késő éjszakai közjáték ellenére mindenképp sikeresnek mondható a Múzeumok
Éjszakájának tömegközlekedési ellátása, a komoly finanszírozási gondokkal
küszködő BKK/ BKV jelesre vizsgázott nemcsak a rendkívül magas ellátandó
feladat teljesítéséből, hanem a relikviáit bemutatva rendezvény fényét
is emelték.
HBweb
• 2012. június 18.
|