Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2012.
DECEMBER 31.
ZIU, avagy Zavod imenyi Urickogo. Ez a három betű búcsúzik az óévvel Budapesttől
és egyben a magyar tömegközlekedéstől. Eme szovjet, később orosz járműgyár
termékeinek kétség kívül legismertebb tagja a ZIU 682 B, egyszerűbben a
ZIU 9-es trolibusz. Budapesten 172+1, Szegeden 44 és Debrecenben 34 darab
szolgálta éveken, évtizedeken át a közt. Míg vidéken a pocsék tervezés
és kivitelezés ellenére ügyeltek az elfogadható műszaki állapotokra, Fővárosunkban
az utóbbi másfél évtizedben a közlekedés szégyenfoltjává, antireklmámjává
váltak.
Budapesten az első példányt 1975. október 31-én, a 173.-at 1984. július
20-án adták át, az elsőket már ugyanebben az esztendőben, 1984-ben selejtezték
is. Fenntartási igénytelensége, a kőbalta-technikája összecsengett a BKV
elmúlt húsz év forráselvonásos, később emiatt már forráshiányos működésével.
Lejjebb és lejjebb – lehetett volna a jelszó.
Vezetéstechnikai nehézségei ellenére számos járművezető mégis szerette
e trolikat, hisz minden otrombasága ellenére ritkán hagyta cserben (nem
elemi hibával) a gazdáját és a pedálokkal diktált parancsokat azonnal,
gondolkodás nélkül teljesítette. De eljárt felette az idő. Nem most, hanem
már 20-25 éve. Mégis itt szolgáltak és kedélyeket borzoltak közöttünk nap-mint-nap.
Utast és vezetőt többször is ért bennük áramütés, valamint az elektro-
és normálkorrózió szinte mindegyik karosszériáját megette. A BKV folyamatosan
próbálta kiváltani őket, de sosem volt lehetőség az utolsó járműtől is
búcsút venni. Legutóbb 2005...2007 táján a Ganz-Transelektro csődje húzta
át a terveket.
Ma, 2012. december 31-én egy kis, házi ünnepséggel véget ért a 37 éves
történet és a jelenleg legidősebb példány, az 1978-as évjáratú 904-es is
befejezte ezzel a pályafutását. Több tucatnyi, évek óta alkatrészre és/vagy
felújításra váró, korszerű (!) trolibusz állt és áll talpra az elmúlt hónapokban,
valamint az elnyűhetetlen, 24-26 éves Ikarus 280-as GVM trolibuszok is
kapnak mégegy felújítást. Talán maholnap forgalomba áll mind a 15 darab,
Eberswaldeből használtan vásárolt Gräf&Stift NGE152-es trolibusz. Így
a BKK számításai szerint a ZIU-k selejtezése nem okoz kocsikiadási problémát,
bár a témát mélyebben ismerők erről más véleményen vannak.
A típus nem tűnik el teljesen, a 840-es pályaszámú oktatójármű kikerül
a Városi Tömegközlekedési Múzeumba, a 927-es kisebb felújítást követően
nosztalgiajármű lesz, a 929-es és 938-as pedig belszolgálati munkagépként
megmarad. E két utóbbival téli, zúzmarás hajnalokon találkozhatunk majdan,
amikor a kényes elektronikával megáldott járművek helyett kaparják majd
a jeget a felsővezetékről.
A 904, 909, 912, 920, 926, 931, 933, 934, 941, 945, 955, 967, 969 és 972-es
pályaszámú kocsikat viszont a mai nappal - visszadátumozva, január
4-ről - selejtezték.
»
RÉSZLETES JÁRMŰÁLLOMÁNYI ADATOK «
Szintén ma, 2012. utolsó perceiben pedig állományba vette a két, még hiányzó
Volvo 7700-ast, így teljes a flotta. Ez a kettő: MFW-505, 537.
»
RÉSZLETES JÁRMŰÁLLOMÁNYI ADATOK «
Prágában ismét összefutott két villamos. Az „észak-budai” Hradčanská csomópontnál
két T3R.PLF+T3R.P szerelvény ütközött össze utolérésből. Kora reggel, 6:42-kor
a 8281+8574 és a 8279+8569 pályaszámú motorkocsikat törték össze igen rondamód'.
A balesetben hárman sérültek meg, a forgalom Hradčanská csomópontban 10:00
körül állt helyre.
A villamosokat – tekintettel az új beszerzésükre, illetve a nemrég korszerűsített
voltukra – tudomásom szerint helyreállítják.
A képek illusztrációk, a sérült járművekről korábbi időpontokban, békeidőben
készültek. Leírás a balesetről csehül: www.idnes.cz
HBweb
• 2013. január 5.
|
|
Közreműködésed
és megtisztelő figyelmed köszönöm!
Az oldalt
Hajtó
Bálint készítette
© 2012 •
HBweb.hu
|| balint.cyberhungary.net
|| PCNetsol.com
|