HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!

Súlyos baleset Horvátországban

   2009.07.24-én Horvátországban, a tengerparti Kastel város határában, nehezen megközelíthető helyszínen súlyos vasúti baleset történt.
Az ICN 521-es sz. Zágráb és Split között közlekedő Pendolino dízel motorvonat (7123 009 és 010) kisiklott, szikláknak ütközött. A baleset hat halálos áldozatot és 55 sérültet követelt. A javarészt az Adriához utazó turisták között magyar sérült és halott nem volt. A baleset okozója feltehetően az a folyadék lehetett, amellyel a talpfa-tüzek elkerülése végett a sínszálakat a napszítta hegyoldalon kezeli a Horvát Vasút. Idén nyáron egy új anyaggal kísérleteztek,
amely sajnos felettébb csúszósnak bizonyult. A baleset előtt a 25 ezrelékes lejtőn egy helyi személyvonat próbált felfelé haladni, de a robosztus, igen erős 2062-es sorozatú mozdony két kocsival sem boldogult, vissza is  kellett tolatnia. Ez után engedték rá a síkosított és igen meredek pályára az Intercity motorvonatot.
   A baleset okát az Index.hu Balkáni vasutak c. fórumában szakértők is boncolgatták. Joszip, a magyarul is kitűnően beszélő, szerb mozdonyvezető az alábbiakat írta: 
Index.Hr
Rejtélyes sikamlós anyag
   „Elég sok dolog miatt történhetett meg ez a tragédia. Azon a vonalon a háboru kezdetéig sokat vezettem gyorsvonatokat és épp azon a helyen történt már 3 sulyos baleset is. A vonal ott 25 ezrelékben lejt, a hőmérséklet 35 fok körüli volt, ami a pályadeformáció gyanuját is felvetheti. Ami a 7123 as vonatot illeti hát volt alkalmam párszor vezetni amikor Horvátországban voltam, kétlem hogy fékhiba áll a dolgok mögött mert 
-A fékeket 2 számitógép vezérli, ha eggyik meghibásodik akkor a meglévő veszi át a vezérlést.
-Ami a légfékeket illeti, az háromnyomásos rendszerben dolgozik
-A vonat el van látva még hidrodinamikus fékkel-(amely brutális fékhatással bir), meg mágneses sínfék is van rajta 
-Fel van szerelve 1 un "rugós" fékkel (rugóerőtárolós fék-HB) is ameljet  kézifékként használnak, és 8 km/h sebesség felett ha ezt a féket müködésbe hozzák akkor vészfékezi az egész szerelvényt
-4.5 bar levegőnyomás alatt a vonat nem tud elindulni, mert a védelmi berendezés leoldja a húzást. 
   Szerintem a bajok akkor kezdődtek amikor a síneket megkenték valami zsíros anyaggal a talpfák miatt (azért hogy megóvják a vágányt a tüztől mert ott nem 1 esetben a fatalpfák kigyulladtak), az ICN előtt menesztettek ellenirányba 1 személyvonatot amely 1 2062-es gépből meg 2 személykocsiból állt és az a vonat visszatért mert nem tudott felkapaszkodni az emelkedőn mert annyira "csuszkált" a gép, szerintem ez valami nagyon kegyetlen anyag lehetett ha a 2062 es nem tudott 2 kocsit felvinni. Szerintem ott valami ilyen dolog történhetett:
-A mozdonyvezető fékezett a lejtőre érve
-A fékhatás miatt a kerekek blokkoltak
-A kerékperdülésgátló (mint az ABS) beüzemelt
-Ez miatt a fékhatás gyengült
-Az utasok meghuzták a vészféket megijedve a rángatásoktól amit a perdülésgátló előidézett 
-A mozdonyvezető szerintem ekkor a mágnesféket aktiválta az pedig a kányarban kidobta az utánna levő forgózsámolyt, és utána borult...”

A második –szerencsés kimenetelű – baleset mentés közben

   „Itt elég érdekes dolgok történtek, két segélymenet volt, az egyik ez a pályakarbantartók járgánya amely olyan csunyán elszabadult és átrohant
a helyszinelést végzők mellett, valamint 1 Svéd motorkocsi amelyet a sérültekért küldtek. A motorkocsi elindult felfelé az emelkedőn és amikor elérte a "lekent" sinszakaszt csúszni kezdett,majd fokozatos lassulás után megállt, a mozdonyvezető megpróbálta légfékkel befékezni a vonatot de sajnos nem volt értelme mert a fékek hatása ellenére is visszafele kezdtek csúszni, elérve a blokkolt kerekekkel 35-40 km/h sebességet, akkor sikerült neki megállitani a vonatot amikor tiszta sinszakaszra ért kb 200 méterrel 1 átjáró előtt.”

   A balesetet követően kishíján újabb tragédia történt: a helyszínre tartó belszolgálati jármű is nagysebességgel érkezett a helyszínre. A rádiókapcsolatnak köszönhetően sikerült a sérülteket és az őket ápolókat eltávolítani a féktelen jármű elől. A horvát RTL tévécsatorna felvételén jól látható, hogy a kisiklott motorvonat által megrongált pályán kisiklódva tudott csak megállni a belszolgálati jármű. Itt sérülés már nem történt, de a képek tanúsága szerint a szakadék felett, keresztbefordulva állt meg.

»RTL.HR«
   A Horvát Vasút megvizsgálta a hőszigetelő folyadékának hatásait síkterepen is: bebizonyosodott, hogy súlyosan balesetveszélyes az alkalmazása, a rajta elhaladó mozdonyt nem tudták megállítani.
Veszedelmesen vadregényes Dalmát-Alpok
   Veszedelmesen vadregényes helyszín, nehéz terep a Horvát Vasút 70-es vonala, amely összeköti Zágrábot az Adria fővárosával, Split-tel számos hajmeresztő és hajmeresztően szép szakaszból áll. Átkel a Dalmát-Alpokon, először buja erdőkön, majd később a kopár, illetve gyér aljnövényzetű, nyáron perzselő, zömében lakatlan hegyhátakon. A gépek és a mozdonyvezetők számára igen nehéz a terep: gyakoriak az egymást váltó 20 ezrelékes emelkedők és lejtők, az erős ívek, nagy rutint igényel a mozdoyvezetők részéről. A vonal csekély forgalma miatt nincs villamosítva, a tehervonatokon kívül csak néhány személyszállító vonat közlekedik: nyáron két, télen egy pár éjszakai nemzetközi gyorsvonat, valamint nappal két pár Intercity vonat, amelye utóbbit a szerencsétlenül járt Pendolino, kétrészes dízel motorvonatból állítanak ki. A most érintett szakasz is egy kiemelten veszélyes góc, három súlyosabb baleset ismeretes: ebből a legkegyetlenebb: 1966-ban történt, 33-an vesztették életüket, valamint tavaly is történt egy szerencsés kimenetelű baleset.
HBweb • 2009. július 26.
Kapcsolódó oldalak:
FG020941 (HŽ – horvát vasúti felvételek)  / HBweb Fotogaléria
Balkáni vasutak / Index Fórum
Hat halott Horvátországban/ Indóház.Hu
A második baleset élőadásban / RTL.Hr
Kicsúszott a vonat alól a pálya? / Index.Hr


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2009 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com