Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
AKTUÁLIS
2011.
JÚNIUS 17.
A mai nap közlekedett utoljára közforgalomban (!) a Ganz MÁVAG DMV motorvonatai,
ismertebb nevükön az MD mot-ok. A rendhagyó szerkezetű motorvonatok első
két példánya 1970.03.06-án és 11-én lépett a MÁV kötelékébe, az utolsó,
a 3042-es pedig 1975.04.11-én. Eme könnyűszerkezetű mozdonyból (poggyász-motorkocsi),
első- és másodosztályú személykocsikból és aggregáttal felszerelt vezérlőkocsiból
álló motorvonatokhoz hasonló járműveket gyártottunk Brazília, Egyiptom,
Görögország, Jugoszlávia, Szíria, Szudán, Tunézia, Új-Zéland és Uruguay
számára is.
E barátságos, de hosszú távon „utazhatatlan”, kellemesen vezethető, de
körülményesen fenntartható dízel-hidromechanikus motorvonatokat a 2000-es
évek elején kezdték kivonni a forgalomból. Az elmúlás sorát 2000.07.01-én
Szegeden súlyos balesetben megrongálódott 3029-es kezdte, majd lassacskán
álltak le mind a mozdonyok, mind a személy- és a vezérlőkocsik. 2003 óta
nem továbbítottak elsőosztályú, Ax kocsikat, majd a példányszámuk annyira
megfogyatkozott, hogy 2004-ben Szentes környékéről, majd 2009-ben Pécs
térségéből tűntek el.
Utoljára Debrecen körzetében eregették jellegzetes bársonyos röfögés mellett
füstjüket. 2008 óta félévről félévre hosszabbítgatták meg aktív napjaikat,
mígnem ma, azaz 2011. június 17-én szállított utoljára közforgalmú vonatként
utasokat.
2010-ben, a Magyar Vasúttörténeti Park tizedik évfordulójára a 3017-es
mozdonyt, a Btx 025-ös vezérlőkocsit és még két mellékkocsit eredeti színterv
szerinti fényezést kapott, de sem vázszerkezetét, sem gépészeti berendezéseit,
sem berendezéseit nem újították fel, gyakorlatilag a forgalomból kivont,
elég rossz állapotban, üzemképtelenül várja sorsát. A 3002-es mozdonyt,
mint a két prototípus egyikét pedig utolsó forgalmi állapota szerint őriznek
– egyelőre.
A mai nap a Debrecen - Sáránd - Nagykereki vonalon teljesített utoljára
szolgálatot az MDmot 3006 - 2005 049 Bx - 2005 050 Bx - 2705 016 Btx szerelvény
a 36710-36749-36722-36715-36724-36713 fordulókban. Az utolsó vonatpár előtt
Szécsey István volt Ganz-főmérnök, valamint korabeli üzemeltetők emlékeztek
meg a negyvenéves leköszönő sorozatról és ezt követően feldíszítették a
szerelvényt. 17:50-kor pedig az MD-korszak véget ért.
A cívis város nem csak az MD-vel csábított fotózásra, hanem a 480 002-es
pályaszámú Bombardier Traxx vadonatúj villamosmozdony által vontatott IC654-es
sz. kör-IC, a Floyd vasúttársaság 609 002-es pályaszámú EPC 060DA típusú
„Sulzer” dízelmozdonya, valamint az ÖBB tulajdonában álló, jelenleg a Rail
Cargo Hungária által bérelt 1116 003-as pályaszámú Siemens ES64-es sorozatú
„Taurus” villamosmozdonya által vontatott tehervonatok.
A városi közlekedés is tartogatott szép és döbbenetes momentumokat. A 2009.
július 1-től a helyi autóbuszközlekedést üzemeltető Cívisbusz Konzorcium
autóbuszokat rendelkezésre bocsájtó alvállalkozója, az Inter Tan-Ker Zrt.
futásteljesítményének megrendelése az utóbbi egy évben sajnálatosan csökkent,
a tömegközlekedés visszaszorult. A szerződés ellenben kötelező erejű, ezért
idén áprilistól hétvégi napokon szünetel a trolibuszközlekedés helyettük
autóbuszok pöfögnek nagy fogyasztású Euro 5-ös dízelmotorokkal. Dacára
mindez annak, hogy a trolibuszaik több, mint 90%-a önjáró üzemre alkalmas.
Ezt a folyamatot most tetézték: a vakáció beköszöntétől, azaz a mai naptól
először július 4-ig, valamint augusztus 5-től 31-ig munkanapokon is (!)
szünetel a trolibuszüzem. Ezen időszakban a teljesítmény-kompenzáción túl
a felsővezeték-rendszerbe nagy sebességgel (40-50 km/h) járható, korszerű
váltókat szerelnek fel. Igaz, az önjáró trolibuszoknak köszönhetően emiatt
sem lett volna indokolt a teljes üzemszünet elrendelése.
A DKV ettől függetlenül ünnepelni készül. Holnap a villamosvonalukon felvonul
a járműparkjuk színe-java, a 260-as nosztalgia motorkocsi (ex-budapesti
2964-es), valamint az 1884-1984-es, beszédes pályaszámú ikerkocsik (ex-budapesti
2568 és 2572-es). Továbbá egy 2009-ben beszerzett különlegességük, a nagyon
ritkán utcára merészkedő, belszolgálati járműként szolgáló 205-ös pályaszámú
(a szintén Budapesten szolgált ex-3403, 7662 - oktatókocsi) kétirányú UV-motorkocsi.
A 2009. július
1. óta már csak a helyközi és távolsági autóbuszközlekedést üzemeltető
Hajdú Volán, miután a helyközivé alakítható volt debreceni helyi kocsikkal
„vérfrissítette” járműparkját, tavaly év végén és idén új járművek beszerzésére
adta a fejét. Ikarus-ARC E127-es szóló és Volvo 7700A csuklós buszokat
szerzett be.
HBweb
• 2011. június 18.
|