BALESET A FOGASKEREKŰ
VASÚTON
Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
2011. június 4-én 13:30-kor személyi sérüléssel nem járó súlyos üzemzavar,
mondhatnánk baleset történt Buda egyik különleges közlekedési eszközén,
a Fogaskerekű Vasúton. A Széchenyi-hegyről Városmajorba, völgymenetben
közlekedő 54/64-es pályaszámú szerelvény 54-es motorkocsijának völgyoldali
forgóvázának szabadon futó tengelye eltörött. A BKK és a Főváros közleménye
szerint a bajt a tengely kagylós törése okozta.
A BKV a Fogaskerekű Vasút üzemét 2011. június 4-én, 17:00-kor leállította.
A járműpark tengelyeit és egyéb teherhordó részeit tüzetesen átvizsgálják,
amennyiben hasonló, kezdő repedést tapasztalnak, azt az alkatrészt, gépelemet
kicserélik. Mivelhogy 1973-as évjáratú, azaz 38 éves motorvonatokról van
szó, az alkatrészek utángyártása nem ígérkezik rövid folyamatnak. Így a
kritikus, a mind az öt hadra fogható szerelvényt igénylő nyári hétvégi
menetrend még jó darabig nem lép újra érvénybe (a teljes állományt képző
további két szerelvény: 52/62 és 57/67 épp felújítás alatt áll).
MOTORKOCSIK |
Típus |
Állományba
vétel |
Korszerűsítés |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Pályaszám |
Tulajdonos |
Telephely |
Megjegyzés |
SGP
G/T1G |
1973.08.09 |
2005.12.16 |
|
|
51 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
G/T1G |
1973.08.10 |
J1+K |
|
|
52 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
G/T1G |
1973.08.09 |
2010.12.12 |
|
|
53 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
G/T1G |
1973.08.11 |
2006.12.20 |
54 |
52 |
54 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
G/T1G |
1973.08.10 |
2009.01.16 |
|
|
55 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
G/T1G |
1973.08.09 |
2004.12.29 |
|
|
56 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
G/T1G |
1973.08.14 |
J2+K |
|
|
57 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
VEZÉRLŐKOCSIK |
SGP
S/T1W |
1973.08.09 |
2005.12.16 |
|
|
61 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
S/T1W |
1973.08.11 |
J1+K |
|
64 |
62 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
S/T1W |
1973.08.09 |
2010.12.12 |
|
|
63 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
S/T1W |
1973.08.10 |
2006.12.20 |
|
62 |
64 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
S/T1W |
1973.08.10 |
2009.01.16 |
|
|
65 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
S/T1W |
1973.08.09 |
2004.12.29 |
|
|
66 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
SGP
S/T1W |
1973.08.14 |
J2+K |
|
|
67 |
BKV |
BKV
• Városmajor |
|
FORGALMI
ZAVAR
A baleset 13:30-kor történt Gyöngyvirág utca alsó váltójánál. A vonal felső
részén: Gyöngyvirág utca és Széchenyi-hegy között két szerelvény, az 51/61
és 56/66 ingázott 17 óráig. Az alsón: Városmajor és Erdei Iskola között
pedig az 53/63-as, egyedül. Az 55/65-ös pedig szállította a műszaki mentéshez
a szükséges eszközöket, valamint a műszaki mentés után ez a szerelvény
„vontatta” le Városmajorba a tengelyvesztett 54/64-est.
13:30 és
17:00 között a kirándulni vágyók megtehették első hegymeneti sétájukat
Erdei Iskola és Gyöngyvirág utca között, ugyanis a hegyvidéki úthálózat
kialakulása miatt ezen szakaszon a Fogas pótolhatatlan.
17:00 után pedig
Széll Kálmán tér és Széchenyi-hegy között, úgymond teljes vonalon pótlóbuszokat
indított a BKV.
MŰSZAKI
MENTÉS
Miután a nehezen hozzáférhető helyszínen megrekedt vonatból eltávolították
a két tengelycsonkot, valamint a törött tengely által tönkretett és kiszakított
légsűrítőt, a mozdíthatóvá varázsolt 54/64-es pályaszámú szerelvényt merev
vonórúddal az 55/65-ös segítségével Városmajorba vontatták. A sérült alkatrészek
eltávolításáról, a BKV kivonult műszaki alakulatáról, valamint a vontatásról
készült képeimet a HBweb Fotogalériájában találod.
HOGYAN
TOVÁBB?
A BKV ígéri, hogy 2011. június 7-én, kedden csökkentett üzemben újraindul
a forgalom, de a csökkentett üzem paraméterei még nem ismertek.
Addig a
Széll Kálmán tér és Széchenyi-hegy között 60V jelzéssel pótlóbuszok közlekednek.
A hegyvidéki úthálózat sajátosságai miatt Orgonás, Esze Tamás Iskola és
Erdei Iskola megállóhelyek mindkét irányban, Művész út megállóhely pedig
lefelé ellátatlanul maradnak.
A SÜRGETŐ
JÖVŐ
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már 2007-ben, azaz immáron
közel négy éve kiadta előzetes tanulmányát a Fogaskerekű Vasút megújításáról.
A lényege: Széll Kálmán tér és Normafa között közlekedő részben fogasüzemű
hegyivasút szolgálná a Hegyvidék életét. Az új, speciális háromrészes villamos
motorvonatok Széll Kálmán tér és Városmajor, valamint Széchenyi-hegy és
Normafa között adhéziós üzemben haladnának, Városmajor és Széchenyi-hegy
között pedig a hagyományos, fogaskerekű üzemben. Ilyen megoldásra Svájcban
számos, évszázada kitűnően működő példát láthatunk (gyakorlatilag a Pilatusbahn
és a Wengener Alp Bahn kivételével valamennyi fogskerekű vasútjuk vegyesüzemű).
A Fogaskerekű Vasút jelen infrastruktúrája 38 éves, elhasználódott és leromlott,
alapos fenntartás mellett is már csereérett lenne. A korszerűsítés mielőbbi
megkezdése létkérdés, addig viszont a BKV-nak szavatolnia kell a biztonságos
közlekedést.
FEKETE
KRÓNIKA
Hasonló tengelytörés 1998-ban történt, amikor – szintén az 54-es pályaszámú
motorkocsi – szabadonfutó tengelye törött el a Művész út megállóhelynél.
A Fogaskerekű Vasút történelmének legsúlyosabb balesete pedig 1987. január
11-én, amikor a fagy miatt és egyéb okokból kifolyólag a „fékevesztett”
52-es motorkocsi nagy sebességgel a 63-as vezérlőkocsinak ütközött Esze
Tamás Iskola megállóhelynél. Az ütközés erejét jelzi, hogy a roncsok Orgonás
állomásig hömpölyögtek. Erről
a megrázó esetről a személyes élményeimet itt, a HBweben elolvashatod.
HIVATALOS
KÖZLEMÉNYEK
BKK:
„Súlyos műszaki zavar történt a Fogaskerekű vonalán, az előzetes szakmai
vizsgálat szerint tengelytörés következtében. A BKV a következő napokban
átvizsgálja a 38 éves szerelvények forgóvázait, addig korlátozás lesz a
Fogas közlekedésében, pótlóbuszok közlekednek. A szerelvények cseréje nem
halasztható, a BKK hónapokkal ezelőtt projektjavaslatot nyújtott be a Fogas
szerelvények cseréjére és a vonal Széll Kálmán térig való meghosszabbítására.
Reményeink szerint kapunk támogatást a programhoz és ebben az ágazatban
is ledolgozhatjuk az elmúlt évtized elmulasztott döntései miatt előállt
lemaradást.”
Főpolgármesteri Hivatal:
„Ma a Fogaskerekűn egy kagylós tengelytörés következett be. Kocsis István,
a BKV vezérigazgatója Tarlós István főpolgármesterrel konzultálva keddig
valamennyi szerelvényt a forgalomból kivon, ultrahangos felülvizsgálatot
végeztetnek el mind a 7 szerelvény 14 kocsiján. Feltételezhető, hogy a
Fogaskerekű szerelvények is nagyon elhasznált állapotban vannak. A minimál
szolgáltatás keddtől, a teljes szolgáltatás várhatóan a jövő hét végétől
állhat helyre. Akkor dől el, hogy a szerelvények meddig használhatóak még.Budapest;
2011. június 4.
Szűcs Somlyó Mária Kommunikációs igazgató Főpolgármesteri Hivatal”
HBweb
• 2011. június 5.
|