HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!
Bajban a BKV
   2010. ősze a rég megjósolt összeomlás kezdetét hozza el Budapest tömegközlekedésébe.

A metró válsága
   Július legvége óta tart a folyamatos ütés-váltás az Alstom Metropolis metrókocsik körül, ugyanis - mint ismeretes -, a gyártó lassan két esztendeje nem tudta termékét oly műszaki és felszereltségi állapotra hozni, hogy a magyar közlekedési hatóság engedélyezze közlekedésüket, illetve, hogy egyáltalán ez a járműtípus akárcsak ideiglenes futásengedélyt kaphasson.


   A felek egymásra mutogatnak, a neves járműgyár neves járműgyárhoz méltatlan eszközökkel kíván élni a várhatóan elhúzódó gigászi-jogászi csatában, miközben Budapest üzemképes metrókocsik nélkül marad. 


   A kelet-nyugati metró járműparkjának állománya e közben lassan kétségbeejtővé válik, az EV és EV3 típusú motorkocsik kifáradási határukhoz értek, kiváltásuk égetően fontos lenne. Részük már le van állítva, maradékuk még fut, de a karbantartási ciklusrend szerint előírt nagyjavítás (vagy selejtezés) előtti futásteljesítményt már túlteljesítették. A rendkívüli nagyjavítások elkerülhetetlenné váltak, hisz új jármű forgalomba állásáig évek telnek majd el, amely várakozást a jogászok harca, illetve egy Budapest számára kedvezőtlen eredmény meg is hosszabbít.



Az autóbuszok válsága
   A gumikerekes ágazat sem ússza meg. Évek óta tartó folyamat, hogy az alkatrészhiány miatt a balesetet szenvedett vagy váztörött autóbuszok
leállásuk után donorrá válnak és szép-lassan elfogynak. BPI-779 nicknevű közlekedésbarát honlapján naprakészen nyomon követhetjük a tartósan leállított autóbuszok egyre gyarapodó jegyzékét. Van köztük olyan Ikarus 415-ös is, amely már négy éve nem végzi feladatát. 


   A BKV megpróbálja életre kelteni a leromlott állapotú járműparkjának akkora részét, amekkorát csak lehet, de a romlás folyamata gyorsabb. 


   A tavaly ősszel forgalomba állított használt VanHool AG330-as csuklós autóbuszok tűzoltásra voltak jók, illetve további vonalak csuklósításának adták meg az alapját. Kritikus, avagy kritikán aluli az Ikarus 405-ös típusú midibuszok állománya, állaga. Az 1994/1995-ben vásárolt 90+2 darab járműből
állományban már csak 41 darab van, de az üzemkészségük olyan alacsony, hogy a 16, 16A, 116, 27, 191, 203, 237, 251-es vonalakra is gyakorta
nem tudják kiadni őket. 


   A helyzet a többi típusnál sem sokkal rózsásabb, de vállalati szinten általában sikerül összeszedni annyi tartalékot, hogy azonnali átcsoportosítással be tudják foltozni a lyukakat.

Már nincs mivel foltozni - külső segítségre van szükség

   Legalábbis ez volt a helyzet eddig. Budapest leköszönő városvezetése örökségül a BKV csődközeli helyzetének részeként azt is az utódra hagyta, hogy az egyre sűrűbben kilyukadó kocsikiadást valahogy mégis biztosítsák.


   Idén szeptembertől ez már várhatóan nem fog sikerülni, mert az üzemképtelenség miatt leállított buszok mennyisége jóval meghaladja a rendszerben lévő tartalékot. Ezen felül a forgalomba merészkedett járművek műszaki és biztonsági állapota is szörnyű: a Nemzeti Közlekedési Hatóság többüket több ízben ki is vonatta a forgalomból. 
   Külső segítségre van szükség. Új, vagy használt járművek beszerzésére az idő rövidsége miatt szeptemberig nem volt lehetőség, a meglévő külső, rejtett tartalékokat: az alvállalkozókat kellett mozgósítani. Augusztus elsejétől a budaörsi 288-as és 289-es vonalakat már a VT Transman Kft. üzemelteti használtan beszerzett Mercedes-Benz Cito midibuszokkal.
   Szeptembertől további kapacitás-bevonás kell. Első ötletként felmerült a Városüzemeltetési Bizottság ülésein, hogy további kocsikilométer- teljesítményeket szerveznek ki alvállalkozásba, de ez néhol ütközik a közbeszerzési törvényekkel. Másik lehetőségként felmerült, hogy a meglévő teljesítményt osztják el másképp: az alvállalkozók többletjármű-bevonással csak a munkanapi csúcsidőszakokra koncentrálják a szerződésekben meghatározott teljesítményeket, csúcson kívül és hétvégi napokon a BKV összeszedi magát és óriási erőfeszítéssel kilöki a garázskapun a még élő
járműveit.
   A VüBi mégis az első megoldás mellett döntött: többlet-alvállalkozói részesedést von be a rendszerbe. Megjegyzendő, hogy teljesítmény- átcsoportosítás már előfordult a BKV alvállalkozóinak történelmében: 2010. januárjában, az elhúzódó BKV-sztrájk idején a békeidőben teljesített kilométereket csoportosították át a fontosabb útvonalakra. Az alábbi kép is a 990A jelzésű, rendkívüli viszonylaton közlekedő VT Transman tulajdonú
Alfabusz Localot ábrázolja.



Szeptembertől több alvállalkozó Budán és Csepelen
   2010. szeptember 1-től dél-Budán és Csepel-szigeten a Volánbusz és a VT Transman további szerephez jut:

13/113/113A: Volánbusz | Mercedes-Benz Citaro | 3db
38/138: Volánbusz | csuklós | 10db
40E/188E: VT Transman | Ikarus 263 és Alfabusz Localo | 4db (egyelőre bérelt Mercedes-Benz O405)
88: Volánbusz helyett VT Transman 1db (a többi forgalmi számot továbbra is a Volánbusz biztosítja)
140/172E: VT Transman | Ikarus 263 | 4db (egyelőre bérelt Mercedes-Benz O405)

Az elpusztíthatatlan 263-asok

   Ismét megjelennek Budapest útjain az Ikarus 263-as autóbuszok. 1999. szeptember 1-én tűntek fel Fővárosunkban az első alvállalkozóként a VT
Transman égisze alatt. VID-329...342-es rendszámaik is árulkodtak a Videoton Holdingos kötődésről. Ezek az autóbuszok az orosz válság
hatásaként maradtak itthon, több tucatnyi társukkal, szerte az országban. Hosszított kocsiszekrény, robusztus vázszerkezet, mechanikus sebességváltó. Néhányuk a Budapest külvárosaiban található bevásárlóközpontok vásárlóit, valamint a székesfehérvári Videoton
dolgozóit szállították.




   2007-ig, az Alfabusz Localok megérkeztéig cammogtak a dél-budai utakon, majd egy kisebb hattyúdal keretén belül a 83-as trolibuszokat is pótolták. Eközben a VID-es rendszámaikat kicserélték. 2008 óta Dunaújváros és Sárbogárd térségében az Alba Volán alvállalkozójaként dolgoztak, 2010. őszétől újra Budapesten tevékenykednek.



Dupla gebin – azaz az alvállakozás alvállalkozása
   Jelenleg, azaz szeptember elején a VT Transman nem rendelkezik oly nagyságú üzemképes autóbuszflottával, hogy ezt a hirtelen reá hárult feladatot ellássa. Ezért az elnyűhetetlen, de mégis elnyűtt Ikarus 263-as autóbuszaik üzemkésszé tételéig az M6Log-tól bérel használt, Németországból vásárolt Mercedes-Benz O405-ös, helyközi kivitelű autóbuszokat, amelyek egy részét a Volánbusz bonyolult, áttekinthetetlen gödöllői alvállalkozói szövevényéből már ismerhetünk. Ezúttal kék-fehér színben ingáznak dél-Buda és Budaörs, illetve Törökbálint között a 40E, 172E és 188E vonalakon.



Csak tűzoltás
   Tudjuk és érezzük mindannyiunk a bőrünkön, hogy ez csak tűzoltás, gyorssegély. Tartós, hosszú távú megoldást nem nyújt a budapesti autóbuszközlekedés égető problémájára. Igazi megoldás legalább 1000 új autóbusz, és/vagy további vonalak, térségek koncessziós üzemeltetése
lehetne. Az utóbbi mellett szól az is, hogy az igényes alvállalkozóknak történő tisztességes kiszervezéssel a járműbeszerzés is közvetve megvalósul.

Selejtezés

A kínzó járműínség ellenére a BKV 2010. szeptember 1-i dátummal az alábbi - menthetetlennek ítélt - 25 autóbuszát törli az állományából:
Db Típus Állományba vétel Rendszámcsere Előző frsz. Forgalmi rendszám Azonosító szám Állományból törlés Telephely Megjegyzés
1. Ikarus 260 45 1986.11.12 2000.05.09 BX 60-12 BPO-092 00-92 2010.09.01 BKV • Kőbánya  
2. Ikarus 260 46 1988.08.26 2000.03.04 BX 72-71 BPO-162 01-62 2010.09.01 BKV • Délpest  
3. Ikarus 260 46 1988.09.06 1999.09.14 BX 72-75 BPO-163 01-63 2010.09.01 BKV • Óbuda  
4. Ikarus 260 45 1990.01.12 1999.07.02 BY 77-41 BPO-327 03-27 2010.09.01 BKV • Óbuda  
5. Ikarus 260 46 1988.08.12 2000.05.30 BX 72-50 BPO-359 03-59 2010.09.01 BKV • Kőbánya  
6. Ikarus 260 46 1988.06.30 1999.10.17 BX 72-26 BPO-363 03-63 2010.09.01 BKV • Óbuda  
7. Ikarus 260 46 1988.06.30 1999.10.24 BX 72-24 BPO-368 03-68 2010.09.01 BKV • Óbuda  
8. Ikarus 415 14A 1993.06.07 2000.06.09 BU 23-33 BPO-506 05-06 2010.09.01 BKV • Óbuda  
9. Ikarus 260 45 1987.02.11 2000.04.23 BX 59-90 BPO-617 06-17 2010.09.01 BKV • Cinkota  
10. Ikarus 260 46 1989.08.15 2000.05.28 BY 66-01 BPO-656 06-56 2010.09.01 BKV • Óbuda  
11. Ikarus 405 06 1995.02.18 2000.08.13 BX 52-28 BPO-700 07-00 2010.09.01 BKV • Óbuda  
12. Ikarus 415 04 1987.07.01 1999.11.14 BX 60-91 BPO-758 07-58 2010.09.01 BKV • Óbuda  
13. Ikarus 415 04 1988.09.06 2000.04.16 BX 71-73 BPO-761 07-61 2010.09.01 BKV • Óbuda  
14. Ikarus 280 49 1986.12.03 2000.10.15 BX 59-57 BPO-818 08-18 2010.09.01 BKV • Kőbánya 2005.12.03-án Óbuda th. törölte az állományból. 2006.01.20-án Kőbánya th. Visszavette
15. Ikarus 280 49 1989.04.01 2000.02.27 BY 62-57 BPO-854 08-54 2010.09.01 BKV • Óbuda  
16. Ikarus 280 49 1989.12.12 2000.01.23 BY 76-49 BPO-877 08-77 2010.09.01 BKV • Óbuda  
17. Ikarus 280 49 1987.12.17 2000.04.06 BX 71-20 BPI-192 11-92 2010.09.01 BKV • Kőbánya  
18. Ikarus 405 06 1994.12.30 1999.10.23 BU 88-16 BPI-390 13-90 2010.09.01 BKV • Kelenföld  
19. Ikarus 405 06 1995.03.13 1999.05.14 BX 51-01 BPI-402 14-02 2010.09.01 BKV • Óbuda  
20. Ikarus 405 06 1995.01.19 1999.11.26 BX 51-07 BPI-406 14-06 2010.09.01 BKV • Kelenföld  
21. Ikarus 405 06 1995.03.17 1999.05.21 BX 51-41 BPI-412 14-12 2010.09.01 BKV • Kelenföld  
22. Ikarus 280 49 1986.05.14 1999.10.28 BX 58-08 BPI-715 17-15 2010.09.01 BKV • Kőbánya  
23. Ikarus 280 49 1986.12.17 2000.07.27 BX 58-78 BPI-757 17-57 2010.09.01 BKV • Délpest  
24. Ikarus 280 49 1986.05.27 2000.02.24 BX 58-97 BPI-761 17-61 2010.09.01 BKV • Délpest  
25. Ikarus 280 49 1987.06.06 2000.08.29 BX 64-57 BPI-795 17-95 2010.09.01 BKV • Cinkota  











A villamosok válsága
   A villamos ágazatot a BKV válsága ennyire erősen nem érinti. Bár ez nem azt jelenti, hogy a Ganz csuklós villamosok zöme helyett nem kellene valami más, korszerűbb járműtípust meghonosítani. Az öreg "ipari csörömpölők" lassú kivonása már meg is kezdődhet. A napokban írták alá a szerződést a hágai közlekedési vállalattal, a HTM-mel a 8+8db 2002-től 2008-ig náluk közlekedett ex-hannoveri (idehaza is jól ismert) DÜWAG TW6000-es villamosok megvásárlásáról. Ez a flotta gyakorlatilag a "testvére" a Budapesten 2001 óta közlekedőknek. Forgalomba állásuk az érkezés és fővizsga után 2011. első felében várható.
Az alkatrészek utánpótlása és a korábban sérült jármű-egységek teljes cseréje végett a BKV VJSz. Kft. (Fehér út) 4db teljes, de üzemképtelen
TW6000-es villamost vásárolt Hannoverből. Ezek augusztus 12. és szeptember 2. között be is futottak/ futnak közúti rakományként a főműhely udvarára. Ezeknek köszönhetően a sérült és tartósan üzemképtelen példányok is újra lábra állhatnak.



Tovább korszerűsült T5C5K-k
   Aggasztó, de nem reménytelen a budai T5C5K villamosok esete. 2002 és 2004 között 80db ČKD T5C5-ös villamos motorkocsit korszerűsítettek a
VJSz és a néhai Ganz Transelektro közreműködésével. Ezek fővizsga-ciklusa mostanában jár le, tömegével "szállták meg" a VJSz-t. Három szerelvény, azaz hat motorkocsi már elkészült, de különböző apróbb hibák és el nem fogadott újítások miatt utasokkal csak szeptember elsején állhattak forgalomba. Emiatt már a nyáron is járműhiány alakult ki Szépilona kocsiszínben, ami szeptembertől tovább tart.


   Emiatt a 18-as vonalon túl a 61-esen is egyre sűrűbben fognak megjelenni hagyományos T5C5-ös szerelvények, amelyeket Baross és Angyalföld kocsiszínből helyeztek át, kisegítésképp.


   Mint azt feljebb említettem, az első három tovább korszerűsített T5C5K szerelvény szeptember 1-én állt forgalomba az 59-es vonalon. A „vájtszeműek” már messziről meg tudják különböztetni korábbi társaiktól. A pályaszámok és párosítások: 4019-4025, 4069-4324, 4129-4316. „Természetesen” a korábbi T5C5K motorkocsikkal nem társíthatók.



Fogas, a mostohagyermek
   2006-2007 óta álmodjuk a jövőt: a Budapesti Fogaskerekű Vasút teljes rekonstrukciója, korszerűsítése és tartalmának kibővítése évek óta napirenden van. E közben a különleges hegyivasút műszaki állapota egyre lejjebb süllyed. A pályaállapotok romlásán túl az üzemképes járművek darabszáma és üzemkészsége okoz egyre több fejfájást. Az 53-63-as pályaszámú szerelvény J2-es általános főjavítása 2007 óta, az 57-67-es szerelvényé pedig 2009 óta tart. Elkészültük időpontja a távolba vész.
   Október végéig van érvényben hétvégi napokon a nyári menetrend, amely jármű szükséglete 5 szerelvény, éppen annyi, mint amennyi motorvonatot
ideális esetben ki tud izzadni magából a városmajori kocsiszín, tartalékjármű nincs. Ha egy is meghibásodik, az előírt menetrendet már tartani nem tudják.
   Október végétől az üzem kap egy kis egérutat: akkor lép életbe ugyanis a téli hétvégi menetrend, amely jármű szükséglete csak 3 szerelvény.




HBweb • 2010. szeptember 1., frissítve, javítva: szeptember 4.
Hírek-Beszámolók Címlapra
Kapcsolódó oldalak:
• 


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2010 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com