Tisztelt Olvasóm, kedves
Barátom!
Debrecenben
megújul az autóbuszflotta. Bemutatták az új autóbuszflotta első szóló és
csuklós példányát. 2009. júliusától Debrecenben szinte csak új buszok és
trolik fognak közlekedni és a villamosfejlesztés is megindul.
Debrecen
város önkormányzata a helyi autóbuszközlekedést teljesen új alapokra kívánta
helyezni, a Stadtwerke modell alapján működő város a teljes szolgáltatást
saját maga kívánta ellátni. Mivel az állam a város sokszori kérése ellenére
sem adta át a Hajdú Volán tulajdonjogát, a város felbontotta a közszolgáltatási
szerződést és új tendert írt ki, melyben új, a kor kívánalmainak megfelelő
autóbuszflottabuszflotta beszerzését és üzemeltetését
írták elő. A tendert az eddig elsősorban utastájékoztató rendszerek kiépítésével
foglalkozó Inter Tan-Ker Zrt. és a város tulajdonában lévő, a villamos-
és trolihálózatot üzemeltető DKV Zrt. konzorciuma nyerte el a Hajdú Volán
elől.
Rendelkezésre
állás
Az alkalmazott
konstrukció érdekes és újszerű, ugyanis nem egyszerű járművásárlásról és
üzemeltetésről van szó, hanem inkább úgynevezett rendelkezésreállás-vásárlásról.
A forgalomirányítást és a jegyellenőrzést a város nem adja ki a kezéből,
és a járművezetők is a DKV alkalmazottai lesznek (elsősorban a Hajdú Volán
feleslegessé váló dolgozóira számítanak). Az Inter Tan-ker, melynek vezetői
jelentős flottaüzemeltetési tapasztalattal rendelkeznek, magukat az autóbuszokat
bocsátja rendelkezése, beszerzi és karbantartja őket, fizetségét pedig
aszerint kapja meg, ahogyan a járműveket a DKV rendelkezésére bocsátja.
A szerződés részleteiről annyit árultak el, hogy nem csak maguknak a buszoknak
a rendelkezésreállását nézik, külön szankciók vannak a segédberendezések
(utastájékoztatás, légkondícionáló, stb.) előírás szerinti működtetésére
is. Az elszámolás alapja egyfajta kilométerdíj, az autóbuszokkal kapcsolatos
üzemeltetési kockázatokat az Inter Tan-ker viseli. Az autóbuszok tárolására
és karbantartására a Debreceni Ipari Parkban egy új, 28 000 m2 területű
műszaki bázist építenek fel, és először 2009. július elsején kell innen
autóbuszt forgalomba adniuk. A győztes konzorcium által választott autóbusztípusok
első példányait mutatták be 2009. február 16-án a sajtó képviselőinek.
Összesen
140 db autóbusz (100 szóló, 40 csuklós) gyártásáról, forgalomba állításáról,
üzemeltetéséről és folyamatos rendelkezésre állásról van szó. A 140 autóbuszból
munkanapokon, csúcsidőszakban 126 szállítja majd az utasokat, amely 90%-os
rendelkezésre állást jelent.
Volvo-Alfa
Cívis 12
Az új, Euro
5-ös motorral felszerelt buszok Alfa Cívis 12 és Alfa Cívis 18 fantázianevet
kaptak, de valójában ezek a Volvo cég jól ismert 7700-as városi buszcsaládjának
a debreceni igényekre szabott legújabb változatai.
A 100 db
szóló, Alfa Cívis 12 autóbuszok alvázait a Volvo, karosszériáját, belső
berendezéseit az Alfabusz Kft. gyátrja, a Volvo folyamatos felügyelete
alatt. A gyártó iránti megtépázódott bizalmat növeli, hogy a Volvo teljes
gyári garanciát vállalt az Alfa Busz által összeszerelt kocsikra is. Ezek
az autóbuszok a Volvo 7700 testreszabott változatai.
Volvo-Alfa
Cívis 18
A 40 db
csuklós, Alfa Cívis 18 autóbuszokat pedig a már jól ismert járműgyárában
Wrocławban (Lengyelország) állítja elő a Volvo. Ezek az autóbuszok a Volvo
7700A testreszabott változatai.
(Forrás:
VEKE.Hu)
Tesztüzem
utasokkal
Április végére megérkezett az első öt szóló és két csuklós autóbusz. Ezért
2009. május 1-től 3-ig a Régi Városháza előtti díszburkolatra kiállítják
őket. Május elejétől pedig már utasokkal, tesztüzemben közlekedni fognak
a 2-es és 3-as trolibuszvonalakon.
HBweb
• 2009. április 27.
HBweb •
2009. február 19.
Kapcsolódó oldalak:
• FG07031
(Alfa Cívis 12) / HBweb Fotogaléria
• Debreceni
buszos kísérlet /VEKE.Hu/
• DKV.Hu
|