BLOG.HBWEB.HU
2011. május 4.
Támadás a Fogason
2011. április 28-án este megtörtént az, ami évek óta a levegőben volt már,
Damoklész kardjaként csüngött a Budapesti Fogaskerekű Vasút járművezetői
és tisztes utasai feje felett.
Előszó: Több, mint tíz éve konstans probléma, hogy a BKV jó szándékú kerékpárszállítás
szolgáltatásával egyes alakok durván visszaélnek. Adott ugyanis, hogy napszaktól
függetlenül a Budapesti Fogaskerekű Vasút (60-as villamos) valamennyi járatán
az utasok fejenként, további viteldíj ellenében egy kerékpárt szállíthatnak.
Egyet.
A kerékpárokat a vezérlőkocsi második (völgyoldali) peronján és a hátsó,
kiürített térben helyezhetik el.
Csak
ott és legfeljebb nyolcat.
Csak ott
és legfeljebb nyolcat.
Ennek technikai okai vannak, valamint a közlekedési hatóság így engedélyezte.
Elsősorban baleset, vagy utasmentés esetén van jelentősége a kerékpárok
darabszámának, ezért engedélyeztek csak nyolcat. A gyakorlatban, jó idő
esetén ez a kapacitás nem elég, a BKV dolgozói és hétvégén a rendészek
a rugalmas megoldás felé hajlanak, nem fújnak fájrontot a kilencedik kerékpárnál
sem. Ellenben arra ügyelnek, hogy a vezérlőkocsi első peronján és a motorkocsiba
ne szálljanak, az utasok biztonságos mozgását ne akadályozzák, a trehányul
egymásnak támasztott kerékpárok az utasokra, főleg az idősekre és a gyermekekre
ne dőljenek rá, a vastagon sáros bringák az utasok ruháját ne piszkítsák
be.
Egyszerű ez, mint az egyszer egy: kerékpárosoké a vezérlőkocsi vége és
völgyoldali peronja, a gyalogos utasoké a többi. Ez a rend és kész.
Vagy
mégsem?
A tiszta levegőben tekerésre vágyó lakosságon kívül már a kilencvenes évek
második felében megjelent egy durva, deviáns réteg, az un. "downhillesek".
Lényegük, hogy speciálisan kialakított bringájukkal 30-60 km/h sebességgel
lezúduljanak a hegyoldalról, tönkretéve ezzel az erdei sétautakat – és
ezt a mániájukat reggeltől estig űzzék. A hatás növelése céljából hangadó
részük estére tetemes mennyiségű alkoholt önt a szervezetébe (lehet, hogy
kábítószerrel és kábítják magukat), valamint ennek hatására kivetkőznek
emberi mivoltukból.
Pofátlan módon, az utasokat elriasztva elfoglalják a számukra tiltott zónát,
az őket megregulázni kívánó közlekedési dolgozók kérésére, utasítására
fittyet hánynak. Némelyikük felettébb bátran rá is gyújt a vonaton, hisz
az individumát senki meg nem csonkíthatja.
A kora tavasztól késő őszig tartó mindennapos küzdelemben az évek során
a BKV dolgozói elfásultak, javarészük már – érthető módon – nem kíván konfrontálódni
velük, hisz kenyéradójuk, a BKV is gyakorlatilag magára hagyta őket.
Igaz, az utóbbi esztendőkben néha hétvégi napokon Városmajor végállomáson
posztol biztonsági szolgálat, de ezt a kerékpárosok deviáns kisebbsége
hamar megtanulta kijátszani. A bejáratnál az ellenőr is csak azt vizsgálja,
hogy rendelkezik-e a delikvens jeggyel, vagy bérlettel, de azt, hogy a
célgépe részére kezeli-e a jegyet, vagy sem, már nem ellenőrzik. Saját
fülemmel hallottam nem egyszer, hogy a rendet felügyelő célszemély maga
ajánlja beszállási helyszínként a Szent János Kórház megállóhelyet a potyázni
vágyók számára, jófejségből. Szép kis rend...
A kép illusztráció,
nem az ominózus támadás alkalmával készült!
Ellenben
jól látszik, hogy a „sportember-utánzatok” nem óvják a járművek épségét,
tisztaságát.
Előszó vége, térjünk vissza 2011. április 28-ra! 18:21-kor garázdaságból
fakadó forgalmi akadály bénította meg a Fogaskerekű Vasút üzemét. A Városmajorból
18:20-kor induló járatra Szent János Kórház megállóhelyen további kerékpárok
már nem fértek fel. De lássuk, hogy az említett Fogas vezetője mit élt
át:
„2011.04.28-án 18:21-kor a Szent János Kórház megállóban több kerékpáros
is volt. Az ajtókat egyedi üzemben használtam és mikor megláttam, hogy
több kerékpáros az első ajtóhoz megy, záró impulzust adtam, hogy ne lehessen
kinyitni az első ajtót. Ezt nehezményezte egy kerékpáros, aki az oldalsó
vezetőablaknál kérte, hogy nyissam ki az első ajtót. Közöltem vele, hogy
bicajjal a második ajtót vehetik igénybe. Ekkor viszont már követelni kezdte,
hogy nyissam ki, közben a csicska, köcsög, faszszopó jelzőket használta.
Eközben az utasteret megtekintve meggyőződtem, hogy valóban tele van a
kerékpárszállító szakasz.
A további nézeteltérések elkerülése végett végül is az első ajtót is kinyitottam.
Azonban a problémázó kerékpáros nem szállt be, hanem folyamatosan hangosan
káromkodott, szidott és kérdően mondta, hogy "könyörögnöm kell te köcsög,
hogy ki nyisd az ajtót?" Ekkor az fülkeajtót kinyitottam és megkérdeztem,
hogy mi a problémája még? Tovább káromkodott, majd felszólítottam, hogy
fogja vissza magát. Erre ledobta a kerékpárját
a földre és káromkodva, erősen agresszív módon belépett a vezetőfülkébe
(!!!) és a kezével olyan mozdulatokat tett, amire én reflexszerűen önvédelmezően
magam elé tettem a kezem. Végül is a kezünk
csak összeért, de ennél komolyabb testi agresszió nem történt.
Valószínű, hogy csak rám akart rémiszteni, fenyegetni. Határozottan felszólítottam,
hogy hagyja el a vezetőfülkét. Tovább káromkodva, de kilépett a vezetőfülkéből.
Azonnal magamra zártam a vezetőfülke ajtót és a diszpécsertől rendőri intézkedést
kértem, mivel számítani lehetett rá, hogy újból megtámad. 3-4 perc várakozás
után az illető kiszállt a vonatból. A völgymenetben közlekedő vonatot Orgonásban
kívánták visszafordítani, de annak vezetője telefonon szólt, hogy a támadóm
beszállt hozzá (a támadó downhilles közben feltolta kerékpárját Orgonásig,
hátha ott több szerencsével jár).
A diszpécser elrendelte, hogy az a vonat is jöjjön le a János kórházhoz,
hogy a garázda egyén ne tudjon meglógni. A közben kiérkező helyszínelő
tiszt szépen megkérte, hogy maradjon itt a rendőrség kiérkezéség. Ennek
ő eleget tett. A kiérkező rendőrök előállították és a XII. kerületi kapitányságra
vitték.”
Itt tartunk az Úr 2011. esztendejében...
Mi lehet a megoldás erre az áldatlan állapotra? A kerékpáros utazást megtiltani
nem lehet, nem is fogalmazódhat meg célként. Üdvös lenne, ha a kerékpáros
társadalom kivetné magából a deviáns alakokat, de ez is csak hiú ábránd.
A BKV járatain az utasok biztonságos utazásának megteremtése a BKV feladata,
kötelessége. A BKV mit is tehet?
Tavasztól őszig minden napra kiterjesztheti a Fogas rendjének fokozott
védelmét. Feltéve, ha megüti ez a probléma egyáltalán az ingerküszöbét.
Mindenképp fokozni kellene az utazási jogosultság ellenőrzését. Ez utóbbi
– tapasztalat –, részben meg is oldaná a zsúfoltság problémáját, hisz a
renitens réteg alanyi jogának érzi a Fogas közlekedését és az ezer sebből
vérző vállalat további menetdíj-bevételhez jutna, amely jó esetben a Fogaskerekű
Vasút fejlesztésére, teljeskörű felújítására is fordítódhatna...
|