Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
Súlyos baleset
Horvátországban
2009.07.24-én Horvátországban, a tengerparti Kastel város határában, nehezen
megközelíthető helyszínen súlyos vasúti baleset történt.
Az ICN 521-es
sz. Zágráb és Split között közlekedő Pendolino dízel motorvonat (7123 009
és 010)
kisiklott, szikláknak ütközött. A baleset hat halálos áldozatot és 55 sérültet
követelt. A javarészt az Adriához utazó turisták között magyar sérült és
halott nem volt. A baleset okozója feltehetően az a folyadék lehetett,
amellyel a talpfa-tüzek elkerülése végett a sínszálakat a napszítta hegyoldalon
kezeli a Horvát Vasút. Idén nyáron egy új anyaggal kísérleteztek,
amely sajnos
felettébb csúszósnak bizonyult. A baleset előtt a 25 ezrelékes lejtőn egy
helyi személyvonat próbált felfelé haladni, de a robosztus, igen erős 2062-es
sorozatú mozdony két kocsival sem boldogult, vissza is kellett tolatnia.
Ez után engedték rá a síkosított és igen meredek pályára az Intercity motorvonatot.
A baleset okát az Index.hu Balkáni vasutak c. fórumában szakértők is boncolgatták.
Joszip, a magyarul is kitűnően beszélő, szerb mozdonyvezető az alábbiakat
írta:
Rejtélyes
sikamlós anyag
„Elég sok dolog miatt történhetett meg ez a tragédia. Azon a vonalon a
háboru kezdetéig sokat vezettem gyorsvonatokat és épp azon a helyen történt
már 3 sulyos baleset is. A vonal ott 25 ezrelékben lejt, a hőmérséklet
35 fok körüli volt, ami a pályadeformáció gyanuját is felvetheti. Ami a
7123 as vonatot illeti hát volt alkalmam párszor vezetni amikor Horvátországban
voltam, kétlem hogy fékhiba áll a dolgok mögött mert
-A fékeket
2 számitógép vezérli, ha eggyik meghibásodik akkor a meglévő veszi át a
vezérlést.
-Ami a légfékeket
illeti, az háromnyomásos rendszerben dolgozik
-A vonat
el van látva még hidrodinamikus fékkel-(amely brutális fékhatással bir),
meg mágneses sínfék is van rajta
-Fel van
szerelve 1 un "rugós" fékkel (rugóerőtárolós fék-HB) is ameljet kézifékként
használnak, és 8 km/h sebesség felett ha ezt a féket müködésbe hozzák akkor
vészfékezi az egész szerelvényt
-4.5 bar
levegőnyomás alatt a vonat nem tud elindulni, mert a védelmi berendezés
leoldja a húzást.
Szerintem a bajok akkor kezdődtek amikor a síneket megkenték valami zsíros
anyaggal a talpfák miatt (azért hogy megóvják a vágányt a tüztől mert ott
nem 1 esetben a fatalpfák kigyulladtak), az ICN előtt menesztettek ellenirányba
1 személyvonatot amely 1 2062-es gépből meg 2 személykocsiból állt és az
a vonat visszatért mert nem tudott felkapaszkodni az emelkedőn mert annyira
"csuszkált" a gép, szerintem ez valami nagyon kegyetlen anyag lehetett
ha a 2062 es nem tudott 2 kocsit felvinni. Szerintem ott valami ilyen dolog
történhetett:
-A mozdonyvezető
fékezett a lejtőre érve
-A fékhatás
miatt a kerekek blokkoltak
-A kerékperdülésgátló
(mint az ABS) beüzemelt
-Ez miatt
a fékhatás gyengült
-Az utasok
meghuzták a vészféket megijedve a rángatásoktól amit a perdülésgátló előidézett
-A mozdonyvezető
szerintem ekkor a mágnesféket aktiválta az pedig a kányarban kidobta az
utánna levő forgózsámolyt, és utána borult...”
A második
–szerencsés kimenetelű – baleset mentés közben
„Itt elég érdekes dolgok történtek, két segélymenet volt, az egyik ez a
pályakarbantartók járgánya amely olyan csunyán elszabadult és átrohant
a helyszinelést
végzők mellett, valamint 1 Svéd motorkocsi amelyet a sérültekért küldtek.
A motorkocsi elindult felfelé az emelkedőn és amikor elérte a "lekent"
sinszakaszt csúszni kezdett,majd fokozatos lassulás után megállt, a mozdonyvezető
megpróbálta légfékkel befékezni a vonatot de sajnos nem volt értelme mert
a fékek hatása ellenére is visszafele kezdtek csúszni, elérve a blokkolt
kerekekkel 35-40 km/h sebességet, akkor sikerült neki megállitani a vonatot
amikor tiszta sinszakaszra ért kb 200 méterrel 1 átjáró előtt.”
A balesetet követően kishíján újabb tragédia történt: a helyszínre tartó
belszolgálati jármű is nagysebességgel érkezett a helyszínre. A rádiókapcsolatnak
köszönhetően sikerült a sérülteket és az őket ápolókat eltávolítani a féktelen
jármű elől. A horvát RTL tévécsatorna felvételén jól látható, hogy a kisiklott
motorvonat által megrongált pályán kisiklódva tudott csak megállni a belszolgálati
jármű. Itt sérülés már nem történt, de a képek tanúsága szerint a szakadék
felett, keresztbefordulva állt meg.
»RTL.HR«
A Horvát Vasút megvizsgálta a hőszigetelő folyadékának hatásait síkterepen
is: bebizonyosodott, hogy súlyosan balesetveszélyes az alkalmazása, a rajta
elhaladó mozdonyt nem tudták megállítani.
Veszedelmesen
vadregényes Dalmát-Alpok
Veszedelmesen vadregényes helyszín, nehéz terep a Horvát Vasút 70-es vonala,
amely összeköti Zágrábot az Adria fővárosával, Split-tel számos hajmeresztő
és hajmeresztően szép szakaszból áll. Átkel a Dalmát-Alpokon, először buja
erdőkön, majd később a kopár, illetve gyér aljnövényzetű, nyáron perzselő,
zömében lakatlan hegyhátakon. A gépek és a mozdonyvezetők számára igen
nehéz a terep: gyakoriak az egymást váltó 20 ezrelékes emelkedők és lejtők,
az erős ívek, nagy rutint igényel a mozdoyvezetők részéről. A vonal csekély
forgalma miatt nincs villamosítva, a tehervonatokon kívül csak néhány személyszállító
vonat közlekedik: nyáron két, télen egy pár éjszakai nemzetközi gyorsvonat,
valamint nappal két pár Intercity vonat, amelye utóbbit a szerencsétlenül
járt Pendolino, kétrészes dízel motorvonatból állítanak ki. A most érintett
szakasz is egy kiemelten veszélyes góc, három súlyosabb baleset ismeretes:
ebből a legkegyetlenebb: 1966-ban történt, 33-an vesztették életüket, valamint
tavaly is történt egy szerencsés kimenetelű baleset.
HBweb
• 2009. július 26.
Kapcsolódó oldalak:
• FG020941
(HŽ – horvát vasúti felvételek) / HBweb Fotogaléria
• Balkáni
vasutak / Index Fórum
• Hat
halott Horvátországban/ Indóház.Hu
• A
második baleset élőadásban / RTL.Hr
• Kicsúszott
a vonat alól a pálya? / Index.Hr
|