Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
Vasútvonalak újjászületése
2010. július 4-én várva várt nap virrad reánk: hazánk új kormánya egyik,
számunkra sarkallatos ígérete teljesül: a 2007. március 3-án és 2009. december
12-én tetszhalálra ítélt mellék- és néhány fővonal újra élettel lesz teli.
5 • Székesfehérvár
– Kisbér – Komárom
2009. december 12-én csattogott rajta legutóbb menetrend szerinti személyvonat.
Hazánk egyik kitűnő állapotú nem villamosított fővonala volt, amelyet –
ki nem aknázva a lehetőségeit – mellékvonali menetrend szerint alkalmaztak,
a vonal két végén a csatlakozás sem volt biztosítva az országos fővonalakhoz.
Győr, Székesfehérvár, Balaton, illetve Pécs, Szekszárd közvetlen, vagy
egy átszállásos összekötése az utóbbi esztendőkben, mint lehetőség, fel
sem merült. A vonal menetrendje a bezárás előtt már gyakorlatilag senkihez
és semmihez sem alkalmazkodott, utasai is lassan elfogytak.
Közlekedési szervezetek (pl. a VEKE), valamint közlekedéssel foglalkozó
szakemberek előálltak a Győr (vagy Komárom) - Baja (vagy Pécs) közvetlen,
ütemes interregionális vonatfotrgalom bevezetésének óhjával, amidőn ez
a vonal, valamint a 45-ös (Székesfehérvár - Sárbogárd) új értelmet nyert
volna. A döntéshozók egy laza csuklómozdulattal lesöpörték az asztalróls,
a bajai interrégió-vonatoknak a „puszta közepén”, Sárbogárdon valósították
meg a végállomását.
Az új kormány ígéretének megvalósítása üdvös, bár egy kis porszem is került
a gépezetbe: az interrégió vonatok helyett gyakorlatilag a 2009-ben érvényes
menetrendi struktúra alkalmazásával áll vissza a forgalom ezen a fővonalunkon.
Reméljük, ez csak átmeneti állapot és a 45-ös vonal felújításával és újranyitásával
egyetemben megvalósul az áhított korszerű közlekedési rendszer.
A vonalon a személyszállítás megszüntetése után is megmaradt a teherforgalom,
bár 2010. februárjától rohamléptekben megkezdték a vonal biztosítóberendezéseinek
leszerelését, amely káros folyamatot sikerült időben megállítani, így komolyabb
műszaki beavatkozást nem igényel a teljes vonatforgalom újbóli felvétele.
11 • Veszprém
– Zirc
Ezen vonalon teljes leállásról nem beszélhetünk, hisz a Győr - Veszprém
vasútvonal alsó szakaszán péntektől vasárnapig 2009. decembere óta is dübörögtek
a személyvonatok. Nem sokon múlott, ugyanis a közúti lobbi évek óta kardoskodott
a Cuhavasút teljes eltörlése mellett, annak dacára, hogy a vonal szívében,
a Bakony mélyén nincs is közút. Erős civil összefogás és tavaszól őszig
rengeteg utas jellemezte mindig is ezt a vonalat. Júliustól ismét mindennap
vonatozhatunk a Bakonyban.
14 • Pápa
– Csorna
2007. március 3-án búcsúztak el könnyes szemek a Kisalföld kedvelt vicinálisától.
Helyi és helyközi forgalma megcsappant az utolsó éveiben, de törzsközönsége
az utolsó percekig kitartott a vasút mellett, a megszüntetés után a buszközlekedés
nem tudta még csak megközelíteni sem menetidőben sem vonalvezetésben a
vasútét.
Örvendetes civil összefogás vette kezdetét 2007 tavaszán, amely az évek
során – az épületek és műtárgyak romlása dacára – nőttön nőtt. 2009. június
21-én a helyi polgármesterek vezetésével GySEV ikermotorkocsikkal különvonat
közlekedett e vonalon óriási érdeklődés mellett. Ezzel kifejezték a szervezők
óhajukat, hogy nem a korábbi színvonalon kívánják visszaálltani a vonalat,
hanem próbálják meg a vasúttársaságnál elérni legalább a kilencvenes évek
európai színvonalát.
Egyelőre itt is maradnak a Bz motorkocsik, de menetrendjében ügyelnek mind
Pápán, mind pedig Csornán a csatlakozások biztosítására.
103 • Karcag
– Tiszafüred
2009. december 12-e óta nem közlekednek személyvonatok ezen a vonalon.
Az Alföld tengersík vidékin, Tiszafüred, Kunmadaras és Karcag városok vasúti
összeköttetés nélkül maradtak. A vonalon azóta is idény jellegűen zajlik
teherforgalom, a vonat egyetlen középállomásán, Kunmadarason továbbra is
van forgalmi szolgálat. Helyi polgármesterek öszefogásának eredménye, hogy
első körben ez a vicinális is újjáéled.
Vasútbarátként nem szabad megfeledkeznünk Pusztakettős megállóhelyről,
amely évek óta egy kedves, vasutat szerető szíveket megdobogtató fogadónak
ad helyet.
142 • Lajosmizse
– Kecskemét
2009. december 12-e óta nincs folytatása Budapest agglomerációs vasúti
mostoha gyermekének: a 142-es, Budapest-Lajosmizse vasútvonalnak. Utasforgalma
a felső szakasz töredéke ugyan, de mint üzemi elkerülő út, a vonal fenntartása
mindenképp indokolt, stratégiai fontosságú.
Újra élettel telik meg Kecskemét alsó fantom-pályaudvar, reményt adva,
hogy a szomszédságából is újból indulhatnak a kisvonatok Kiskőrös, Bugac,
Kiskunmajsa felé.
Folyt. köv...?
„... ahol műszakilag lehetséges” – mondotta Fónagy János. Nézzük csak:
Szilvásvárad- Putnok, Abaújszántó-Hidasnémeti, Godisa-Komló, Diósjenő-Romhány,
Sáránd-Létavértes, Kiskőrös-Kalocsa, Nyékládháza-Mezőcsát és talán a Nyírvidéki
és a Kecskeméti Kisvasutak. A közlekedési kormányzat támaszkodni kíván
a civil erőkre és a helyi érdekekre az újranyitandó vonalak kiválasztásánál.
A korábban beharangozott Nyíregyháza - Sóstógyógyfürdői újjászületés egy
kicsit várat még magára...
2010. július 3-án különvonat fog közlekedni 424-es gőzmozdony vontatásával
Székesfehérvár-Komárom között eme ünnepi alkalom tiszteletére.
HBweb
• 2010. június 22.
|