Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
Bajban a BKV
2010. ősze a rég megjósolt összeomlás kezdetét hozza el Budapest tömegközlekedésébe.
A metró válsága
Július legvége óta tart a folyamatos ütés-váltás az Alstom Metropolis metrókocsik
körül, ugyanis - mint ismeretes -, a gyártó lassan két esztendeje nem tudta
termékét oly műszaki és felszereltségi állapotra hozni, hogy a magyar közlekedési
hatóság engedélyezze közlekedésüket, illetve, hogy egyáltalán ez a járműtípus
akárcsak ideiglenes futásengedélyt kaphasson.
A felek egymásra mutogatnak, a neves járműgyár neves járműgyárhoz méltatlan
eszközökkel kíván élni a várhatóan elhúzódó gigászi-jogászi csatában, miközben
Budapest üzemképes metrókocsik nélkül marad.
A kelet-nyugati metró járműparkjának állománya e közben lassan kétségbeejtővé
válik, az EV és EV3 típusú motorkocsik kifáradási határukhoz értek, kiváltásuk
égetően fontos lenne. Részük már le van állítva, maradékuk még fut, de
a karbantartási ciklusrend szerint előírt nagyjavítás (vagy selejtezés)
előtti futásteljesítményt már túlteljesítették. A rendkívüli nagyjavítások
elkerülhetetlenné váltak, hisz új jármű forgalomba állásáig évek telnek
majd el, amely várakozást a jogászok harca, illetve egy Budapest számára
kedvezőtlen eredmény meg is hosszabbít.
Az autóbuszok válsága
A gumikerekes ágazat sem ússza meg. Évek óta tartó folyamat, hogy az alkatrészhiány
miatt a balesetet szenvedett vagy váztörött autóbuszok
leállásuk
után donorrá válnak és szép-lassan elfogynak. BPI-779
nicknevű közlekedésbarát honlapján naprakészen nyomon követhetjük a
tartósan leállított autóbuszok egyre gyarapodó jegyzékét. Van köztük olyan
Ikarus 415-ös is, amely már négy éve nem végzi feladatát.
A BKV megpróbálja életre kelteni a leromlott állapotú járműparkjának akkora
részét, amekkorát csak lehet, de a romlás folyamata gyorsabb.
A tavaly ősszel forgalomba állított használt VanHool AG330-as csuklós autóbuszok
tűzoltásra voltak jók, illetve további vonalak csuklósításának adták meg
az alapját. Kritikus, avagy kritikán aluli az Ikarus 405-ös típusú midibuszok
állománya, állaga. Az 1994/1995-ben vásárolt 90+2 darab járműből
állományban
már csak 41 darab van, de az üzemkészségük olyan alacsony, hogy a 16, 16A,
116, 27, 191, 203, 237, 251-es vonalakra is gyakorta
nem tudják
kiadni őket.
A helyzet a többi típusnál sem sokkal rózsásabb, de vállalati szinten általában
sikerül összeszedni annyi tartalékot, hogy azonnali átcsoportosítással
be tudják foltozni a lyukakat.
Már nincs mivel foltozni
- külső segítségre van szükség
Legalábbis ez volt a helyzet eddig. Budapest leköszönő városvezetése örökségül
a BKV csődközeli helyzetének részeként azt is az utódra hagyta, hogy az
egyre sűrűbben kilyukadó kocsikiadást valahogy mégis biztosítsák.
Idén szeptembertől ez már várhatóan nem fog sikerülni, mert az üzemképtelenség
miatt leállított buszok mennyisége jóval meghaladja a rendszerben lévő
tartalékot. Ezen felül a forgalomba merészkedett járművek műszaki és biztonsági
állapota is szörnyű: a Nemzeti Közlekedési Hatóság többüket több ízben
ki is vonatta a forgalomból.
Külső segítségre van szükség. Új, vagy használt járművek beszerzésére az
idő rövidsége miatt szeptemberig nem volt lehetőség, a meglévő külső, rejtett
tartalékokat: az alvállalkozókat kellett mozgósítani. Augusztus elsejétől
a budaörsi 288-as és 289-es vonalakat már a VT Transman Kft. üzemelteti
használtan beszerzett Mercedes-Benz Cito midibuszokkal.
Szeptembertől további kapacitás-bevonás kell. Első ötletként felmerült
a Városüzemeltetési Bizottság ülésein, hogy további kocsikilométer- teljesítményeket
szerveznek ki alvállalkozásba, de ez néhol ütközik a közbeszerzési törvényekkel.
Másik lehetőségként felmerült, hogy a meglévő teljesítményt osztják el
másképp: az alvállalkozók többletjármű-bevonással csak a munkanapi csúcsidőszakokra
koncentrálják a szerződésekben meghatározott teljesítményeket, csúcson
kívül és hétvégi napokon a BKV összeszedi magát és óriási erőfeszítéssel
kilöki a garázskapun a még élő
járműveit.
A VüBi mégis az első megoldás mellett döntött: többlet-alvállalkozói részesedést
von be a rendszerbe. Megjegyzendő, hogy teljesítmény- átcsoportosítás már
előfordult a BKV alvállalkozóinak történelmében: 2010. januárjában, az
elhúzódó BKV-sztrájk idején a békeidőben teljesített kilométereket csoportosították
át a fontosabb útvonalakra. Az alábbi kép is a 990A jelzésű, rendkívüli
viszonylaton közlekedő VT Transman tulajdonú
Alfabusz
Localot ábrázolja.
Szeptembertől több alvállalkozó
Budán és Csepelen
2010. szeptember 1-től dél-Budán és Csepel-szigeten a Volánbusz és a VT
Transman további szerephez jut:
13/113/113A:
Volánbusz | Mercedes-Benz Citaro | 3db
38/138:
Volánbusz | csuklós | 10db
40E/188E:
VT Transman | Ikarus 263 és Alfabusz Localo | 4db (egyelőre bérelt Mercedes-Benz
O405)
88: Volánbusz
helyett VT Transman 1db (a többi forgalmi számot továbbra is a Volánbusz
biztosítja)
140/172E:
VT Transman | Ikarus 263 | 4db (egyelőre bérelt Mercedes-Benz O405)
Az elpusztíthatatlan
263-asok
Ismét megjelennek Budapest útjain az Ikarus 263-as autóbuszok. 1999. szeptember
1-én tűntek fel Fővárosunkban az első alvállalkozóként a VT
Transman
égisze alatt. VID-329...342-es rendszámaik is árulkodtak a Videoton Holdingos
kötődésről. Ezek az autóbuszok az orosz válság
hatásaként
maradtak itthon, több tucatnyi társukkal, szerte az országban. Hosszított
kocsiszekrény, robusztus vázszerkezet, mechanikus sebességváltó. Néhányuk
a Budapest külvárosaiban található bevásárlóközpontok vásárlóit, valamint
a székesfehérvári Videoton
dolgozóit
szállították.
2007-ig, az Alfabusz Localok megérkeztéig cammogtak a dél-budai utakon,
majd egy kisebb hattyúdal keretén belül a 83-as trolibuszokat is pótolták.
Eközben a VID-es rendszámaikat kicserélték. 2008 óta Dunaújváros és Sárbogárd
térségében az Alba Volán alvállalkozójaként dolgoztak, 2010. őszétől újra
Budapesten tevékenykednek.
Dupla gebin – azaz az
alvállakozás alvállalkozása
Jelenleg, azaz szeptember elején a VT Transman nem rendelkezik oly nagyságú
üzemképes autóbuszflottával, hogy ezt a hirtelen reá hárult feladatot ellássa.
Ezért az elnyűhetetlen, de mégis elnyűtt Ikarus 263-as autóbuszaik üzemkésszé
tételéig az M6Log-tól bérel használt, Németországból vásárolt Mercedes-Benz
O405-ös, helyközi kivitelű autóbuszokat, amelyek egy részét a Volánbusz
bonyolult, áttekinthetetlen gödöllői alvállalkozói szövevényéből már ismerhetünk.
Ezúttal kék-fehér színben ingáznak dél-Buda és Budaörs, illetve Törökbálint
között a 40E, 172E és 188E vonalakon.
Csak tűzoltás
Tudjuk és érezzük mindannyiunk a bőrünkön, hogy ez csak tűzoltás, gyorssegély.
Tartós, hosszú távú megoldást nem nyújt a budapesti autóbuszközlekedés
égető problémájára. Igazi megoldás legalább 1000 új autóbusz, és/vagy további
vonalak, térségek koncessziós üzemeltetése
lehetne.
Az utóbbi mellett szól az is, hogy az igényes alvállalkozóknak történő
tisztességes kiszervezéssel a járműbeszerzés is közvetve megvalósul.
Selejtezés
A kínzó járműínség
ellenére a BKV 2010. szeptember 1-i dátummal az alábbi - menthetetlennek
ítélt - 25 autóbuszát törli az állományából:
Db |
Típus |
Állományba
vétel |
Rendszámcsere |
Előző
frsz. |
Forgalmi
rendszám |
Azonosító
szám |
Állományból
törlés |
Telephely |
Megjegyzés |
1. |
Ikarus
260 45 |
1986.11.12 |
2000.05.09 |
BX
60-12 |
BPO-092 |
00-92 |
2010.09.01 |
BKV
• Kőbánya |
|
2. |
Ikarus
260 46 |
1988.08.26 |
2000.03.04 |
BX
72-71 |
BPO-162 |
01-62 |
2010.09.01 |
BKV
• Délpest |
|
3. |
Ikarus
260 46 |
1988.09.06 |
1999.09.14 |
BX
72-75 |
BPO-163 |
01-63 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
4. |
Ikarus
260 45 |
1990.01.12 |
1999.07.02 |
BY
77-41 |
BPO-327 |
03-27 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
5. |
Ikarus
260 46 |
1988.08.12 |
2000.05.30 |
BX
72-50 |
BPO-359 |
03-59 |
2010.09.01 |
BKV
• Kőbánya |
|
6. |
Ikarus
260 46 |
1988.06.30 |
1999.10.17 |
BX
72-26 |
BPO-363 |
03-63 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
7. |
Ikarus
260 46 |
1988.06.30 |
1999.10.24 |
BX
72-24 |
BPO-368 |
03-68 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
8. |
Ikarus
415 14A |
1993.06.07 |
2000.06.09 |
BU
23-33 |
BPO-506 |
05-06 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
9. |
Ikarus
260 45 |
1987.02.11 |
2000.04.23 |
BX
59-90 |
BPO-617 |
06-17 |
2010.09.01 |
BKV
• Cinkota |
|
10. |
Ikarus
260 46 |
1989.08.15 |
2000.05.28 |
BY
66-01 |
BPO-656 |
06-56 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
11. |
Ikarus
405 06 |
1995.02.18 |
2000.08.13 |
BX
52-28 |
BPO-700 |
07-00 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
12. |
Ikarus
415 04 |
1987.07.01 |
1999.11.14 |
BX
60-91 |
BPO-758 |
07-58 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
13. |
Ikarus
415 04 |
1988.09.06 |
2000.04.16 |
BX
71-73 |
BPO-761 |
07-61 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
14. |
Ikarus
280 49 |
1986.12.03 |
2000.10.15 |
BX
59-57 |
BPO-818 |
08-18 |
2010.09.01 |
BKV
• Kőbánya |
2005.12.03-án
Óbuda th. törölte az állományból. 2006.01.20-án Kőbánya th. Visszavette |
15. |
Ikarus
280 49 |
1989.04.01 |
2000.02.27 |
BY
62-57 |
BPO-854 |
08-54 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
16. |
Ikarus
280 49 |
1989.12.12 |
2000.01.23 |
BY
76-49 |
BPO-877 |
08-77 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
17. |
Ikarus
280 49 |
1987.12.17 |
2000.04.06 |
BX
71-20 |
BPI-192 |
11-92 |
2010.09.01 |
BKV
• Kőbánya |
|
18. |
Ikarus
405 06 |
1994.12.30 |
1999.10.23 |
BU
88-16 |
BPI-390 |
13-90 |
2010.09.01 |
BKV
• Kelenföld |
|
19. |
Ikarus
405 06 |
1995.03.13 |
1999.05.14 |
BX
51-01 |
BPI-402 |
14-02 |
2010.09.01 |
BKV
• Óbuda |
|
20. |
Ikarus
405 06 |
1995.01.19 |
1999.11.26 |
BX
51-07 |
BPI-406 |
14-06 |
2010.09.01 |
BKV
• Kelenföld |
|
21. |
Ikarus
405 06 |
1995.03.17 |
1999.05.21 |
BX
51-41 |
BPI-412 |
14-12 |
2010.09.01 |
BKV
• Kelenföld |
|
22. |
Ikarus
280 49 |
1986.05.14 |
1999.10.28 |
BX
58-08 |
BPI-715 |
17-15 |
2010.09.01 |
BKV
• Kőbánya |
|
23. |
Ikarus
280 49 |
1986.12.17 |
2000.07.27 |
BX
58-78 |
BPI-757 |
17-57 |
2010.09.01 |
BKV
• Délpest |
|
24. |
Ikarus
280 49 |
1986.05.27 |
2000.02.24 |
BX
58-97 |
BPI-761 |
17-61 |
2010.09.01 |
BKV
• Délpest |
|
25. |
Ikarus
280 49 |
1987.06.06 |
2000.08.29 |
BX
64-57 |
BPI-795 |
17-95 |
2010.09.01 |
BKV
• Cinkota |
|
A villamosok válsága
A villamos ágazatot a BKV válsága ennyire erősen nem érinti. Bár ez nem
azt jelenti, hogy a Ganz csuklós villamosok zöme helyett nem kellene valami
más, korszerűbb járműtípust meghonosítani. Az öreg "ipari csörömpölők"
lassú kivonása már meg is kezdődhet. A napokban írták alá a szerződést
a hágai közlekedési vállalattal, a HTM-mel a 8+8db 2002-től 2008-ig náluk
közlekedett ex-hannoveri (idehaza is jól ismert) DÜWAG TW6000-es villamosok
megvásárlásáról. Ez a flotta gyakorlatilag a "testvére" a Budapesten 2001
óta közlekedőknek. Forgalomba állásuk az érkezés és fővizsga után 2011.
első felében várható.
Az alkatrészek
utánpótlása és a korábban sérült jármű-egységek teljes cseréje végett a
BKV VJSz. Kft. (Fehér út) 4db teljes, de üzemképtelen
TW6000-es
villamost vásárolt Hannoverből. Ezek augusztus 12. és szeptember 2. között
be is futottak/ futnak közúti rakományként a főműhely udvarára. Ezeknek
köszönhetően a sérült és tartósan üzemképtelen példányok is újra lábra
állhatnak.
Tovább korszerűsült
T5C5K-k
Aggasztó, de nem reménytelen a budai T5C5K villamosok esete. 2002 és 2004
között 80db ČKD T5C5-ös villamos motorkocsit korszerűsítettek a
VJSz és
a néhai Ganz Transelektro közreműködésével. Ezek fővizsga-ciklusa mostanában
jár le, tömegével "szállták meg" a VJSz-t. Három szerelvény, azaz hat motorkocsi
már elkészült, de különböző apróbb hibák és el nem fogadott újítások miatt
utasokkal csak szeptember elsején állhattak forgalomba. Emiatt már a nyáron
is járműhiány alakult ki Szépilona kocsiszínben, ami szeptembertől tovább
tart.
Emiatt a 18-as vonalon túl a 61-esen is egyre sűrűbben fognak megjelenni
hagyományos T5C5-ös szerelvények, amelyeket Baross és Angyalföld kocsiszínből
helyeztek át, kisegítésképp.
Mint azt feljebb említettem, az első három tovább korszerűsített T5C5K
szerelvény szeptember 1-én állt forgalomba az 59-es vonalon. A „vájtszeműek”
már messziről meg tudják különböztetni korábbi társaiktól. A pályaszámok
és párosítások: 4019-4025, 4069-4324, 4129-4316. „Természetesen” a korábbi
T5C5K motorkocsikkal nem társíthatók.
Fogas, a mostohagyermek
2006-2007 óta álmodjuk a jövőt: a Budapesti Fogaskerekű Vasút teljes rekonstrukciója,
korszerűsítése és tartalmának kibővítése évek óta napirenden van. E közben
a különleges hegyivasút műszaki állapota egyre lejjebb süllyed. A pályaállapotok
romlásán túl az üzemképes járművek darabszáma és üzemkészsége okoz egyre
több fejfájást. Az 53-63-as pályaszámú szerelvény J2-es általános főjavítása
2007 óta, az 57-67-es szerelvényé pedig 2009 óta tart. Elkészültük időpontja
a távolba vész.
Október végéig van érvényben hétvégi napokon a nyári menetrend, amely jármű
szükséglete 5 szerelvény, éppen annyi, mint amennyi motorvonatot
ideális
esetben ki tud izzadni magából a városmajori kocsiszín, tartalékjármű nincs.
Ha egy is meghibásodik, az előírt menetrendet már tartani nem tudják.
Október végétől az üzem kap egy kis egérutat: akkor lép életbe ugyanis
a téli hétvégi menetrend, amely jármű szükséglete csak 3 szerelvény.
HBweb
• 2010. szeptember 1., frissítve, javítva: szeptember 4.
|