Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
A púposok
alkonya
Sok vasútbarát kedvenceinek, az M40-es sorozatú dízel-villamos mozdonyoknak
meg vannak már számlálva napjai. Kiöregedtek és fenntatrásukat nem látja
gazdaságosnak a néhány megmaradt államvasúti példány tulajdonosa, a MÁV-Trakció
Zrt. A szebb időket látott mozdonyokra valaha nagy-nagy feladatokat ruháztak:
vontattak belföldi és nemzetközi gyorsvonatokat, továbbítottak nagytömegű
tehervonatokat, végeztek állomási tolatószolgálatot is. Az 1963-ban gyártott
két prototípuson kívül öt alsorozat készült belőlük:
• M40
003-009: tehervonatok továbbítása, állomási tolatószolgálat
•
M40 101-120: személyszállító vonatok továbbítása, gőzfűtés
•
M40 201-240: személyszállító vonatok továbbítása, gőzfűtés
•
M40 901-905: tehervonattok továbbítása, állomási tolatószolgálat
•
M40 5001-5008: tehervonatok továbbítása, állomási tolatószolgálat, 1524
mm nyomköz, Záhony térsége
Az M62 500-as, széles nyomközű sorozat beszerzésével egyetemben az 5000-es
sorozatú mozdonyokat normál nyomközre átalakították, pályaszámuk: 906...913
lett. A 90-es évekl elejétől folyamatos selejtezésük mellett 2002 és 2004
között 3db-ot korszerűsítettek (301...303), Catepillar motorral szereltek
fel, kettőt pedig eladtak a GySEV-nek, akik saját műhelyükben úgyszintén
korszerűsítették azokat.
Napjainkban már csak az alábbi példányok lelhetők fel:
Db |
Típus |
Állományba
vétel |
Állományba
vétel |
Átalakítás |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Azonosító
szám |
Pályaszám |
Tulajdonos |
Vontatási
telep |
Gyári
szám |
Megjegyzés |
1. |
Ganz
MÁVAG DVM8-1 |
1966.09.28 |
|
|
|
|
|
M40
003 |
2040
003-2 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1966/837 |
|
2. |
Ganz
MÁVAG DVM8-1 |
1966.09.30 |
|
|
|
|
|
M40
006 |
2040
006-5 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1966/840 |
|
3. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.09.28 |
|
|
|
|
|
M40
103 |
2040
103-0 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1967/1182 |
|
4. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.09.30 |
|
|
|
|
|
M40
105 |
2040
105-5 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Nagykanizsa |
1967/1184 |
|
5. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.11.16 |
|
|
|
|
|
M40
113 |
2040
113-9 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1967/1192 |
|
6. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.12.11 |
|
|
|
|
|
M40
115 |
2040
115-4 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1967/1194 |
|
7. |
Ganz
MÁVAG DVM8-5 |
1968.12.10 |
|
|
|
|
|
M40
201 |
2240
201-0 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Hatvan |
1968/1295 |
|
8. |
Ganz
MÁVAG DVM8-5 |
1968.12.18 |
|
|
|
|
|
M40
203 |
2240
203-6 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Szombathely |
1968/1297 |
|
9. |
Ganz
MÁVAG DVM8-5 |
1968.12.07 |
|
|
|
|
|
M40
206 |
2240
206-9 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Hatvan |
1968/1300 |
|
10. |
Ganz
MÁVAG DVM8-5 |
1968.12.22 |
|
|
|
|
|
M40
220 |
2040
220-2 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Hatvan |
1968/1314 |
|
11. |
Ganz
MÁVAG DVM8-6 |
1969.11.29 |
|
|
|
|
|
M40
224 |
2040
224-4 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Hatvan |
1969/1451 |
|
12. |
Ganz
MÁVAG DVM8-6 |
1969.12.08 |
|
|
|
|
|
M40
225 |
2040
225-1 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Dombóvár |
1969/1452 |
|
13. |
Ganz
MÁVAG DVM8-6 |
1969.12.02 |
|
|
|
|
M40
221 |
M40
228 |
2040
228-5 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1969/1448 |
|
14. |
Ganz
MÁVAG DVM8-7 |
1970.11.30 |
|
|
|
|
|
M40
232 |
2040
232-7 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Hatvan |
1970/1593 |
|
15. |
Ganz
MÁVAG DVM8-7 |
1970.12.10 |
|
|
|
|
|
M40
233 |
2040
233-5 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Szombathely |
1970/1594 |
|
16. |
Ganz
MÁVAG DVM8-7 |
1970.12.16 |
|
|
|
|
|
M40
235 |
2040
235-0 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Nagykanizsa |
1970/1596 |
|
17. |
Ganz
MÁVAG DVM8-5 |
1968.12.18 |
|
2004.11.01 |
|
|
M40
214 |
M40
301 |
2440
301-6 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Dombóvár |
1968/1308 |
|
18. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.09.28 |
|
2004.11.01 |
|
|
M40
104 |
M40
302 |
2440
302-4 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Dombóvár |
1967/1183 |
|
19. |
Ganz
MÁVAG DVM8-7 |
1970.12.16 |
|
2006.12.15 |
|
|
M40
234 |
M40
303 |
2440
303-2 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Dombóvár |
1970/1595 |
|
20. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.08.28 |
|
|
|
|
|
M40
903 |
2340
903-0 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1967/1207 |
|
21. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.07.28 |
|
1973.06.04 |
|
|
M40
5004 |
M40
909 |
2340
909-7 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1967/1200 |
|
22. |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1966.12.12 |
|
1975.07.02 |
|
|
M40
5002 |
M40
910 |
2340
910-5 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1966/845 |
|
23. |
Ganz
MÁVAG DVM8-2 |
1967.07.28 |
|
1975.09.30 |
|
|
M40
5005 |
M40
911 |
2340
911-3 |
MÁV-TRAKCIÓ |
Záhony |
1967/1201 |
|
Db |
Típus |
Állományba
vétel |
Állományba
vétel |
Átalakítás |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Azonosító
szám |
Pályaszám |
Tulajdonos |
Vontatási
telep |
Gyári
szám |
Megjegyzés |
1. |
Ganz
MÁVAG DVM8-5 |
1968.12.10 |
2001.12.18 |
2001.12.18 |
|
|
M40
208 |
M40
401 |
2040
401-8 |
GySEV |
Sopron |
1968/1302 |
|
2. |
Ganz
MÁVAG DVM8-7 |
1970.12.23 |
2001.12.18 |
2003.. |
|
M40
239 |
M40
222 |
M40
402 |
2040
402-6 |
GySEV |
Sopron |
1970/1600 |
|
Db |
Típus |
Állományba
vétel |
Állományba
vétel |
Átalakítás |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Előző
pályaszám |
Azonosító
szám |
Pályaszám |
Tulajdonos |
Vontatási
telep |
Gyári
szám |
Megjegyzés |
– |
Ganz
MÁVAG DVM8-4 |
1967.11.29 |
1998.12.31 |
|
M40
114 |
M40
209 |
A27
003 |
– |
4040
209-1 |
MÁV
Nosztalgia |
Magyar
Vasúttörténeti Park |
1967/1193 |
|
Mint feljebb említettem, a MÁV-Trakció nem kívánja a továbbiakban üzemeltetni
az M40-es sorozatú mozdonyokat. Ez alól kivételt képeznek – természetesen
– a „remotok”, azaz a korszerűsített példányok. A GySEV nem tervezi két
mozdonyának kivonását.
Őrségváltás
Záhonyban megfiatalított öregekkel
A záhonyi komplexumban – illetve annak maradványain – találhatja meg a
lelkes vasútbarát a legnagyobb „púpos-rezervátumot”. Kisebb tömegű, normál
nyomközű tehervonatok továbbításakor, tolatási műveletek, vagy a széncsúszda
kiszolgálása alkalmával még munka közben lencsevégre lehet kapni őket,
vagy szolgálatmentesen, illetve javításra, alkatrészre várva a záhonyi
vontatási telepen. Valószínűleg alkatrészre már hiába várnak.
A többi, megmradt púpost is könnyűszerrel kiválthatja a társaság, hisz
erejüknek megfelelő vontatási feladatot már nem végeznek és üzemkészségük
is egyre romlik.
Lelkendezve írhatnám soraimat, ha ezeket az öreg mozdonyokat újonnan gyártott
Siemens vagy Bombardier járművekkel váltanák fel.
De nem. A vontatási vasúttársaságunk összeszedte mindenét, amije van és
idén és jövőre nyolc darab román gyártású M43-as és M47-es kisteljesítményű
tolatómozdonyát utalta/utalja a főműhelybe, remotorizációs felújításra.
A 2347-es (M47 1300) sorozatú, elavult gépészeti berendezésű, de korszerűsített,
Caterpillar motoros dízel-hidraulikus mozdonyokkal a kisebb tömegű tehervonatokat
és a tolatási- és átállítós mozgásokat fogják végezni Záhony Port pályaudvarain.
Ezzel egyetemben a „dácsiák” két al-sorozata eltűnt a magyar vasútról:
az utolsó állományi FAUR LDH70 (2147, azaz M47,1000: az M47 1012 képében),
valamint az 1996-ban korszerűsített FAUR LDH-MÁV95-es mozdony (2447, 2100,
az M47 2158 képében) már Szombathelyen újul, modernizálódik. Az előbbi
típus emlékét a muzeális célokra megőrzött, álományból törölt, félreállított
M47 1001-es pályaszámú mozdony ápolja.
Az őrségváltás és az M40-esek leállítása, selejtezése várhatóan 2009 őszén
kezdődik és 2010 első felében lezárul.
HBweb
• 2009. július 21.
Kapcsolódó oldalak:
• FG02022
(M40-es dízelmozdonyok) / HBweb Fotogaléria
• FG020261
(M47-es dízelmozdonyok: 1001~1124, 2006~2162) / HBweb Fotogaléria
• FG020262
(Korszerűsített M47-es dízelmozdonyok: 1201-1240, 1301-1334)
/ HBweb Fotogaléria
|