HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!
Vasútvonalak újjászületése
   2010. július 4-én várva várt nap virrad reánk: hazánk új kormánya egyik, számunkra sarkallatos ígérete teljesül: a 2007. március 3-án és 2009. december 12-én tetszhalálra ítélt mellék- és néhány fővonal újra élettel lesz teli. 

5 • Székesfehérvár – Kisbér – Komárom
   2009. december 12-én csattogott rajta legutóbb menetrend szerinti személyvonat. Hazánk egyik kitűnő állapotú nem villamosított fővonala volt, amelyet – ki nem aknázva a lehetőségeit – mellékvonali menetrend szerint alkalmaztak, a vonal két végén a csatlakozás sem volt biztosítva az országos fővonalakhoz. Győr, Székesfehérvár, Balaton, illetve Pécs, Szekszárd közvetlen, vagy egy átszállásos összekötése az utóbbi esztendőkben, mint lehetőség, fel sem merült. A vonal menetrendje a bezárás előtt már gyakorlatilag senkihez és semmihez sem alkalmazkodott, utasai is lassan elfogytak. 
   Közlekedési szervezetek (pl. a VEKE), valamint közlekedéssel foglalkozó szakemberek előálltak a Győr (vagy Komárom) - Baja (vagy Pécs) közvetlen, ütemes interregionális vonatfotrgalom bevezetésének óhjával, amidőn ez a vonal, valamint a 45-ös (Székesfehérvár - Sárbogárd) új értelmet nyert volna. A döntéshozók egy laza csuklómozdulattal lesöpörték az asztalróls, a bajai interrégió-vonatoknak a „puszta közepén”, Sárbogárdon valósították meg a végállomását. 
   Az új kormány ígéretének megvalósítása üdvös, bár egy kis porszem is került a gépezetbe: az interrégió vonatok helyett gyakorlatilag a 2009-ben érvényes menetrendi struktúra alkalmazásával áll vissza a forgalom ezen a fővonalunkon. Reméljük, ez csak átmeneti állapot és a 45-ös vonal felújításával és újranyitásával egyetemben megvalósul az áhított korszerű közlekedési rendszer. 
   A vonalon a személyszállítás megszüntetése után is megmaradt a teherforgalom, bár 2010. februárjától rohamléptekben megkezdték a vonal biztosítóberendezéseinek leszerelését, amely káros folyamatot sikerült időben megállítani, így komolyabb műszaki beavatkozást nem igényel a teljes vonatforgalom újbóli felvétele. 

11 • Veszprém – Zirc
   Ezen vonalon teljes leállásról nem beszélhetünk, hisz a Győr - Veszprém vasútvonal alsó szakaszán péntektől vasárnapig 2009. decembere óta is dübörögtek a személyvonatok. Nem sokon múlott, ugyanis a közúti lobbi évek óta kardoskodott a Cuhavasút teljes eltörlése mellett, annak dacára, hogy a vonal szívében, a Bakony mélyén nincs is közút. Erős civil összefogás és tavaszól őszig rengeteg utas jellemezte mindig is ezt a vonalat. Júliustól ismét mindennap vonatozhatunk a Bakonyban. 

14 • Pápa – Csorna
   2007. március 3-án búcsúztak el könnyes szemek a Kisalföld kedvelt vicinálisától. Helyi és helyközi forgalma megcsappant az utolsó éveiben, de törzsközönsége az utolsó percekig kitartott a vasút mellett, a megszüntetés után a buszközlekedés nem tudta még csak megközelíteni sem menetidőben sem vonalvezetésben a vasútét. 
   Örvendetes civil összefogás vette kezdetét 2007 tavaszán, amely az évek során – az épületek és műtárgyak romlása dacára – nőttön nőtt. 2009. június 21-én a helyi polgármesterek vezetésével GySEV ikermotorkocsikkal különvonat közlekedett e vonalon óriási érdeklődés mellett. Ezzel kifejezték a szervezők óhajukat, hogy nem a korábbi színvonalon kívánják visszaálltani a vonalat, hanem próbálják meg a vasúttársaságnál elérni legalább a kilencvenes évek európai színvonalát. 
   Egyelőre itt is maradnak a Bz motorkocsik, de menetrendjében ügyelnek mind Pápán, mind pedig Csornán a csatlakozások biztosítására. 

103 • Karcag –  Tiszafüred
   2009. december 12-e óta nem közlekednek személyvonatok ezen a vonalon. Az Alföld tengersík vidékin, Tiszafüred, Kunmadaras és Karcag városok vasúti összeköttetés nélkül maradtak. A vonalon azóta is idény jellegűen zajlik teherforgalom, a vonat egyetlen középállomásán, Kunmadarason továbbra is van forgalmi szolgálat. Helyi polgármesterek öszefogásának eredménye, hogy első körben ez a vicinális is újjáéled. 
   Vasútbarátként nem szabad megfeledkeznünk Pusztakettős megállóhelyről, amely évek óta egy kedves, vasutat szerető szíveket megdobogtató fogadónak ad helyet. 

142 • Lajosmizse – Kecskemét
   2009. december 12-e óta nincs folytatása Budapest agglomerációs vasúti mostoha gyermekének: a 142-es, Budapest-Lajosmizse vasútvonalnak. Utasforgalma a felső szakasz töredéke ugyan, de mint üzemi elkerülő út, a vonal fenntartása mindenképp indokolt, stratégiai fontosságú. 
   Újra élettel telik meg Kecskemét alsó fantom-pályaudvar, reményt adva, hogy a szomszédságából is újból indulhatnak a kisvonatok Kiskőrös, Bugac, Kiskunmajsa felé.

Folyt. köv...?
   „... ahol műszakilag lehetséges” – mondotta Fónagy János. Nézzük csak: Szilvásvárad- Putnok, Abaújszántó-Hidasnémeti, Godisa-Komló, Diósjenő-Romhány, Sáránd-Létavértes, Kiskőrös-Kalocsa, Nyékládháza-Mezőcsát és talán a Nyírvidéki és a Kecskeméti Kisvasutak. A közlekedési kormányzat támaszkodni kíván a civil erőkre és a helyi érdekekre az újranyitandó vonalak kiválasztásánál. 
   A korábban beharangozott Nyíregyháza - Sóstógyógyfürdői újjászületés egy kicsit várat még magára...
   2010. július 3-án különvonat fog közlekedni 424-es gőzmozdony vontatásával Székesfehérvár-Komárom között eme ünnepi alkalom tiszteletére.

HBweb • 2010. június 22.
Hírek-Beszámolók Címlapra
Kapcsolódó oldalak:
A vasúti közlekedés deformja * HBweb Hírek-Beszámolók (2009)
Nyílt levél Dr. Fellegi Tamás miniszternek * Veke.hu
Bejelentették: újra nyitnak a mellékvonalak * Indóház Online


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2010 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com