HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB • HÍREK-BESZÁMOLÓK • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » 
HÍREK-BESZÁMOLÓK CÍMLAP » 

Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!

A púposok alkonya

   Sok vasútbarát kedvenceinek, az M40-es sorozatú dízel-villamos mozdonyoknak meg vannak már számlálva napjai. Kiöregedtek és fenntatrásukat nem látja gazdaságosnak a néhány megmaradt államvasúti példány tulajdonosa, a MÁV-Trakció Zrt. A szebb időket látott mozdonyokra valaha nagy-nagy feladatokat ruháztak: vontattak belföldi és nemzetközi gyorsvonatokat, továbbítottak nagytömegű tehervonatokat, végeztek állomási tolatószolgálatot is. Az 1963-ban gyártott két prototípuson kívül öt alsorozat készült belőlük:

 • M40 003-009: tehervonatok továbbítása, állomási tolatószolgálat
 • M40 101-120: személyszállító vonatok továbbítása, gőzfűtés
 • M40 201-240: személyszállító vonatok továbbítása, gőzfűtés
 • M40 901-905: tehervonattok továbbítása, állomási tolatószolgálat
 • M40 5001-5008: tehervonatok továbbítása, állomási tolatószolgálat, 1524 mm nyomköz, Záhony térsége

   Az M62 500-as, széles nyomközű sorozat beszerzésével egyetemben az 5000-es sorozatú mozdonyokat normál nyomközre átalakították, pályaszámuk: 906...913 lett. A 90-es évekl elejétől folyamatos selejtezésük mellett 2002 és 2004 között 3db-ot korszerűsítettek (301...303), Catepillar motorral szereltek fel, kettőt pedig eladtak a GySEV-nek, akik saját műhelyükben úgyszintén korszerűsítették azokat. 
   Napjainkban már csak az alábbi példányok lelhetők fel: 
Db Típus Állományba vétel Állományba vétel Átalakítás Előző pályaszám Előző pályaszám Előző pályaszám Azonosító szám Pályaszám Tulajdonos Vontatási telep Gyári szám Megjegyzés
1. Ganz MÁVAG DVM8-1 1966.09.28           M40 003 2040 003-2 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1966/837  
2. Ganz MÁVAG DVM8-1 1966.09.30           M40 006 2040 006-5 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1966/840  
3. Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.09.28           M40 103 2040 103-0 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1967/1182  
4. Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.09.30           M40 105 2040 105-5 MÁV-TRAKCIÓ Nagykanizsa 1967/1184  
5. Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.11.16           M40 113 2040 113-9 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1967/1192  
6. Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.12.11           M40 115 2040 115-4 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1967/1194  
7. Ganz MÁVAG DVM8-5 1968.12.10           M40 201 2240 201-0 MÁV-TRAKCIÓ Hatvan 1968/1295  
8. Ganz MÁVAG DVM8-5 1968.12.18           M40 203 2240 203-6 MÁV-TRAKCIÓ Szombathely 1968/1297  
9. Ganz MÁVAG DVM8-5 1968.12.07           M40 206 2240 206-9 MÁV-TRAKCIÓ Hatvan 1968/1300  
10. Ganz MÁVAG DVM8-5 1968.12.22           M40 220 2040 220-2 MÁV-TRAKCIÓ Hatvan 1968/1314  
11. Ganz MÁVAG DVM8-6 1969.11.29           M40 224 2040 224-4 MÁV-TRAKCIÓ Hatvan 1969/1451  
12. Ganz MÁVAG DVM8-6 1969.12.08           M40 225 2040 225-1 MÁV-TRAKCIÓ Dombóvár 1969/1452  
13. Ganz MÁVAG DVM8-6 1969.12.02         M40 221 M40 228 2040 228-5 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1969/1448  
14. Ganz MÁVAG DVM8-7 1970.11.30           M40 232 2040 232-7 MÁV-TRAKCIÓ Hatvan 1970/1593  
15. Ganz MÁVAG DVM8-7 1970.12.10           M40 233 2040 233-5 MÁV-TRAKCIÓ Szombathely 1970/1594  
16. Ganz MÁVAG DVM8-7 1970.12.16           M40 235 2040 235-0 MÁV-TRAKCIÓ Nagykanizsa 1970/1596  
17. Ganz MÁVAG DVM8-5 1968.12.18   2004.11.01     M40 214 M40 301 2440 301-6 MÁV-TRAKCIÓ Dombóvár 1968/1308  
18. Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.09.28   2004.11.01     M40 104 M40 302 2440 302-4 MÁV-TRAKCIÓ Dombóvár 1967/1183  
19. Ganz MÁVAG DVM8-7 1970.12.16   2006.12.15     M40 234 M40 303 2440 303-2 MÁV-TRAKCIÓ Dombóvár 1970/1595  
20. Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.08.28           M40 903 2340 903-0 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1967/1207  
21. Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.07.28   1973.06.04     M40 5004 M40 909 2340 909-7 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1967/1200  
22. Ganz MÁVAG DVM8-4 1966.12.12   1975.07.02     M40 5002 M40 910 2340 910-5 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1966/845  
23. Ganz MÁVAG DVM8-2 1967.07.28   1975.09.30     M40 5005 M40 911 2340 911-3 MÁV-TRAKCIÓ Záhony 1967/1201  
Db Típus Állományba vétel Állományba vétel Átalakítás Előző pályaszám Előző pályaszám Előző pályaszám Azonosító szám Pályaszám Tulajdonos Vontatási telep Gyári szám Megjegyzés
1. Ganz MÁVAG DVM8-5 1968.12.10 2001.12.18 2001.12.18     M40 208 M40 401 2040 401-8 GySEV Sopron 1968/1302  
2. Ganz MÁVAG DVM8-7 1970.12.23 2001.12.18 2003..   M40 239 M40 222 M40 402 2040 402-6 GySEV Sopron 1970/1600  
Db Típus Állományba vétel Állományba vétel Átalakítás Előző pályaszám Előző pályaszám Előző pályaszám Azonosító szám Pályaszám Tulajdonos Vontatási telep Gyári szám Megjegyzés
Ganz MÁVAG DVM8-4 1967.11.29 1998.12.31   M40 114 M40 209 A27 003 4040 209-1 MÁV Nosztalgia Magyar Vasúttörténeti Park 1967/1193  

   Mint feljebb említettem, a MÁV-Trakció nem kívánja a továbbiakban üzemeltetni az M40-es sorozatú mozdonyokat. Ez alól kivételt képeznek – természetesen – a „remotok”, azaz a korszerűsített példányok. A GySEV nem tervezi két mozdonyának kivonását.

Őrségváltás Záhonyban megfiatalított öregekkel

   A záhonyi komplexumban – illetve annak maradványain – találhatja meg a lelkes vasútbarát a legnagyobb „púpos-rezervátumot”. Kisebb tömegű, normál nyomközű tehervonatok továbbításakor, tolatási műveletek, vagy a széncsúszda kiszolgálása alkalmával még munka közben lencsevégre lehet kapni őket, vagy szolgálatmentesen, illetve javításra, alkatrészre várva a záhonyi vontatási telepen. Valószínűleg alkatrészre már hiába várnak. 
   A többi, megmradt púpost is könnyűszerrel kiválthatja a társaság, hisz erejüknek megfelelő vontatási feladatot már nem végeznek és üzemkészségük is egyre romlik.
   Lelkendezve írhatnám soraimat, ha ezeket az öreg mozdonyokat újonnan gyártott Siemens vagy Bombardier járművekkel váltanák fel. 
   De nem. A vontatási vasúttársaságunk összeszedte mindenét, amije van és idén és jövőre nyolc darab román gyártású M43-as és M47-es kisteljesítményű tolatómozdonyát utalta/utalja a főműhelybe, remotorizációs felújításra. 
   A 2347-es (M47 1300) sorozatú, elavult gépészeti berendezésű, de korszerűsített, Caterpillar motoros dízel-hidraulikus mozdonyokkal a kisebb tömegű tehervonatokat és a tolatási- és átállítós mozgásokat fogják végezni Záhony Port pályaudvarain.
   Ezzel egyetemben a „dácsiák” két al-sorozata eltűnt a magyar vasútról: az utolsó állományi FAUR LDH70 (2147, azaz M47,1000: az M47 1012 képében), valamint az 1996-ban korszerűsített FAUR LDH-MÁV95-es mozdony (2447, 2100, az M47 2158 képében) már Szombathelyen újul, modernizálódik. Az előbbi típus emlékét a muzeális célokra megőrzött, álományból törölt, félreállított M47 1001-es pályaszámú mozdony ápolja.
   Az őrségváltás és az M40-esek leállítása, selejtezése várhatóan 2009 őszén kezdődik és 2010 első felében lezárul. 
HBweb • 2009. július 21.
Kapcsolódó oldalak:
FG02022 (M40-es dízelmozdonyok)  / HBweb Fotogaléria
FG020261 (M47-es dízelmozdonyok: 1001~1124, 2006~2162)   / HBweb Fotogaléria
FG020262 (Korszerűsített M47-es dízelmozdonyok: 1201-1240, 1301-1334)   / HBweb Fotogaléria


E-mail
Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!
HBweb.hu | balint.cyberhungary.net
Az oldalt Hajtó Bálint készítette
© 2009 • HBweb.hu || balint.cyberhungary.net || PCNetsol.com