Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
Szentendre városának észak-nyugati csücskében (Sztaravoda) található, a
diákcsopotrok által közkedvelt Szabadtéri
Néprajzi Múzeum nagy fába vágta fejszéjét.
Mint ismeretes, a Skanzen a XVIII. század második felétől a XX. század
első feléig terjedő korszak magyar településeit, néprajzi kincseit, jellegzetességeit
mutatja be. A XX. század eleji magyar vidék viszont elképzelhetetlen a
vicinális nélkül. A vidéki bakterházak végtelen nyugalma, bája, a talpfák,
távíróoszlopok és az időnként eldöcögő kis BC motorkocsi eddig még hiányzott
az összképből. Már teljes a kép: EU-forrásokból megépült (illetve „lapzártakor”
is épül) Európa leghosszabb, normál nyomközű, múzeumon belül közlekedő
vasútja.
A 2,2 kilométer hosszú vonalon öt állomást érintve, 15km/h sebességgel
tovadöcögve a látogatók beutazhatják a Skanzen hét tájegységét:
Vasútállomás
• Kovácsműhely • Sztaravoda-patak • Vízimalom • Harangláb • Néprajzi Látványtár
„Mezőhegyes”
Az újonnan épült vasúti pálya szíve a főbejáratnál található Vasútállomás,
amely Mezőhegyes állomásunk mintájára épült, annak eredeti tervei alapján,
de megfelelve korunk szabványainak. A lelke pedig a BCmot 422-es pályaszámú,
háromtengelyes Ganz motorkocsi.
BCmot 422
A motorkocsi 1932-ben állt forgalomba Vésztő térségében, a kocsiosztályok
átminősítésekor az ABymot 422-es pályaszámot kapta meg. 1989-ben törölték
a közforgalmú állományból, a Békéscsabai Pályagazdálkodási Főnökséghez
került, ahol A-164-es pályszámmal belszolgálati motorkocsiként szolgált.
A leromlott állapotú jármű 1998-ban került Szentesre, ahol tíz év megőrzés
után 2008/2009-ben Valkai Csaba, a Szentesi Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa
közel korhű állapotra felújította. A gépészeti berendezéseket Pécsett szerelték
össze. Az eredeti sebességváltót teljesen át kellett alakítani, hisz új
szerepkörében kis sebességgel, 15 km/h sebeséggel, biztonsággal kell megmásznia
a mérvadó, 32 ezrelékes emelkedőt. 2009. március 12-én esett át a hatósági
vizsgán.
Az eredeti állapottól az új vontatási feladat és az esélyegyenlőség miatt
kellett részben eltérni: a kerekesszékes és babakocsis látogatók számára
a motorkocsi „A”-végén egy széles oldalajtót és tágas teret biztosítottak.
2009.
április 7.
A Skanzenvasút átadását a 2009-es év nyitó rendezvényével egyetemben, 2009.
április 7-re tervezik, a motorkocsi másnaptól szállít utasokat. A meghívott
vendégek részére 2009. március 26-án a BCmot 422 különvonatként közlekedett
a Nyugati pályaudvarról Óbudára.
A motorkocsit március végén, közúton szállítják a Magyar Vasúttörténeti
Parkból a Szabadtéri Néprajzi Múzeumba. A Skanzenvasút zárt üzem, a nagyvasúttal
összeköttetése nincs.
HBweb
• 2009. március 28.
Kapcsolódó oldalak:
• FG08241
(Skanzenvasút) / HBweb Fotogaléria
• Szabadtéri
Néprajzi Múzeum
|