2008-2009
Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
Karácsony a szeretet és az elcsendesülés
ünnepe. A Szent estén ki kell(ene) húnyniuk a reflektoroknak, villódzó
girlandoknak, és észre kell venni a valódi fényt, a Világ Világosságát.
A fényt, amely nem hivalkodó, de mindöröktől való és mindörökké tart. Fényt,
amely nem több, mint egy pislákoló gyertya, de többet ér, mint a világ
minden kincse.
E kincsről szólt 1946-ban, a második
világháború után a romokon Mezei Mária színművésznő. A látszólagos értékek
semmivé foszlásáról és az emberiség újbóli felismeréséről. A sírhanton
kihajtó virágról, és a gőg, hiúság végéről, s a háború egyetlen tanulságáról.
Ha van negyed órád a Katarzisra, és utána van kedved évtizedekig ebből
erőt meríteni, kérlek ne légy rest, és olvasd el e kitűnő asszony gondolatait!
(HB)
Hoztam valamit a hegyekből
(Prédikáció a szeretetről és Istenről)
Megrendítően
szép és felejthetetlen pillanat ez számomra. amikor most idelépek az Úrasztala
elé. Színésznő vagyok, sok-sok szerep van mögöttem, s most mégis elszorult
szívvel, akadó lélegzettel állok itt, mert először történik meg velem,
hogy nem színházban, a mások élményeit és szavait közvetítem, ami tulajdonképpen
a színésznő feladata, hanem az Isten házában, a saját élményeimet a saját
szavaimmal próbálom átadni Önöknek. Bocsássák meg nekem ezt a merészséget
és engedjék meg, hogy belekezdjek ebbe a csendes beszélgetésbe, amit úgy
kívánok, mint soha semmit egész életemben.
Legelőször is kérni szeretnék Önöktől valamit. Én azt kérném ha lehet,
vessenek le most magukról minden cinizmust és gőgöt s hallgassák meg az
én szerény dadogásomat – szeretettel. Mert én most őszintén szeretnék beszélni,
olyan őszintén, ahogy talán életemben nem beszéltem, olyan őszintén, mint
ahogy a füvek és a. fák, a hegyek és a madarak beszélnek, akik között közel
két évig éltem. Ez a két esztendő volt, azt hiszem mindnyájunk életében
a legnehezebb, a legsötétebb élményekkel telezsúfolt idő.
Mindnyájan hoztunk valamit magunkkal ebből a pokoli két esztendőből, valami
végleges tapasztalást, ami irányítja azóta is az életünket. Én is hoztam.
Én azt, hogy itt állok és élek s ezt olyan nagyon nagy ajándéknak érzem,
amit nem fogadhatok el viszonzás nélkül, s amikor most Önökkel beszélgetni
kívánok, amikor verset mondok vagy énekelek, amikor színházat játszom,
vagy egy gyereket megsimogatok, úgy érzem, nem teszek egyebet, mint törlesztek
- törlesztem az adósságom, amivel tartozom annak a Valakinek, aki az életemmel
újból megajándékozott. S én úgy gondolom, s ezért ne haragudjanak rám,
hogy mindnyájunknak valahogy így kellene felfogni az ez utáni életünket:
ajándéknak, amiért hála jár és viszonzás. Meggyőződésem, hogy ez a végső
értelme ennek a különben olyan nagyon értelmetlennek látszó háborúnak.
Igen, én hoztam valamit a hegyekből. Hazahoztam a hitemet, mint egy nagy,
jó szagú meleg kenyeret, most szeretném, úgy, de úgy szeretném széjjelosztani.
A hitemet, hogy érdemes élni, de érdemes meghalni is, mert csodálatos törvények
igazítják mindnyájunk lépéseit s a halál nem pont az életünk mondatának
végén, legfeljebb pontosvessző, ami után újabb mondat következik. Elhoztam
a meggyőződésemet, hogy van egy nagyon nagy törvény, ami így szól: semmi,
ami történik veled, benned vagy körülötted, nem véletlen, hanem minden
tetted és gondolatod megtermi a következményét s ezért, bármi jó vagy rossz
ér az életben, annak előidézője te és csakis te vagy. S ha értetlenül állsz
szemben valami történéssel, valami méltatlansággal, szenvedéssel vagy magával
a halállal - légy meggyőződve róla, hogy feltétlenül megérdemelted, mert
okozóját, a törvényellenes tettet te követted el még akkor is, ha most
már nem emlékszel rá.
És elhoztam a legnagyobb törvényt, a törvények királyát, amiben minden
benne van, ami mindent betölt és mindent éltet, ami mindennek a megoldása,
célja és értelme - elhoztam a Szeretetet. Itt lakik bennem, benned, mindnyájunkban.
A füvekben és a fákban, a virágok illatában és a kutyád szemében, a kavicsokban
és a hegyekben, a csillagokban és a méhekben, a búzádra hulló esőben és
a gyermekedre hulló könnyben, az igazi dalban, az igazi csókban, mindenben,
ami van, amit látsz és amit csak sejtesz, mindenben a szeretet él - mert
a szeretet az Isten.
Szinte látom most egyesek arcán a gúnyos és főlényes mosolyt. Szegény teremtés
- gondolják -, milyen naiv és megszállott a hitével. Látom a másik megránduló
vállát, amint lerázza magáról a képtelennek és számára szinte már nevetségesnek
hangzó elavult szót: Isten. Látom a harmadik ökölbe szoruló kezét, haragosan
ránduló száját, amint fenyegetően dünnyögi: Istent mernek emlegetni nekem,
nekem, aki annyi szörnyű kínon és megaláztatáson mentem át? Hát hol van
az az Isten, aki eltűrte ezt a pokoli sok szenvedést és halált? De látom
azt a néhány kifényesedő szemet és kisimuló arcot is, akik a saját lelkük
halkan éneklő hangját hallják visszhangozni, amikor elsóhajtom a szót:
Isten. Látom mind a négyfajta embert: a Gőgösöket, a Bosszúállókat, a Kételkedőket
és a Hivőket. Jól látom őket, mert vándorlásom alatt sokszor találkoztam
mindegyikükkel. Akkor hallgattam, kérdeztem, figyeltem őket, most megpróbálok
felelni nekik.
Mondd, te szegény, gőgös ember, miért rángatod a vállad? Mire vagy olyan
gőgös, mondd? Az erődre talán? Hát nem láttad, hogy fosztja le az éhség
csontjaidról a jól ápolt és agyontornáztatott izmokat? Nem láttad, hogy
mállik szét imádott tested a gyűlölet által gyártott fegyverek egyetlen
kis szilánkjától? Nem láttad, hogy dőltek össze palotáid, villáid, gyáraid,
hidaid, nagyszerű erőid minden produktuma?
Mert a gyűlölet szórta a bombát, s a sok büszke emberi alkotás összeomlott,
mint a kártyavár. Nem merült fel benned egy pillanatra sem a kétely, hogy
talán, talán nem volt jó az alap, amire építettünk eddig? Mert nézz csak
szét a romokon, pesti embertársam - nem furcsa az, nézd csak -, hogy a
templomtornyok mind-mind milyen egyenesen állnak? Mint összetett, imádkozó
kezek nyúlnak fel a romok közül az égre…
Mosolyogsz? Nem hiszel a jeleknek? Kár - nagy kár, mert a Jelek és Csodák
vezethetnek már csak ki bennünket abból a sötét és félelmetes rengetegből,
ahová az emberi értelem bevezetett s ottfelejtett minket.
Vagy a vagyonodra vagy gőgös, te szegény vállvonogató? Hát van még vagyonod
? Vagy ha már nincs, gondolod, hogy ha újra összespekulálod, összefeketézed,
összeházasodod, összeirigykeded? Gondolod, hogy most majd meg fogod tudni
tartani? Nem, és ezerszer is nem! Ez az egyik legnagyobb értelme ennek
az egész elmúlt szörnyűségnek, hogy ráébredjünk végre: csak az marad meg
az anyagi javakból, amiért becsületes és jó szándékú munkával, mi magunk
megdolgoztunk. A többit elviszik, elszórják, felégetik, mind. Nem fontos
kicsoda, milyen jogcímen és milyen jelszó védelme alatt. A jelszavak és
emberi szándékok mögött az isteni szándék rejtezik és könyörtelenül csak
annyit hagy meg mindenkinek, amennyi valóságosan jár neki és amennyire
valóságosan szüksége van ahhoz, hogy az Úton tovább tudjon menni. És vigyázz,
ember, minél kevesebb az úti csomagod, annál közelebb vagy a Célhoz, s
aki mindenét és mindenkijét elvesztette, az nagyon figyeljen, áhítatosan
figyeljen, mert ahhoz már nagyon közel van a Cél: ahhoz már nagyon közel
hajolt az Isten.
Te Gőgös, még mindig hozzád szólok. Hozzád, aki nagyhatalmú, tekintélyű,
magas rangú hivatalnok voltál. Te voltál az, aki felvetett fejjel büszkén
vitted feketére festett bajuszodat s csak minden tizedik köszöntést fogadtad
kegyes biccentéssel. Emlékszel-e rám? Mert én nagyon jól emlékszem rád.
Ott ültél szemben velem a teherautón, ami vitt bennünket az ismeretlen
felé - akkor úgy éreztük, a halál felé. Emlékszem alázatos tekintetedre,
a szemed sarkán kibuggyanó könnyre, amivel elhagyott gyermekeidet sirattad.
Gyűrött . arcodra, kopott bajuszodra, amiről úgy kopott le a festék, mint
lényedről a hazugság. Ó, hogy megszerettelek akkor, te szegény-szegény
Gőgös - ott, azon az úton kezdtél ember lenni végre. Én azon az úton, az
ismeretlen felé vezető úton találkoztam az Istennel, s visszajöttem vele,
általa és érte.
Téged otthagytalak egy ablakban, riadt szemekkel s alig pislogó reménnyel.
De hiszem és remélem, hogy te is megtalálod az utad értelmét s akkor visszajössz
közénk - őszen és őszintén igazi emberként.
S most hozzátok szólok, öklöt rázó szegény bosszúállók. Ti vagytok mindnyájunk
közül a legsajnálatraméltóbbak, mert a tiétek a legnehezebb szerep. Most
rátok gondolok, akiknek valóban volna miért bosszút állni. Rád, te sárga
arcú, fáradt tekintetű Kapitány, akinek mindenkijét megölték egy jelszó
nevében, s ki most azzal próbálod vigasztalni magad, hogy te kínzol másokat.
Megértelek, de végtelenül sajnállak. Sajnáltalak már akkor is, mikor gúnyos
mosollyal figyelted tántorgásomat a hajnali országúton, ahogy a többi szerencsétlen
között, kínlódva cipeltem a batyumat s még nagyobb kínnal cipeltem magamban
az értetlenséget, hogy miért, miért kell nekem, éppen nekem itt vánszorogni
? Mert akkor még nem értettem meg az igazi tartalmát annak az unalomig
ismert bibliai mondatnak, hogy "az Isten útjai kifürkészhetetlenek". Akkor
lázadtam, vergődtem, kínlódtam s homályos szemekkel láttalak csak, Kapitány,
de haragudni akkor sem tudtam rád, amikor - megtaszítottál. Szereped olyan
nehéz lehet, s milyen boldogtalanná tehet téged. Látod, tőlem lassan vett
el a jó Isten mindenkit, akiket szerettem, de amíg meg nem bocsátottam
Neki és a világnak azt, hogy egyedül maradtam - addig mindig szomorú, sápadt
és boldogtalan voltam -, hasonlítottam egy kicsit hozzád, Kapitány.
És te, szerencsétlen, hamis fogú, cseh nyelvű szabó, akivel soha még szót
sem váltottam, mondd, ki öntötte beléd azt a mérhetetlen és fékezhetetlen
gyűlöletet irántunk, magyarok iránt, hogy engem, akit nem is ismertél,
meg akartál öletni csak azért, mert magyar vagyok ? Lehet - mondd, lehet
- hogy mi magunk, magyarok ? Félek, nagyon félek, hogy igen. Talán az apáink
vagy az ükapáink voltak igaztalanok, értetlenek, szeretet nélkül valók
őseiddel, s most termi meg a régi rossz mag nekünk, későbbi utódoknak a
gyűlölet gyümölcsét. - Jaj, mennyi szeretet és mennyi türelem kellene,
hogy kiengesztelhessük azt a sok-sok megsértett lelkű, elcsorbított mosolyú
cseh és más nyelvű szabót! - Mennyit? Pontosan annyit, amennyi gyűlöletet
adnak ők nekünk. Mert ez törvény : a sötétséget csak a világosság, a gyűlöletet
csak a szeretet oszlathatja el.
S most nektek üzenek furcsa, hangoskodó, kicsi, úgynevezett "emberbarát"
családok. Nektek, akik alig vesztettetek valamit. Megvagytok mindnyájan,
megvan a házatok, a bútorotok, megvan a munkátok és a bundátok, de a hiányzó
zöld sál miatt keservesen siránkoztok s a hiányzó zöld sál nevében kértek
el, amit lehet a hozzátok, "emberbarátokhoz" menekülő vándortól. Ti, akiknek
a gyermeke sápadtan és gúnyosan mosolyog - ti vigyázzatok! Mert az Isten
szeretet, igen - de könyörtelen szeretet, aki előbb csak a zöld sálat veszi
el tőled, de ha ez nem elég neked, elveszi a bundát, a bútort, a házat,
letörli a gyermeked gúnyos mosolyát és semmilyent sem fest helyette, téged
pedig addig őröl, amíg ki nem sajtolja belőled egy kis cseppjét a szeretetnek.
De addig, addig nehéz lesz az út.
Ezért üzenem hát, hogy vigyázzatok ! Ne sirassátok a zöld sálat, hanem
ha van még egy piros, adjátok oda annak akinek semmilyen sincs. Talán -
talán akkor előkerül egyszer még a zöld is.
S most te figyelj egy kicsit, te Kételkedő. Te, aki már nem érzed jól magad
a világban. Te, aki nyugtalan vagy, ingerült, rosszkedvű, mert állandóan
hiányzik neked valami. Te, aki kábulttá iszod, dohányzod, csókolod, dolgozod
magad, csak hogy elhallgattasd a Hangot, ami kiabál benned a megnevezhetetlen,
megfoghatatlan, elérhetetlen valami után, amit nem találsz meg se borban,
se dohányban, se csókban, de - nem találsz meg a görcsös, lihegő munkában
sem. Te, aki már sejted, hogy tulajdonképpen Istent keresed, de Tamás-lelked
jelt kíván és csodát követel ahhoz, hogy hinni tudjon. Te - aki én is voltam
valaha - figyelj ide! Tudod-e, mi a csoda?
A Csoda az, hogy élünk! Hiszem
és vallom, hogy külön-külön mindannyiunknak, akik életben maradtunk, személy
szerint fogta. az Isten a kezünket, hogy megmentsen bennünket - s ő tudja,
hogy miért! Mert Ő volt az, aki idejében elvezetett engem Pestről, Ő volt
az, aki betegséget adott nekem, hogy még ha akarnék se tudjak visszatérni.
Ő volt az, aki felfogta körülöttem a sivító golyókat, mikor az emberi közömbösségtől
kergetve egyedül és kétségbeesetten futottam az erdőn. Ő volt az, aki a
kellő pillanatban eltörte a lábam, s ezzel két hónapi menedéket adott a
csendőrös hazatoloncolás elől. Ő volt az, aki elaltatott egy éjszakán,
amikor mindenki reszketve várta a halált hozó robbanást. És Ő volt az,
igen Ö volt az, aki messze, künn Lengyelországban egy kicsi ház lépcsőjén
várt rám ahová egy szál ruhában, minden reményt és minden segítő szeretetet
messze magam mögött hagyva, hihetetlen és halált jelentő váddal terhelve,
roskadó lábbal és összeroskadt hittel egy furcsa fényű havas délután beléptem.
Ott állt a lépcsőn - idegen egyenruhában – rám nézett hosszan s csodálkozó
hangon magyarul megszólalt: "Hogy kerül maga ide M. M. ?" Óh ne, most ne
mondjátok azt, hogy "érdekes véletlen". Ez nem "érdekes" és nem "véletlen".
Ez a Csoda volt. Mert nem csodálatos-e az, hogy azt a teherautót máshova
küldték, s mégis "véletlenül" éppen ennél a kis háznál állt meg? Nem csodálatos-e,
hogy éppen az a pesti zsidófiú állt ott a lépcsőn; aki ismert, s tudott
minden úgynevezett "jót" rólam, jobban emlékezett minden emberséges kis
cselekedetemre, mint én magam. Nem csodálatos-e elgondolni, hogy ha nem
éppen ez a fiú áll ott, akkor távolban minden igazoló lehetőségtől, az
olyan váddal szemben, mint amivel engem a gyűlölet megvádolt, bizony nagyon
röviden szoktak intézkedni?
Nem, ez nem "érdekes véletlen", ez igenis a térdre kényszerítéses, „égzengéses
Csoda” volt, amire vártam, amiért kínlódtam egész életemben, ami feloldott
minden kételyt és bizonytalanságot bennem. A Csoda, ami véglegesen és megmásíthatatlanul
rávezetett az Útra, amin mennem kell. A Csoda, ami világít bennem és világít
előttem, hogy soha-soha többé el ne tévedhessek. - Hogy mi volt az ára,
nem fontos, ha százszor ennyi lett volna, mind kevés lett volna. És köszönök
minden gonoszságot, minden ridegséget, minden megalázást, minden ésszel
fel nem fogható rosszakaratot, mert minderre szükségem volt, hogy elkerülhessek
a lengyelországi kis ház lépcsőjére s ott szemtől szembe állhassak a könyörülő
Istennel.
És ez a csoda nemcsak velem történt meg. Megtörtént veled is, te Kételkedő,
megtörtént mindnyájatokkal Gőgösek, Bosszúállók és Hivők, hiszen másként
nem ülhetnétek itt! Nézz magadba Ember, és nézz vissza az elmúlt esztendőkre.
Lehetetlen, hogy olyan érzéketlen, olyan elvakult, eltompult légy, hogy
ne lásd meg a te személyes életmentő csodádat. Meg vagyok róla győződve,
hogy nem egy, de tíz úgynevezett "véletlent" találsz, ami ha nincs - ma
már te sem vagy.
Nézz magadba s azután nézz az égre és halkan, csendesen mondd ki a szót
: Köszönöm. - S a pillanatban, mikor ezt kimondtad, megtelsz hittel, megtelsz
örömmel, megtelsz hálával, megtelsz erővel, megtelsz szeretettel: betelsz
az Istennel.
Ó igen, hiszem és vallom, hogy a végső értelme ennek az elmúlt időnek:
megélni a nagy csodát - életben maradni, a csodán keresztül megtalálni
Istent, aki maga a Szeretet, betelni Istennel, betelni szeretettel, a szeretet
segítségével rálépni az Útra, a szeretet útjára s elvégezni a Feladatot,
azaz leélni az életet a szeretet nevében. Igen, ki merem mondani: Isten
országa soha olyan közel nem volt hozzánk, mint éppen most. Isten országa,
ami bennünk van, s ami egyenlő az új ember, a szeretettel teljes ember
megszületésével.
Most, igen most, amikor úgy érzed
és úgy látod, hogy eltűnt a szeretet a földről, mert eltűnt mellőlünk a
sok szeretetforrás és szeretetmankó, eltűnt az anyánk, az apánk, a gyermekünk,
eltűnt a szerelmünk, eltűnt a barátunk s árván és önzően sírunk a szeretet
után. Tudod-e, mi az értelme ennek a nagy árvaságnak?
Éhessé és szomjassá tett bennünket az Isten a szeretetre, azért vett el
körülöttünk minden szeretetforrást, hogy szomjas kínunkban végre önmagunkban
próbáljunk meg kutatni utána. S ekkor ébredünk rá a legnagyobb Titokra,
hogy a Szeretet, mint mag a földben, bennünk alszik, de csak akkor ébred
és csak akkor éltet, ha önzetlenül tovább adjuk másnak. Mert az önző, befelé
irányuló szeretet - az önszeretet – nem csak kifelé pusztít, pusztít befelé
is - elpusztít végül Téged is. De az önzetlen, kifelé irányuló szeretet
- a felebaráti szeretet - épít és éltet másokat s magadat egyaránt. Ezt
az országot elpusztították, az egyéni, osztályi, faji, nemzeti önszeretet
nevében. Újjáépíteni a magunk és mindenki számára egészséges, boldog országgá
újjáteremteni, az önzetlen, mindenkire kiterjedő felebaráti szeretet nevében
lehet! Az Isten nevében lehet - mert az Isten: a Szeretet, s bennünk, magunkban
a szeretet az az isteni mag, ami a mi létünk legbelsőbb lényege, s az emberi
élet értelme nem lehet más, mint felfedezni ezt a magot, táplálni, öntözni
-, hogy felnövekedve betöltse egész valónkat s ilyen módon beleolvadjunk
az isteni szeretet egészébe, belesimuljunk a világ harmóniájába. S tudod-e,
mi ez az állapot kedves embertársam? Ez az amit úgy hívunk: boldogság,
teljesség, - ez az üdvösség.
Boldog akarsz lenni? Először is kezd el Te magadat újjáteremteni. Lépésről
lépésre haladj befelé és tégláról téglára bontsd le magadban az önzés falát.
Legelőszőr is tanuld meg a lemondást, - ha még ez a szörnyű háború-iskola
meg nem tanított volna rá. Mert hogy iskola volt, azt ugye mindnyájan tudjuk.
Félelmetes szigorú iskolában ül
az egész emberiség, ahol a fő tantárgy a szeretet; s ahol könyörtelenü1
le kell vizsgáznia mindenkinek, ha felsőbb osztályba akar lépni – ha boldogabb,
teljesebb, emberhez méltóbb életet akar ezután élni.
Tehát: lemondani. De nem fogcsikorgatva, átkozódva, hanem jókedvűen mosolyogva,
- önként lemondani. Először csak kevésről, később mindig többről, s mikor
megtanulsz önként, jószántodból mindenről lemondani, akkor, de csakis akkor
megkapsz újra mindent.
Mert a szeretet első törvénye így szól: a szeretetet adni kell, csak akkor
kaphatjuk. S minél többet adsz belőle, annál több lesz neked, magadnak
belőle. Mert az önzetlen szeretet kimeríthetetlen forrásból táplálkozik:
a világot éltető, mozgató, fenntartó isteni szeretetből, s mikor adsz valamit
- pénzt, ruhát, munkát, mosolyt vagy akárcsak egy simogatást -, akkor láthatatlan
sugarak kapcsolnak össze ezzel a legfőbb forrással, s Te csak mint közvetítő,
összekötő vezeték, felfogod és továbbadod az "életnek vizét", ami soha
el nem apad, amiről Krisztus beszélt, s ami a szeretet.
Hihetetlen, elképzelhetetlen erő az önzetlen szeretet. Csak megmozdul benned
s máris megváltozik körülötted a levegő. Megváltozol elsősorban te magad.
Letörli arcodról a keserű vonást, kisimítja szemed alól a ráncokat, belelop
a szemedbe valami furcsa derűt, amitől fényleni kezd az arcod is - fényleni
kezd az egész lényed is. Újraépíti egész testedet - valóságosan új embert
épít belőled. Jó étvágyat ad és nyugodt álmot. Igazi békét ad és igazi
örömet. Úgy nevetni és úgy nevettetni senki sem tud, mint akiben felébredt
a szeretet. Mert az igazi színház is tulajdonképpen szeretetadás: vigasztalás
és örömet okozás.
S tudod-e, hogy az élő szeretet megváltoztatja körülötted az embereket
is. Mert az is a szeretet törvénye: akinek egyszer szeretetet adtál, az
előbb vagy utóbb kénytelen azt továbbadni - de vigyázz -, nem neked adja
vissza, hanem valaki másnak. Hiszen éppen az a szép, hogy egy kevés élő
szeretet végtelen láncolatát indítja el a szeretet átadásának, és egyszer
valahonnan, valakitől - amikor a legnagyobb szükséged van rá - megnövekedtett
formában szépen visszakerül hozzád.
Ugye, ti fénylő szemű hivők, ti, akikben már megszületett a szeretet, ugye,
ti tudjátok, hogy ez az igazság?
Óh, te kedves-édes Hermann Boriska, kicsi parasztasszony ágyszomszédom
a kassai kórházban, akit hajnalban már felvert az aggodalom s beteg szívét
meghajszolta a félelem, hogy mi van az ő három kis gyermekével otthon,
s mi lesz a negyedikkel, akit beteg szíve alatt hordott, ugye, te tudod,
Boriska, hogy milyen "jó üzletet" csináltam én veled, amikor neked adtam
a piros kabátom? A piros kabátot, ami olyan vonzóan és csábítóan piros
volt, hogy egész nap le nem tudtad a szemed venni róla. Dehogyis merted
volna kérni. Csak vágyódva nézted, csodáltad és sírva fakadtál, mikor a
kezedbe nyomtam.
De utánam jöttél, napok múlva megkerestél s édes kis kékkarikás arcocskádban,
puha kis csókodban elhoztad nekem az én soha nem látott édesanyám csókját
- s meleg, hívó szavadban, hogy jöjjek hozzád falura, feküdjek ott nálad
- elhoztad az én régen elsüllyedt igazi otthonom melegét. Óh te kedves,
hálás kicsi lélek, aki férjed helyett szántottál-vetettél, magad helyett
főztél mostál, gyereket dajkáltál s beteg szívvel gyereket vártál, - engem
is vállalni akartál, csakhogy megháláld a piros kabát örömét.
Boriska, szívem, üzenem neked; hogy a tartozásod ki van egyenlítve. Mert
befogadott engem, mikor a legnagyobb szükségem volt rá - egy kicsi testvéred,
a Kababik Rozika, akinek az arca éppen olyan kedves, mint a tied, a szeme
éppen olyan tiszta; s akiben ugyanaz a szeretet él, ami benned, Boriska.
Ugye, te törött tekintetű, reszkető kezű, repedezett: körmű furcsa kicsi
ember, aki a poprádi utcasarkon megfogtad a kezem s nem kérdeztél semmit,
csak felsegítettél az idegen gépkocsira. - aki takargattál, enni adtál,
pedig te is rongyos, te is éhes voltál, hiszen nagyon messziről, egy haláltáborból
jöttél vissza – ugye tudod, hogy a te jóságodat valahol, valaki azóta már
visszaadta a te anyádnak, a te nővérednek, a te gyermekednek.
És te, kedves Tatár, aki őrünk voltál, aki mindig nevettél, és mindig énekeltél.
Raktad a tüzet egész éjjel; hogy mi, szegény foglyok, jaj, csak meg ne
fázzunk - aki enni hoztál, és cserébe semmit se vártál -, talán te nem
is tudod, hogy a szeretet énekelt benned. Te csak élsz és dalolsz, mint
a madarak, s a madarak biztos ösztönével végzed feladatodat a világban.
És te, idegen lány az idegen városban, aki kézen fogtál, lefektettél, simogattál,
az egyetlen megmaradt cipődben az én dolgaim után szaladgáltál - ugye tudod,
hogy a sok megaláztatás és bujkálás alatt lopakodott beléd a szeretet,
amit aztán rám pazaroltál.
Ó igen, adni kell, adni, mindent odaadni. Munkát, erőt, életet. Pénzt,
ruhát és kenyeret. Könnyet, mosolyt, simogatást. Jó szándékot, jó akarást,
imádságot, egészséget. Melegséget, élő hitet. Odaadni akárkinek, a legelső
nincstelennek, a náladnál szegényebbnek. Szeretettel adni és érte semmit
sem kívánni.
Így kell élni.
S ha valóságban így fogsz élni, akkor, de csakis akkor mindent, de mindent
vissza fogsz kapni. Amiről álmodtál, valósággá válik. Amire vágyódtál -
elébed hozzák. Akit elvesztettél - újra megtalálod. Mert megtalálhatod
anyád simogatását egy idegen asszony kezében, elhozhatja neked eltűnt kedvesed
csókját egy idegen csókja, s megvigasztalódhatsz egy idegen gyermek mosolyától
is. De csak akkor, ha adtál valaha valakinek valamit olyan szeretettel,
mintha valóságos anyád, valóságos fiad, valóságos kedvesed lenne.
Mert ne felejtsd el soha, hogy mindnyájan egyek vagyunk, mindnyájan testvérek
vagyunk, és testvéreink a fák, a füvek, a kutyák, a kövek, a hüllők, a
bogarak, a csillagok s a madarak. Mindnyájan testvérek vagyunk - mert mindnyájan
a Szeretet teremtményei vagyunk. S tudjátok-e, hogy aki a szeretetben él,
annak többet soha semmitől sem kell már félnie. Nem kell töprengenie, hogy
jól csinál-e valamit vagy sem, mert nem ő cselekszik már, hanem a szeretet
cselekszik őbenne. Annak a lábát puha kezek fogják s szépen igazítják,
ne ide lépj, - nézd csak - inkább ide, így jobb. S ha elhomályosodik előtte
az Út, kis jelek és csodák gyúlnak ki a sötétben s világítanak a léptei
előtt.
Elmesélek most egy ilyen "kis csodát", amit akkor kaptam, mikor egyszer
nagyon elfáradtam. Olyan fáradt voltam. hogy úgy éreztem, mégis legjobb
lenne lefeküdni az út mellett s hagyni, hogy az élet menjen szépen tovább
- nélkülem.
Kórházban feküdtem akkor. Egy reggel valami furcsa kis nyugtalanságtól
hajtva bújtam ki az ágyból s minden cél nélkül kisiettem a folyosóra. Mintha
. . . igen, mintha hívott volna valaki. Egy kis szőke, rongyos, angyalszemű
fiú sírt az egyik sarokban. Egyik kezecskéjét elvitte az akna és az anyja
szidta, szidta, hogy milyen rossz fiú, neki ilyen nagy bajt okozott. Behívtam
őket magamhoz. Az asszony szegény - favágó felesége. Férjét elvitték, még
négy lánya van, s ez az egy fia most ilyen költséges bajba sodorta, hiszen
nincsen pénz még vonatra se, hogy kötőzésre tudjanak bejárni.
Szerényen mondta – hát adtam neki. Sírni kezdett. Hihetetlen, mennyire
elszoktak az emberek egy szemernyi jóságtól. Tiltakozott, s a végén erővel
a kezembe nyomott egy kis csomag maradék vajat amit kopott kiskosarából
kapart elő. Elmentek, s ahogy kibontom a piszkos hártyapapírt az egyik
oldalán szépséges arany iniciáléval, égszínkék betűkkel ráírva ezt olvasom
: ,,Az odafelvalókkal törődjetek, ne a földiekkel ” (Kol. 3,2)
Óh, hát elfáradhat-e az, félhet-e az valamitől, akinek – levelet írt az
Úristen?
És most végezetül nagyon halkan szeretnék még valamit mondani. Meg kell
tanulnunk újra imádkozni. Hihetetlen erő az ima. Még egy halk sóhajtás
is felmérhetetlen erőket hív életre. Ne szégyelljük magunkat, sóhajtsunk
fel: "Édes jó Istenem, segíts meg bennünket."
És az Isten odahajol hozzád és segíteni fog rajtad - mint ahogy segített
azon a kicsi fiún is, akit egy éjjel összeroncsolt hassal hoztak be a műtőbe,
akiről lemondott az apja de lemondott az orvosa is s akinek a műtőasztalon
súgtam a fülébe: „Meglásd megsegít az Isten.” S ő kékülő ajakkal, kétségbeesetten
jajongó hívással kiáltotta: "Istenem, Istenem, Istenem!" És az Isten odahajolt
a műtőasztal fölé, megfogta a sebész elcsüggedt kezét, vezette, megsimogatta
az irtózatos sebet, rálehelte az Ő titokzatos melegét erre a szegény kihűlő
kis testre. S a kicsi Tatárka György tíz nap múlva, jókedvűen szaladt a
kertben, cseresznyét majszolt, s amikor megkérdeztem, hogy mit gondol,
vajon ki segített rajta – lesütött szemekkel, a zavartól pirosan, halkan
azt felelte: „Az Isten”.
Igen. Ő segített rajtad, kicsi Tatárka György, s Ő segít, csak Ő segíthet
rajtunk is, mindnyájunkon. Ezen a fölsebzett országon, ezen az egész irtózatos
világon. Hívjuk hát, hogy jöjjön, jöjjön ide hozzánk. Hajoljon ide hozzánk,
simogassa le rólunk a közönyt, a gőgöt. Nyissa ki a szívünk rozsdás ajtaját,
lépjen be és maradjon bennünk. Hogy építhessünk neki magunkból templomot,
s a sok kicsi ember-templomból építhessünk egy új Országot, aminek az alapja
a szeretet, s tartalma a szeretet, a koronája a szeretet legyen. Mert nincsen
nagyobb hatalom, és nincsen nagyobb erő, mint a szeretet – mert a szeretet
Isten. Jöjj hát Szeretet, hogy legyen a mi lelkünk a te templomod, s ha
sírunk, ha nevetünk – ha imádkozunk vagy bukfencet hányunk, mindig a Te
törvényedet szolgáljuk: melegséget árasszunk, örömet osztogassunk, szeretetet
kínáljunk.
Én Édes Istenem, segíts hozzá minket!
(Forrás: Mezei Mária: Vallomástöredékek)
|